ABB wzięła udział w innowacyjnym projekcie budowy linii szybkich tramwajów w australijskim mieście Gold Coast. Spółka dostarczy urządzenia służące do zasilania trakcji.
Malowniczo położone na wybrzeżu Pacyfiku Gold Coast to miasto popularne wśród surferów, chętnie odwiedzane również przez zagranicznych turystów i studentów. To między innymi z myślą o nich budowana jest nowa linia tramwajowa, która połączy miasteczko uniwersyteckie na Griffith University z przedmieściami Gold Coast – Broadbeach. Linia będzie korzystać z 7 prostowników zmontowanych w Zakładzie Energooelektroniki, Napędów SN i Urządzeń Trakcyjnych ABB w Aleksandrowie Łódzkim.
Zgodnie z nietypowym projektem, prostowniki oprócz standardowych elementów zasilających będą dodatkowo wyposażone w dwa odłączniki – jeden na biegunie dodatnim, a drugi na ujemnym. Odłączniki, które zazwyczaj znajdują się w rozdzielnicy na podstacji, separują prostownik od linii zasilającej DC. Dzięki temu urządzenie można bezpiecznie poddawać pracom konserwacyjno-serwisowym bez żadnych przerw w zasilaniu trakcji.
Ponadto w prostownikach zastosowano model termiczny półprzewodników, dzięki któremu w czasie rzeczywistym obliczany jest przebieg temperatury pracy tych półprzewodników. Zastosowanie takiego modelu uprościło układ nadzorowania pracy prostownika, a tym samym zwiększyło niezawodność systemu zasilania trakcji.
„Klient zdecydował się na naszą ofertę, ponieważ spełniliśmy jego konkretne wymagania w zakresie niestandardowego rozwiązania. Istotna była również dobra współpraca naszego działu sprzedaży z lokalnymi działami sprzedaży ABB za granicą. Ta współpraca procentowała również w przypadku poprzednich dostaw, między innymi do Anglii, Algierii, Egiptu, Nigerii, czy Brazylii. Cieszy nas, że Australia jest kolejnym kontynentem po Europie, Afryce i Ameryce Południowej, na który trafiają nasze prostowniki” – powiedział Piotr Kozubski, kierownik Działu Projektowania i Uruchomień w lokalnej Dywizji Napędów i Automatyzacji Produkcji ABB.
Źródło: Goldlinq.com.auLinia przebiegająca przez najważniejsze dzielnice miasta ma mieć 13 kilometrów i 16 przystanków. Nowoczesne tramwaje będą w stanie przewozić do 10 tysięcy pasażerów na godzinę. Według władz stanu Queensland, nowa linia tramwajowa, której budowa zakończy się w 2014 roku, skróci o 30 procent czas przejazdu przez większą część miasta, wygeneruje pośrednio lub bezpośrednio około 6300 miejsc pracy oraz w ciągu 10 lat przyczyni się do obniżenia emisji gazu cieplarnianego na terenie miasta aż o 114 tysięcy ton.