Do Księgi Rekordów Guinnessa trafiła najwyższa na świecie pompa do betonu. Rozłożona mierzy 101 metrów wysokości, a zamontowano ją na 7-osiowym podwoziu Scania V8.
Pompę skonstruował chiński producent maszyn budowlanych Zoomlion. Spośród siedmiu segmentów ramienia podającego beton, cztery ostatnie są wykonane z włókna węglowego.
Giganci przemysłu betoniarskiego prześcigali się w ostatnich latach w budowie pomp o coraz większym zasięgu. Wciąż niepokonana pozostawała magiczna bariera 101 m. Żeby się z nią zmierzyć, Zoomlion zwrócił się do firmy Scania o podwozie odpowiednie dla tak niecodziennej zabudowy.
Aby sprostać pompie z 7-segmentowym ramieniem potrzebne było 7-osiowe podwozie. Zbudowała je fabryka Scania w Södertälje, a szwedzka firma Laxå Special Vehicles uzupełniła jego wyposażenie. Do napędu posłużył silnik V8 o mocy 620 KM. Mierzące 15,5 m długości podwozie ciężarówki jest prawdopodobnie najdłuższym w historii firmy Scania.
Skomplikowaną zabudowę zaprojektowały Zoomlion oraz specjalistyczna, włoska firma Cifa, która jest częścią chińskiego potentata. Rekordową pompę wyprodukował zakład w Changsha w centralnych Chinach.
Kompletny pojazd ma 18,5 m długości. Niezwykłe jest, że zabudowę wykonano na podwoziu „normalnej” ciężarówki, a nie ciężkiego pojazdu specjalnego. Oznacza to, że pompa mieści się w maksymalnych, dopuszczanych przepisami wymiarach i jest zgodna z normami emisji spalin obowiązującymi w chińskim transporcie drogowym.
Zdumiewający pojazd zbudowany wspólnie przez firmy Zoomlion, Cifa i Scania został oficjalnie wpisany do Księgi Rekordów Guinessa.
Zoomlion zaopatruje się w szwedzkie podwozia od 2008 r. Są one wszechstronnie adaptowane do potrzeb zabudów, jakie montują na nich Chińczycy.
Ciężarówki dostarczane firmie Zoomlion mają najczęściej silniki 6-cylindrowe. Jako pompy do betonu pracują najczęściej przy wznoszeniu wysokich budynków i mostów. Scania China założyła specjalny zespół serwisantów oraz przeszkoliła w obsłudze i naprawach personel Zoomliona, aby szybciej reagować na awarie sprzętu i zwiększyć dyspozycyjność pojazdów.
„Pompa 101” będzie prezentowana na targach Bauma China 2012, które odbywają się w Szanghaju pod koniec listopada. Obecnie jest w stadium prototypu. Jej konstrukcja i działanie będą poddane dokładnym analizom. Przejdzie również surowe testy. Producent spodziewa się zainteresowania głównie ze strony chińskich klientów. Nie wyklucza jednak, że w przyszłości pompa trafi do Europy.