Pierścienie uszczelniające o przekroju kołowym (pierścienie typu „O”, potocznie zwane O-ringami) są najczęściej stosowanymi uszczelnieniami w układach hydraulicznych. Jednak że pierścienie takie, wykonane z elastomerów, są niepodobne do większości elementów konstrukcyjnych napotykanych przez projektantów i inżynierów. Powodem jest to, że pierścień typu „O”, aby funkcjonować prawidłowo, musi ulec deformacji.
Pierścienie typu „O” cechują się toroidalnym kształtem i są instalowane w rowkach, w których następnie zostają ściśnięte. Zerowy luz w obrębie rowka powoduje, że pierścień blokuje przepływ cieczy i gazów. Taka prosta konfiguracja bardzo dobrze sprawdza się w wielu układach hydraulicznych, ale wymaga od użytkownika starannego doboru pierścienia, dobrej konstrukcji uszczelnienia i właściwych procedur instalacji.
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń pierścieni typu „O”:
- Niewłaściwa konstrukcja rowka;
- Niekompatybilność elastomeru i jego środowiska pracy;
- Niewłaściwy sposób instalacji;
- Nieodpowiednie smarowanie.
Kombinacja naprężeń występujących w pierścieniu typu „O” może być złożona i trudna do oszacowania. Bardzo ważne jest zatem, aby materiał uszczelki oraz jego wymiary zostały przetestowane w środowisku reprezentatywnym dla normalnych warunków pracy.
Uszkodzenia bez wyraźnych śladów na uszczelnieniu
Model uszkodzenia: Spośród różnych uszkodzeń pierścienia to jest jednym z najtrudniejszych do zdiagnozowania, ponieważ problem nie jest widoczny na samym pierścieniu; nie ma śladów.
Przyczyny problemu:
-
Niewystarczające ściśnięcie;
-
Niewłaściwe tolerancje (tolerancje wynikowe);
-
Niewspółosiowe elementy;
-
Linie podziału formy i/lub wypływka;
-
Niewłaściwy stosunek objętości pierścienia do objętości rowka.
Autor: Christopher M. Chiodo, mgr inż. produkcji, Apple Rubber Products, Inc., Lancast