PANDAS to unikalny system ciągłego moitorowania trakcji kolejowej pozwalający na wykrycie dokładnego miejsca uszkodzenia. Dzięki temu możliwa jest wymiana wadliwej części w odpowiednim czasie.
System PANDAS może być zainstalowany na rutynowo kursujących pociągach pasażerskich. Urządzenie cały czas monitoruje przyspieszenia przy ślizgaczu co pozwala na rejestarcję uderzeń pantograf – trakcja. Razem z czasowym przebiegiem przyspiszenia system rejestruje również pozycję pociągu, dzięki temu operator ma dokładną informację na temat mocy oraz pozycji uszkodzenia. Dane z pociągu przesyłane są poprzez sieć GSM do centralnego serwera, gdzie w przejrzystej formie prezentowane są wybranym odbiorcą.
Najnowsza wersja systemu jest wyposażona w dwie kamery, które dodatkowo rejestrują wideo w momencie uderzenia. To pozwala operatorowi na wstępną wizualną inspekcję bez konieczności wysyłania pracowników na miejsce.
Dodatkowo system może być wyposażony w przełączniki pozwalające na wykrycie miejsc, w których przewód trakcyjny zbliża się za blisko końców ślizgacza.