Z taśmy montażowej warszawskiej fabryki samochodów FSO na Żeraniu zjedzie ostatni egzemplarz chevroleta aveo, produkowanego od 2007 roku we współpracy z amerykańskim koncernem General Motors. Może to być już ostatni model samochodu, produkowany w warszawskiej FSO w ciągu 60 lat jej istnienia.
Dla pracowników decyzja o zamknięciu produkcji to wstrząs – podkreśla Marzanna Rosa, która przepracowała w FSO ponad 30 lat. Jej zdaniem to śmierć fabryki.
Wiceprzewodniczący Związku Zawodowego „Metalowcy” Wojciech Jasiuk nie może uwierzyć, że fabryka po prawie 60. latach przestaje funkcjonować – ciągle wydaje mi się, że to jeszcze kilka miesięcy, a to już tylko godziny – ogarnia mnie apatia podkreśla związkowiec.
Przewodniczący „Solidarności” w FSO Franciszek Piotrowski podkreśla, że jest to historyczny moment dla fabryki i wierzy zarazem, że to nie jest definitywny koniec zakładu. Wierzę, że ci zwolnieni ludzie wrócą do zakładu i niedługo znowu będą montować samochody – kończy z nadzieją Franciszek Piotrowski, który w FSO przepracował 30 lat.
Władze FSO prowadzą rozmowy z potencjalnymi inwestorami z Chin i Indii, ale nie podają szczegółów zastrzegając, że jest to tajemnica biznesowa.
W warszawskiej FSO na Żeraniu, najstarszej w Polsce fabryce samochodów osobowych, wyprodukowano dotychczas łącznie blisko 4 miliony pojazdów. Partnerami zakładu byli Rosjanie, Włosi, Koreańczycy, Amerykanie i Ukraińcy.
FSO rozpoczęło oficjalnie działalność 6 listopada 1951 roku. Tego dnia uruchomiono produkcję „garbatej” warszawy M20 na licencji radzieckiej Pobiedy. W 1957 roku ruszyła produkcja syreny. Do jej napędu wykorzystano zmodernizowany, dwucylindrowy silnik motopompy strażackiej.
W 1965 roku zakład podpisał umowę licencyjną z Fiatem na produkcję polskiego fiata 125p. Dwa lata później ruszył montaż fiatów z włoskich części. Seryjna produkcja modelu 125p rozpoczęła się w 1968 roku. Z kolei w 1977 roku FSO na Żeraniu uruchomiła produkcję auta własnej konstrukcji – FSO polonez.
Lata dziewięćdziesiąte to okres współpracy FSO z koncernem Daewoo i produkcja kolejnych modeli koreańskich samochodów: nexii, lanosa, matisa i nubiry. W 2000 roku koncern Daewoo ogłosił bankructwo, a rok później polskie banki odmówiły dalszego kredytowania FSO i rozpoczęły egzekucję należności zakładu. Potencjalnym inwestorem był wówczas brytyjski koncern MG Rover. Brytyjczycy zawiesili jednak rozmowy z żerańską spółką.
W 2005 roku zakład sprzedano ukraińskiemu koncernowi Avto ZAZ, a w 2007 roku ruszyła tam, dobiegająca obecnie końca, produkcja chevroleta aveo we współpracy z amerykańskim General Motors.
Autor: IAR