Orka to niewielki 4-osobowy samolot przeznaczony głównie do biznesu, szkolenia pilotów oraz lotów patrolowych. Jest dwusilnikowyym górnopłatem o zasięgu 1,7 tys. km. Jego cena to 430 tys. euro, czyli o około 1/4 mniej niż podobne tego typu maszyny.
ZL Margański&Mysłowski już w zeszłym roku uzyskały certyfikat pozwalający na rozpoczęcie seryjnej produkcji. Problemem był jednak brak pieniędzy. Jak pisze „PB”, pod koniec grudnia znaleziono inwestora w postaci China International General Aviation Industry Group Limited oraz China Aviation Pioneer Technology. Chińscy inwestorzy mają pojawić się jeszcze w styczniu w Polsce, by dopiąć szczegóły współpracy.
Wiadomo jednak, że wyłożone przez nich pieniądze pozwolą na start produkcji oraz skorzystanie ZL Margański&Mysłowski z unijnej dotacji w wysokości 15 mln zł. Co ciekawe chińskie przedsiębiorstwo zamierza na starcie kupić 30 egzemplarzy Orki.
Samolot jest autorskim projektem ZL Margański&Mysłowski. Niewielka spółka zaczynała od remontów szybowców. Dziś je produkuje i zaczyna seryjną produkcję pierwszego polskiego samolotu pasażerskiego od czasów II wojny światowej.
Wirtualna Polska/”Puls Biznesu”