Transmisja mocy za pomocą pasów jest stosowana na szeroką skalę praktycznie w każdej gałęzi przemysłu. Dzięki bogatej ofercie rynkowej można optymalnie dobrać pas napędowy do danej aplikacji.
Jakie pasy transmisyjne (napędowe) są najpopularniejsze i jakie są najważniejsze obszary ich zastosowań? Jakie są główne kryteria brane pod uwagę przy wyborze pasów? Na te m.in. pytania odpowiedzieli w ankiecie Czytelnicy naszego magazynu.
Pasy klinowe – proste, tanie i wciąż bardzo popularne
Z odpowiedzi udzielonych przez użytkowników wynika, że największą popularnością cieszą się pasy klinowe. Twierdzi tak 88% respondentów. Jeśli chodzi o typowania dostawców, to pasy te znalazły się na trzecim miejscu, tuż po pasach zębatych i płaskich (rys. 1).
W opinii Mateusza Mermera, specjalisty w firmie Stomil Sanok, pas klinowy to jeden z najważniejszych elementów przekładni napędowej. Przez wiele lat produkt ten był trochę niedoceniany i pomimo postępu technologicznego w dalszym ciągu to właśnie pas klinowy jest najprostszym i najtańszym sposobem przeniesienia napędu. Dowodem na efektywność tego rozwiązania jest to, że powszechnie stosuje się go w wielu rodzajach napędów od blisko 100 lat.
Zdaniem respondentów stosowanie pasów klinowych, mających w przekroju kształt trapezu równoramiennego lub zbliżony do trapezu, wiąże się z wieloma korzyściami. Już sam kształt bowiem zapewnia dużą wartość siły tarcia przy niewielkim napięciu wstępnym pasa oraz umożliwia dobrą współpracę z kołami pasowymi o niewielkiej średnicy. Rozwiązanie to ma ponadto wiele innych zalet. Jakich? Według Mateusza Mermera przekładnia pasowa z pasami klinowymi zapewnia spokojną, płynną i cichą pracę. Zaletą tego rozwiązania jest zdolność do łagodzenia gwałtownych zmian obciążenia i tłumienie drgań. Koszty eksploatacji są relatywnie niskie – konstrukcja jest prosta i tania, nie wymaga specjalnej obsługi i konserwacji. Przełożenie może być z łatwością zmieniane przez zastosowanie kół z wieloma rowkami o różnych średnicach i przekładanie pasa z jednych rowków na drugie. Dodatkową zaletą przekładni pasowej jest nieprzenoszenie napędu w czasie krótkotrwałych przeciążeń, co zabezpiecza inne mechanizmy układu napędowego przed nadmiernymi przeciążeniami i w rezultacie – uszkodzeniem. Przekładnie pasowe są mało wrażliwe na niedoskonałości wzajemnego ustawienia osi wałów. Napędy pasowe dają możliwość rozdziału mocy, czyli przenoszenia napędu z jednego wału na inne.
Warto dodać, że w ofercie dostawców można znaleźć różne odmiany pasów klinowych: wąskoprofilowe (wąskie), normalnoprofilowe (klasyczne), szerokoprofilowe, zespolone, wariatorowe, dwustronnego działania oraz mikropasy. Pasy wąskoprofilowe są stosowane powszechnie w budowie napędów pojazdów roboczych, do przenoszenia mocy z silnika spalinowego na pompy wodne, rozruszniki i prądnice, wentylatory, dmuchawy itp. Z kolei pasy normalnoprofilowe służą do napędu przemysłowych maszyn energetycznych (np. pompy i sprężarki) lub technologicznych (np. tokarki, szlifierki). Natomiast pasy szerokoprofilowe używane są zazwyczaj w przemysłowych i rolniczych przekładniach bezstopniowych, często w przekładniach z kołami rozsuwanymi.
Pasy zębate – praca cicha, dokładna i bez poślizgu
Jak wynika z odpowiedzi udzielonych w ankiecie, bardzo popularne są także pasy zębate. Tego zdania jest 84% użytkowników i 86% dostawców. Pasy te są chętnie wybierane z uwagi na wiele korzyści, które wiążą się z ich stosowaniem. Istotne jest, że wymagają znacznie mniejszego napięcia wstępnego, co nie obciąża w takim stopniu wałów i łożysk przekładni, jak w przypadku pasów klinowych czy płaskich. Dzięki zastosowaniu zębów na wewnętrznej powierzchni pasa transportowego i odpowiednich zębów na kole pasowym możliwa jest praca przekładni pasowej praktycznie bez poślizgu. Pasy te sprawdzają się w przypadku występowania nagłych zmian kierunku i prędkości, utrzymując odpowiednią pozycję na przenośniku. Z powodzeniem są także wykorzystywane do transportu synchronicznego, cechującego się precyzją i dokładnością. Ponadto układy napędowe, w których wykorzystywane są pasy zębate, umożliwiają skuteczne obniżenie poziomu hałasu. Innymi zaletami, które wpływają na częsty wybór pasów zębatych, są: długa żywotność, elastyczność i trwałość przy dużych prędkościach i momentach obrotowych, antystatyczność, niskie koszty konserwacji, a także odporność na olej, tłuszcz i środki chemiczne oraz na ozon i ścieranie.
Pasy zębate występują w różnych wariantach. Najczęściej stosowane są pasy zębate jednostronne. Ponadto można rozróżnić pasy zębate dwustronne symetryczne oraz dwustronne naprzemianległe. Natomiast ze względu na kształt uzębienia rozróżnia się pasy o zębach mających kształt trapezowy, okrągły, podwójny i ewolwentowy.
Pasy zębate znajdują zastosowanie głównie jako element napędu lub transportu w przemyśle ciężkim, w takich urządzeniach, jak: szlifierki, wiertarki, wentylatory, traki, prasy, maszyny do obróbki drewna czy napędy przenośników taśmowych i rolkowych.
Obszar ich zastosowań obejmuje m.in. branżę: drukarską, motoryzacyjną, elektroniczną, farmaceutyczną, a także AGD i sprzęt RTV.
Pasy płaskie – odpowiednie do napędów zwykłych lub stycznych
Liczną grupę odbiorców mają też pasy płaskie, które zostały uznane za najpopularniejsze przez 64% ankietowanych użytkowników, zajmując tym samym trzecie miejsce, a także przez 72% dostawców, w wyniku czego znalazły się na drugiej pozycji.
Pasy te są używane do przeniesienia mocy w napędach zwykłych (otwartych) oraz w napędach stycznych. Pasy do napędów zwykłych na ogół są pasami jednostronnego działania, natomiast w przypadku napędów stycznych pasy mogą pracować w obie strony z taką samą wydajnością. Jest wiele powodów, dla których pasy płaskie łączone termicznie są chętnie wybierane. Cechują je m.in.: możliwość przeniesienia dużych mocy, niewielka rozciągliwość i krótkie drogi naprężania, nieograniczona długość i szerokość wykonywanego pasa, cicha praca napędu (nawet podczas wysokich obrotów), odporność na wahania temperatur oraz na uszkodzenia mechaniczne, duża odporność na oleje, smary, wodę, wilgoć itd., a także duża elastyczność, która sprawia, że w zależności od wymagań napędu można je stosować zarówno w napędach o małych, jak i dużych gabarytach.
Obszarem zastosowań pasów płaskich są np.: wentylatory i klimatyzatory, szlifierki, wiertarki, traki, obrabiarki do drewna, prasy, wrzeciona oraz maszyny włókiennicze. Obecnie coraz rzadziej wykorzystuje się je w budowie maszyn do przenoszenia momentu obrotowego. Natomiast chętnie używa się ich w maszynach rolniczych, które pracują w ciężkich warunkach lub wszędzie tam, gdzie występują duże odległości między wałami. Pasy te stosowane są powszechnie w transporcie wewnętrznym, ze szczególnym uwzględnieniem przenośników taśmowych.
Pasy wielorowkowe i profilowe
Jak wynika z przeprowadzonego sondażu, mniejszą popularnością cieszą się pasy wielorowkowe, wskazane przez 44% użytkowników i 14% dostawców, oraz profilowe, uznane za najpopularniejsze przez 16% użytkowników oraz 43% dostawców. Klienci decydują się na zakup i instalację tych pasów przede wszystkim ze względu na takie ich właściwości, jak: duża wytrzymałość na rozciąganie oraz na działanie oleju i temperatur, możliwość przenoszenia znacznych mocy z wysokimi prędkościami, zmniejszony poziom hałasu, zdolność tłumienia drgań, stała wartość naprężenia, długa żywotność, a także optymalny kontakt powierzchni pasa z kołem, co pozwala na uniknięcie „zeskakiwania” z kół pasowych.
Pasy wielorowkowe są używane w przekładniach o dużych obrotach, przy małych średnicach kół. Dzięki swojej budowie mogą być wykorzystywane w mniej precyzyjnych przekładniach. Ze względu na te cechy pasów wielorowkowych z powodzeniem są one stosowane w budowie przekładni napędowych osprzętu pojazdów ciężarowych. Natomiast w budowie maszyn pasy te często są wykorzystywane w napędach AGD.
Również duże możliwości aplikacji dają pasy z elastomerów o różnych twardościach, kolorach oraz unikatowych profilach (pasy okrągłe, klinowe, klinowe z nakładkami). Są odporne na czynniki chemiczne, oleje, wodę, a także na ścieranie. Można je łączyć w prosty sposób, co pozwala na ich samodzielny montaż. Tego rodzaju pasy są wykorzystywane jako element napędu lub transportu w przemyśle ciężkim, spożywczym, ceramicznym oraz w maszynach do obróbki drewna.
Na linii klient-dostawca
Naszych Czetelników zapytaliśmy, czy w 2016 r. planują zmianę dostawcy pasów transmisyjnych. Okazuje się, że większość, bo aż 84%, nie zamierza zmienić dostawcy, powołując się na dobrą współpracę. Pozostali respondenci nie są do końca zadowoleni ze swoich dotychczasowych dostawców, zarzucając im m.in. brak terminowości, niefachową obsługę, zawyżanie cen pasów, w związku z czym planują zaniechać kupowania u nich tych produktów.
Warto dodać, że wśród wypowiedzi ankietowanych pojawiły się głosy, że obecnie trudno jest się zdecydować na konkretnego dostawcę. Przyczyną jest duża liczba firm zajmujących się sprzedażą pasów transmisyjnych, a co za tym idzie – bogata oferta tych produktów oraz ich dobra dostępność na polskim rynku. Pojawiały się jednak opinie, że w przypadku nietypowych rozwiązań (np. niektóre małe pasy w wymiarach calowych) często pojawia się problem z ich dostępnością, co wiąże się z długim terminem oczekiwania na dostawę.
Sondowani użytkownicy wyrazili również zdanie na temat preferowanego przez nich typu kontaktu ze strony dostawców. Dla 36% osób nie ma to większego znaczenia. Co czwarty ankietowany odpowiedział, że preferuje kontakt e-mailowy, natomiast pozostali wolą kontakt telefoniczny i bezpośrednie spotkanie.
Kryteria wyboru
Jednym z ważniejszych czynników branych pod uwagę przy wyborze pasa transmisyjnego jest jego trwałość – kryterium to zostało uznane za bardzo istotne przez 70% respondentów. Ok. 90% ankietowanych przy wyborze kieruje się swoim doświadczeniem, decydując się na pasy już sprawdzone w eksploatacji. Ok. 60% sondowanych osób zwraca też uwagę na niski całkowity koszt zakupu i eksploatacji (LCC) pasów, a 40% na łatwość montażu i wymiany. Z kolei obsługa posprzedażowa (serwis) uznana została za bardzo ważny aspekt przez ok. 30% odpowiadających. Natomiast znana marka (sprawdzony producent) postrzegana jest jako kryterium bardzo ważne przez co czwartego respondenta, średnio ważna – przez co drugiego, reszta ankietowanych uważa ten czynnik za mający drugorzędne znaczenie.
Z obserwacji Mateusza Mermera wynika, że klienci coraz częściej decydują się na pasy produkowane w Europie. Użytkownicy przekonali się, że kupując tanio, zwykle płaci się podwójnie. Przede wszystkim liczy się jakość. Jeśli chodzi o pasy klinowe, to, jak zauważa ekspert, standardem stały się gumy na bazie kauczuków chloroprenowych. – Wzrasta popyt na wysoko wydajne pasy, których jakość będzie odpowiednio dobrana do przekładni. Trend ten dostrzegalny jest zarówno w rolnictwie, jak i w sektorze przemysłowym. Jakość pasów dobierana jest pod kątem zastosowania. W sprzęcie ogrodowym normą jest stosowanie kordów aramidowych oraz jednostronnie gumowanej owijki. W przemyśle wydobywczym, ze względu na trudne warunki pracy i wysokie ryzyko zawodowe, preferowane są pasy spełniające najwyższe normy bezpieczeństwa. Użytkownicy z sektora rolniczego przekonali się, że postój maszyny w okresie żniw jest dużo bardziej kosztowny niż inwestycja w produkt dobrej jakości. Klienci zdają sobie sprawę, że pas odpowiednio dobrany do przekładni, w jakości spełniającej wymagania danego napędu, zapewni długą i bezawaryjną pracę, a co za tym idzie – pozwoli zredukować czas przestoju maszyny oraz koszty częstej wymiany zużytych pasów – mówi Mateusz Mermer.
Jak podkreśla Marek Kotowicz, współwłaściciel firmy Beltor, właściwy i rzetelny dobór odpowiednich pasów napędowych jest kluczem do ograniczenia przestojów technicznych związanych z ich częstą wymianą. – Krótkowzroczność polegająca na wyborze produktu najtańszego, o bardzo niskiej jakości, o który nietrudno na polskim rynku, skutkuje – mówiąc ogólnie – wzrostem kosztów produkcji oraz zwiększeniem prawdopodobieństwa wystąpienia awarii, a także wypadków z udziałem pracowników. Należy jednak mieć nadzieję, że ciągle wzrastająca świadomość osób odpowiedzialnych za wybór taśm pozwoli w przyszłości zmarginalizować tego typu praktyki.
Typowe uszkodzenia pasów
Zdaniem ankietowanych dostawców najczęściej zgłaszane przez klientów uszkodzenia pasów transmisyjnych to przede wszystkim: uszkodzenie w miejscu łączenia, zerwanie pasa spowodowane uszkodzeniem mechanicznym, uszkodzenia profili, starcie powierzchni nośnej. Dostawcy podkreślają, że problemy z pasami, które przekładają się na niezadowolenie z ich użytkowania, często są następstwem złego dobrania pasa do aplikacji.
Natomiast z praktyki ankietowanych użytkowników wynika, że najczęściej występującymi uszkodzeniami są: rozciąganie, przecieranie, urywanie, pękanie oraz przegrzanie. Na zużycie się i kruchość pasów ma wpływ wiele czynników, np. wysoka temperatura czy środki chemiczne. Poza tym należy podkreślić, że w wyniku użytkowania pasów dochodzi do typowego zużycia eksploatacyjnego. W celu uniknięcia problemów z pasami powinno się zwracać uwagę także na czas bezpiecznej eksploatacji wskazany w DTR.
Trudna sztuka doboru pasa
Przy doborze pasa napędowego powinno się wziąć pod uwagę wiele różnych czynników. Przydatnym narzędziem jest kwestionariusz technicznego doboru pasów napędowych, który można znaleźć na stronie dostawców. W kwestionariuszu tym należy określić średnicę, obroty i szerokość zarówno koła napędzanego, jak i rolki napędowej. Ważne jest też podanie długości, grubości i szerokości pasa, a także rodzaju napędu i jego mocy. Nabywca pasa proszony jest również o określenie kierunku obrotu (stały lub dwukierunkowy), mocy znamionowej oraz dystansu między środkami symetrii kół. Istotne jest też uwzględnienie kształtu koła napędzanego oraz kształtu rolki napędowej. Wybór pasa determinowany jest również przez warunki pracy (zapylenie, wilgotność, olej, temperaturę itd.) oraz, oczywiście, przez rodzaj maszyny napędzanej.
Jak widać, wybór odpowiedniego pasa to złożony proces, który powinien być poprzedzony szczegółową analizą, najlepiej po konsultacji z ekspertem w tej dziedzinie.
Projektując nowy układ napędowy bądź optymalizując już istniejący napęd, coraz częstszą praktyką jest korzystanie z profesjonalnych programów obliczeniowych. Pozwalają one na szybki wybór optymalnego rozwiązania przeniesienia mocy przez zadany napęd.
Należy pamiętać o tym, że prawidłowo dobrany pas jest warunkiem koniecznym optymalnego przenoszenia mocy w układach napędowych. Co ważne, żeby pas mógł pracować bez zarzutu, należy zwrócić uwagę m.in. na jego prawidłowe napięcie. Jak podkreśla przedstawiciel firmy Stomil Sanok, pasy powinny być tak naprężone, aby pojawiający się poślizg na kole nie przekroczył 1%. – Zbyt mały naciąg powoduje nadmierny poślizg pasów na kole pasowym, a zbyt duży – zmniejszenie żywotności pasa oraz szybsze zużycie łożysk w maszynie napędowej lub napędzanej. W czasie transportu i przechowywania maszyn zaleca się zmniejszenie naciągu pasów.
W celu uzupełnienia warto dodać, że tytułowe produkty najczęściej zamawiane są na podstawie pasów z dokumentacji technicznej – tak twierdzi ok. 70% respondentów. W pozostałych przypadkach zamówienie jest dokonywane na podstawie indywidualnego doboru pasów przy podanych danych (rys. 2).
Jakie pasy są najchętniej wybierane: pasy z rękawa (bez łączenia), klasyczne łączone na zakładkę, czy może łączone na zęby? Według ankietowanych dostawców wybór klientów najczęściej pada na pasy klasyczne łączone na zakładkę, natomiast zdaniem użytkowników najpopularniejszym rozwiązaniem są pasy z rękawa – bez łączenia (rys. 3).
Na uwagę zasługuje też fakt, że największym zainteresowaniem cieszą się pasy złączone w obwód. Tego zdania jest 80% użytkowników i 71% dostawców. Jak pokazuje rys. 4, inne rozwiązania są praktykowane znacznie rzadziej.
Co przyniesie 2016 r.?
Według prognoz 86% ankietowanych dostawców przewidywana sprzedaż pasów napędowych w 2016 r., w porównaniu z 2015 r., będzie większa. Przyczynić ma się do tego postępująca automatyzacja produkcji, która jest związana z większym zapotrzebowaniem na tego rodzaju pasy. Reszta dostawców uważa, że mimo pojawiania się wciąż nowych obszarów zastosowań pasów napędowych, ich sprzedaż w 2016 r. pozostanie taka sama.
Przyjrzyjmy się teraz planom zakupowym ankietowanych użytkowników. Zgodnie z odpowiedziami udzielonymi przez 80% osób, budżet przewidziany na zakup pasów napędowych w 2016 r. będzie taki sam jak w 2015 r. Zmniejszenie budżetu zakłada 8% respondentów, a zwiększenie – 4%. Warto dodać, że 8% osób w ogóle nie planuje zakupu pasów.
Natomiast spośród wszystkich osób zainteresowanych kupnem pasów napędowych aż 80% deklaruje chęć nabycia pasów klinowych, 68% – zębatych, 60% – płaskich, a 20% – profilowych i wielorowkowych.
Spojrzenie na rynek
Pasy transmisyjne znajdują się w ofercie bardzo wielu firm funkcjonujących na polskim rynku. Przykładem jest firma Chiorino, która ma swoje przedstawicielstwo również w naszym kraju. Firma ta od ponad stu lat specjalizuje się w produkcji pasów napędowych oraz taśm transportujących, oferując swoim klientom różnego rodzaju pasy płaskie, zębate, a także specjalne pasy z pokryciami. W asortymencie firmy znajduje się m.in. pas Poly-V, który jest wielożebrowym pasem napędowym przenoszącym moment obrotowy poprzez kontakt pomiędzy bokami żeber oraz rowkami kół pasowych. Produkt ten odznacza się takimi właściwościami, jak: kompaktowość, wysoki poziom przenoszonych mocy oraz niskie koszty eksploatacyjne. Pas wieloklinowy Poly-V może pracować w zgięciu i w przeciwzgięciu, dzięki czemu jeden pas może napędzać kilka akcesoriów (tzw. napęd serpentynowy), a akcesoria mogą być napędzane zewnętrzną (gładką) stroną pasa.
Innym producentem taśm przenośnikowych i pasów napędowych jest firma Nortech, w asortymencie której znajdują się pasy napędowe płaskie do napędu maszyn i urządzeń od małej do wielkiej mocy (do 500 kW). Klient może zamówić pas w obwodach zamkniętych, w metrażu bądź z końcówkami przygotowanymi do montażu.
W ofercie firmy Enitra znajdują się pasy napędowe płaskie, klinowe, zębate, a także pasy okrągłe, klinowe i inne z poliuretanu (PU) oraz pasy napędowe specjalne. Ciekawą propozycją są np. pasy zębate z wyposażeniem do specjalnych zastosowań. Wyposażenie to stanowią: zabieraki, nakładki z różnych materiałów o różnych współczynnikach tarcia, a także perforacje o różnych wymiarach, kształtach i różnym rozmieszczeniu. Pasy te, oprócz funkcji transportującej, mają dodatkowe specyficzne funkcje technologiczne, np.: pozycjonowanie, przysysanie, zabieranie zabierakami, wydmuchiwanie czy trzymanie magnesem stałym.
Zakład produkcji pasów klinowych Stomil Sanok oferuje swoim klientom bogaty asortyment pasów klinowych do zastosowań przemysłowych i rolniczych. Wszystkie pasy są antyelektrostatyczne, odporne na oleje i większość związków chemicznych oraz mogą pracować w szerokim zakresie temperatur. Warto dodać, że w ofercie firmy znajduje się również kilka dedykowanych linii produktowych: Harvest Belts – do kombajnów i sieczkarni, Garden Belts – do kosiarek ogrodowych, a także pasy Duro, które są przeznaczone do stref zagrożonych wybuchem (głównie przemysł wydobywczy i petrochemiczny).
Przedsiębiorstwo Wilhelm Herm. Müller Polska, z siedzibą główną w Bydgoszczy, jest dostawcą podzespołów napędowych i transportujących dla przemysłu. Firma ma magazyny części napędowych i transportujących do maszyn, które poddawane są obróbce. Polega to na prostym cięciu pasów na wymiar, a także na uzbrojeniu pasa w dodatkowe elementy. W przypadku pasów zębatych czy klinowych może to być wykonanie specjalnego pokrycia powierzchni pasa, wykonanie frezowania części bieżnej pasa czy otworów w pasie. Firma oferuje np. poliuretanowe pasy zębate Breco i Brecoflex, które cechuje bardzo duże zróżnicowanie zakresu kształtów, a także różnorodność materiałów pasa i materiałów kordu. Dzięki temu pasy te mogą być używane w środowisku, w którym występują bardzo niskie lub bardzo wysokie temperatury. Ciekawym produktem jest np. pas zębaty BATK, o zębach łukowych z klinem prowadzącym, który charakteryzuje się samoprowadzeniem w obu kierunkach ruchu.
Warto wspomnieć też o firmie ContiTech, która jest największym na świecie specjalistą w zakresie technologii kauczuku i tworzyw sztucznych w obszarze przemysłu gumowego. Grupa ContiTech Power Transmission Group zajmuje się rozwojem i produkcją pasów napędowych, uzgodnionych komponentów i kompletnych systemów pasów napędowych przeznaczonych do pojazdów, maszyn i instalacji. Dział ten specjalizuje się w obszarze pierwszego montażu oraz części zamiennych. Jego zakłady produkcyjne znajdują się w Europie, krajach NAFTA, Ameryce Południowej i Azji.
Na rynku globalnym, a także polskim, obecna jest firma Megadyne, która rozpoczęła produkcję pasów w 1957 r. W jej ofercie znajdują się m.in. pasy zębate Megaflex, wykonane z termoplastycznego poliuretanu wzmocnionego stalowymi spiralnie nawiniętymi kordami, a także pasy zębate Megapower, które produkuje się w procesie formowania tworzyw termoutwardzalnych. Wysokogatunkowy poliuretan zapewnia doskonałą odporność na ścieranie i ścinanie, a w połączeniu ze stalowymi kordami różnej klasy gwarantuje wysoką wytrzymałość i odporność eksploatacyjną. Co interesujące, odlewane w formach pasy zębate Megapower produkuje się z zachowaniem wąskich zakresów tolerancji, co zapewnia ich stałą długość i grubość.
Ważnym europejskim producentem wysoko wydajnych pasów transmisyjnych jest też firma Optibelt, której produkty znajdują się w ofercie autoryzowanych dystrybutorów działających na polskim rynku, m.in. firmy Brammer, Margo czy REM. Jakość produktów Optibelt, np. pasów klinowych S=C czy pasów zębatych Omega i Alpha (z chloroprenu i poliuretanu), jest powszechnie uznana i doceniana. Systemy napędowe Optibelt można spotkać we wszystkich działach budowy maszyn ogólnego przeznaczenia, w pojazdach użytkowych i innych pojazdach mechanicznych, w maszynach rolniczych, a także w AGD i maszynach biurowych.
Oprócz wymienionych firm pasy napędowe znajdują się w ofercie wielu dostawców. Wśród niezwykle bogatego asortymentu można znaleźć pasy napędowe innych producentów, m.in.: Fenner Drives, Gates czy Habasit.
Raport powstał na podstawie danych z ankiety, na którą odpowiedzieli Czytelnicy magazynu „Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych”. Oprócz tego przy tworzeniu raportu bazowano na informacjach pochodzących od dostawców pasów transmisyjnych. Raport nie odzwierciedla pełnego obrazu rynku.
Autorka: Agata Abramczyk jest absolwentką filologii polskiej o specjalności edytorskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studiów podyplomowych z zakresu redakcji językowej tekstu na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat związana jest z branżą dziennikarską i wydawniczą. Jest pasjonatką nowoczesnych technologii.
Tekst pochodzi z nr 6/2015 magazynu „Inżynieria i Utrzymanie Ruchu”. Jeśli Cię zainteresował, ZAREJESTRUJ SIĘ w naszym serwisie, a uzyskasz dostęp do darmowej prenumeraty w formie drukowanej i/lub elektronicznej.