Nie jest to może temat bardzo pasjonujący, ale należy sobie zdać sprawę, że osłony dróg transportowych w firmie, a zwłaszcza w magazynach, są istotną częścią planu bezpieczeństwa.
Wszelkiego rodzaju barierki nie są głównym problemem w firmie. Inżynierowie nie przywiązują wagi do ich istnienia zwykle do czasu, kiedy coś się wydarzy. Wymagania bezpieczeństwa zwracają uwagę na takie instalacje, dzięki czemu sytuacja powoli, ale stale się poprawia. Wzrasta także świadomość kadry związanej z wyposażeniem magazynów i dróg transportowych.
Odpowiednio stosowane bariery, ograniczniki, relingi, osłony mogą skutecznie chronić sprzęt, wyposażenie i personel przebywający w obiektach – zarówno produkcyjnych, jak i magazynowych. Najważniejszą sprawą jest prawidłowa identyfikacja obszarów niebezpiecznych wymagających osłon oraz ich prawidłowy dobór i instalacja.
Dlaczego barierki?
Zwykle bariery w przemyśle stosuje się dla zabezpieczenia maszyn oraz urządzeń (także regałów magazynowych) i zapewnienia bezpiecznego i wydajnego środowiska pracy. Jednak najważniejszym zadaniem wszelkiego rodzaju osłon jest ochrona ludzi. Wózki widłowe, automatyczne wózki poruszające się bez obsługi (AGV) i inne pojazdy do transportu materiałów są powszechne w zakładach produkcyjnych i często działają w bliskim sąsiedztwie pracowników. Czasami przecięcia ich dróg prowadzą do dosłownie – zabójczych wyników. Według danych z USA rocznie zdarza się tam ok. 85 wypadków śmiertelnych powodowanych właśnie przez wózki, 34 900 wypadków, które powodują poważne obrażenia, a około 61 800 wypadków, które są sklasyfikowane jako niezbyt poważne. Nieco mniej niż połowa z szacowanych 85 rocznych śmiertelnych wypadków występuje w zakładach produkcyjnych, z tego około 10% dotyczy wypadków uderzenia lub najechania wózka na pracownika. Pozostałe wypadki to zdarzenia głównie w transporcie (logistyce).
Większości tych wypadków można było uniknąć dzięki lepszemu wyszkoleniu operatorów. Jednak w każdej sytuacji może wystąpić awaria skutkująca wypadkiem (np. uszkodzenie hamulców, układu kierowniczego). W wielu zakładach produkcyjnych wózki mają wytyczone zbyt trudne trasy, więc np. przy pokonywaniu zbyt ostrego zakrętu wózkiem może kołysać, a widły niebezpiecznie zbliżać się do stref ruchu pieszego pracowników lub przekraczać strefy bezpieczeństwa sprzętu (np. do regałów).
Umieszczenie niedoświadczonego operatora w kabinie wózka to wzrost ryzyka. Dobrze usytuowane bariery i osłony mogą pomóc zmniejszyć ryzyko wypadków przez mechaniczne blokowanie wjazdu wózków widłowych i innych pojazdów do stref, w których znaleźć się nie powinny.
Chociaż istnieją zalecenia regulujące stosowanie poręczy i innych urządzeń ograniczających w różnego typu pomieszczeniach, takich jak schody, antresole, tymczasowe włazy itp., ale nie ma bezpośrednich wytycznych dla stosowania poręczy wokół maszyn lub dróg przemieszczania się pojazdów. Wytycza się oczywiście ciągi transportowe, malując np. żółte linie ostrzegawcze lub całe zielone drogi, po których mogą się poruszać piesi pracownicy, ale środki te w żaden sposób nie zabezpieczają przed uderzeniem wózka.
Barierka nie jest równa barierce
Choć z pozoru barierki wyglądają podobnie, to nie wszystkie są takie same. Wielu producentów konstruuje swoje bariery, uwzględniając możliwość uderzenia pojazdu o masie ok. 5 t przy prędkości 67 km/godz.
Przeciętny wózek widłowy z ładunkiem waży zazwyczaj od 3,5 do 4,5 t. Ocenia się uderzenie maksymalnie załadowanego wózka jadącego z maksymalną prędkością. Celem barier jest skuteczna osłona tego, co jest zabezpieczone oraz odbicie uderzenia. W przeciwieństwie do osłon przemysłowych bariery drogowe mają za zadanie pochłaniać i rozpraszać energię.
Nie wszystkie osłony i bariery badane są w takich warunkach. Niektórzy producenci oferują bariery, które wytrzymują uderzenie większej masy, np. 6 t. Im odporniejsze jest zabezpieczenie, tym większy jest poziom bezpieczeństwa. Oczywiście najlepiej oceniane są najwytrzymalsze bariery. Na przykład, jeśli wózek o masie ok. 3,5 t uderzy w osłonę z prędkością ponad 6 km/godz., ta może się przemieścić (wygiąć) o 3040 cm, natomiast bariera wytrzymalsza przemieści się zaledwie o ok. 25 cm. Te pozornie nieważne kilka centymetrów pozwala wygospodarować większą przestrzeń w magazynie, gdyż zmniejsza się margines potencjalnych zniszczeń. W wielkopowierzchniowych magazynach mogą to być nawet setki dodatkowych metrów kwadratowych.
Zatem przy zakupie warto zorientować się, jak odporne są oferowane bariery.
Testowanie barier
Celem badań wytrzymałościowych barier jest stwierdzenie, czy rzeczywiście może ona zapewnić bezpieczeństwo obszarowi, który jest za taką barierą. Bariery odpowiednio się mocuje do podłoża (np. za pomocą płyt bazowych). Wszelkie elementy mocujące (śruby, kotwy) są znormalizowane, aby odtworzyć środowisko przemysłowe czy magazynowe. Wózek o określonej masie z kierowcą uderza w taką barierę w środku (a więc w potencjalnie najsłabszym miejscu). Widoczne uszkodzenia pozwalają stwierdzić, czy bariera spełnia swoje zadanie w odpowiedniej kategorii wytrzymałościowej. Kotwy pozostały na swoich miejscach, kolumny, do których zostały zamocowane bariery, nie zostały uszkodzone, ale poziome barierki (szyny) nadają się tylko do wymiany. Ale choć obie szyny zostały uszkodzone i musiałyby być wymienione, nie zerwały się, a ich wygięcia w kierunku obszaru zabezpieczanego nie przekroczyły zakładanych wartości.
UR
Bezpieczeństwo w magazynie
– Zapewnienie wysokiego standardu oraz bezpieczeństwa pracy w magazynie nie musi wiązać się z kosztami wysokiego rzędu. Wskazujemy na cztery ekonomiczne sposoby, dzięki którym zabezpieczymy magazyn oraz własną działalność przed ryzykiem strat materialnych czy utratą towaru na skutek niespodziewanych zdarzeń – mówi Marcin Hankiewicz, ekspert sklepu internetowego Magazynuj.pl
Czy jest możliwe obniżenie kosztów magazynowania, bez uszczerbku na jakości wykorzystywanych materiałów eksploatacyjnych czy powodowania zagrożeń dla bezpieczeństwa pracy? Czy w przypadku zarządzania magazynem koncepcja lean management, zakładająca dostarczanie wymaganej wartości przy możliwie niskim koszcie i wykorzystaniu jak najmniejszej ilości zasobów, może znaleźć swoje zastosowanie? Praktyka pokazuje, że tak.
Mimo strategii przyjętych przez wiele firm dążących do minimalizowania wydatków i maksymalizowania oszczędności, istnieje kilka efektywnych sposobów, które mogą pomóc w osiągnięciu wymiernych, finansowych korzyści. Przedstawiono tu cztery ekonomiczne inwestycje, dzięki którym można niwelować ryzyko powstawania strat materialnych w magazynach na skutek błędów popełnianych przede wszystkim przez człowieka. Osłony słupów, siatki ochronne, a także ograniczniki palet i barierki ochronne – to „fundamenty” zabezpieczeń magazynowych, które ograniczają możliwość powstawania uszkodzeń konstrukcji regałów oraz przechowywanych na nich towarów w przypadku kolizji czy wypadków w magazynie.
Zabezpieczenie regałów przed wstrząsami i uderzeniami, czyli metalowe osłony słupów
Zgodnie z normami obowiązującymi w Polsce (EN15512), na przedsiębiorcy ciąży obowiązek umieszczania osłon metalowych na słupach narożnych, które znajdują się na korytarzach lub ich skrzyżowaniach. Ponieważ jednak koszt zakupu i montażu tego typu zabezpieczeń jest niewielki (ok. 60 zł za stalowe osłony montowane do podłogi), a możliwe straty w produktach czy konsekwencje uszkodzenia konstrukcji regału w sytuacji kolizji z wózkiem widłowym (co jest zdecydowanie kosztowniejsze), zaleca się, by montować osłony we wszystkich miejscach o dużym natężeniu ruchu, w których składuje się towary o znacznej wartości.
Zadaniem osłon słupów jest nie tylko zwiększenie widoczności tych elementów (poprzez zastosowanie wyraźnych, zwykle żółtych barw), ale także wzmacnianie odporności oraz ochrona przed kontaktem bezpośrednim wózka widłowego z konstrukcją regału. W przypadku wystąpienia kolizji osłona pochłania całą siłę uderzenia, a ewentualny koszt jej wymiany jest o wiele niższy niż strata, jaką mogłoby przynieść uszkodzenie całego regału.
Alternatywą dla osłon słupów mogą być odboje w formie niskich barierek, choć trzeba zaznaczyć, że to rozwiązanie mniej ergonomiczne oraz droższe w zakupie i montażu (ok. 140 zł).
Zabezpieczenie towaru przed upadkiem i zniszczeniem, czyli siatki ochronne
Siatki ochronne stosujemy wtedy, gdy jednostki ładunkowe są niestabilne, nie są owijane folią lub zastosowane zabezpieczenia nie zapewniają wystarczającego poziomu bezpieczeństwa. Zadaniem tych elementów jest ochrona towarów przed upadkiem oraz ewentualnym zniszczeniem.
Taka inwestycja przydaje się szczególnie w magazynach wyposażonych w wysokie regały, stanowiąc ochronę zarówno dla składowanych towarów, jak i pracowników. Koszty są niewielkie, bo za siatkę zgrzewaną o wielkości 200 na 200 mm należy zapłacić ok. 24 zł.
Dodatkowymi elementami, stosowanymi, gdy chcemy zabezpieczyć tyły oraz boki gniazd regałowych przed osunięciem się towaru, są poziome siatki zabezpieczające. Takie konstrukcje umieszcza się zarówno na pierwszym elemencie nośnym, jak i wysokich piętrach. Poziome siatki zabezpieczające zapobiegają upadkom z wysokości i ewentualnym uszkodzeniom towarów składowanych na półkach.
Zabezpieczenie palety oraz znajdującego się na niej towaru, czyli ograniczniki palet
Kolejnymi niedrogimi elementami, które znacząco wpływają na komfort i bezpieczeństwo pracy w magazynie, są tzw. ograniczniki palety zabezpieczające tyły gniazda regału. Utrzymując paletę we właściwym miejscu, zapobiegają ryzyku osadzenia jej zbyt głęboko w regale. To skuteczny sposób na ochronę wartościowego towaru znajdującego się na paletach. Za backstop zapłacimy ok. 130 zł, odbój palety to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych.
Zabezpieczanie przed manewrami wózków widłowych, czyli barierki ochronne
Barierki ochronne to elementy, dzięki którym ogranicza się ryzyko powstawania szkód w magazynie na skutek nierozważnych czy nieprzewidzianych manewrów wózkami widłowymi. Tego typu osłony stosuje się w ciągach komunikacyjnych, gdzie łatwo o kolizję z udziałem maszyn wykorzystywanych w czasie pracy w magazynie. Bariery przyjmują siłę ewentualnego uderzenia, przez co chronią konstrukcje regałów oraz znajdujący się na półkach towar. Za taki element zapłacimy ok. 190 zł.
Stosowanie barier ochronnych w magazynach na pewno można uznać za ekonomiczne posunięcie. To tanie rozwiązania, zarówno w zakupie, montażu, jak i późniejszej eksploatacji, których zadaniem jest ochrona tego, co w magazynie najdroższe, czyli konstrukcji oraz składowanych artykułów. Trudno podać dokładne koszty, jakie ponosi przedsiębiorca w momencie wypadku w magazynie, niemniej to na pewno większa konsekwencja, i finansowa, i społeczna, niż wybór rozwiązania zapobiegającego takim sytuacjom.
Źródło: Magazynuj.pl
Autor: Jim Hathaway, Tomasz Kurzacz