WEG, czołowy globalny producent silników, dostarczy dwa silniki napędowe do największej instalacji testowej na świecie. Instalację tworzy duńska firma R&D Test Systems specjalizująca się w rozwiązaniach i testowaniu nowych technologii w dziedzinie energetyki wiatrowej. Za sprawą dwóch silników WEG o mocy 30 MW instalacja będzie najmocniejszym systemem testowania napędów i przekładni na świecie, a za sprawą długości (60 metrów) także największym.
Użytkownikiem końcowym instalacji jest firma ZF Wind Power, międzynarodowa grupa technologiczna i lider na rynku napędów i przekładni. Instalacja testowa o mocy 2 x 30 MW będzie znajdować się w centrum testowym i prototypowym firmy w belgijskim mieście Lommel. Instalacja jest w stanie symulować różnorodne obciążenia generowane przez wiatr przez cały cykl eksploatacji gondoli turbiny wiatrowej. Dzięki niej firma może przyczynić się do poprawy niezawodności swoich rozwiązań i skrócić czas wprowadzania ich na rynek.
Instalacja umożliwia testowanie jednocześnie dwóch podzespołów gondoli, np. dwóch napędów i dwóch przekładni. Dwa silniki, każdy o mocy 30 MW, znajdują się po przeciwległych stronach testowanej gondoli. Pomiędzy oboma testowanymi podzespołami umieszczony jest dodatkowy generator obciążenia, który pozwala wytwarzać obciążenia porównywalne do prawdziwych. Silniki i generator umożliwiają symulowanie nie tylko silnych wiatrów, lecz także skutków działania wiatru z różnych kierunków.
Do instalacji specjaliści z WEG zasugerowali dwa trójfazowe silniki indukcyjne MGL1120 z serii Master Line. Silniki zostaną wyposażone w układ chłodzenia, aby mogły wytrzymać moc instalacji testowej. W tym przypadku eksperci WEG postawili na jednostki chłodzone wodą z wentylacją wymuszoną.
Silniki z tej serii są dostępne w różnych wersjach o mocy do 50 000 kW, rozmiarach ramy od 280 do 1800 (IEC) i napięciu od 220 V do 13 800 V. Ramy silników z serii Master są wykonane ze spawanych płyt stalowych lub kutego żelaza, dzięki czemu są wyjątkowo wytrzymałe i zapewniają niski poziom drgań – nawet przy wysokiej mocy.
Marek Łukaszczyk, menedżer ds. marketingu na Europę i Bliski Wschód: „WEG ma dużo doświadczenia w dziedzinie dostarczania silników do projektów z obszaru energii odnawialnej. Jesteśmy więc pewni, że z naszymi silnikami instalacja będzie pracowała na maksymalnych obrotach.
Rygorystyczne testowanie nowych technologii wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych jest niezbędne dla przyszłości naszej planety. Dwa silniki WEG zostaną dostarczone w październiku 2023 roku, a cała instalacja trafi do ZF Wind Power w 2024 roku”.
Ralf Nieschler, opiekun klienta kluczowego w R&D Test Systems, tak wyjaśnia decyzję o stworzeniu instalacji o tak wysokiej mocy: „Obciążenia generowane przez siłę i kierunek wiatru potrafią się naprawdę diametralnie zmieniać, a każda zmiana obciąża napęd gondoli. Nowa instalacja testowa musi generować znacznie większą moc niż testowane napędy, tak abyśmy mogli dowodzić, że turbiny offshore następnej generacji mogą niezawodnie funkcjonować w skrajnych warunkach przez określony okres eksploatacji”.
„Siła porywów wiatru potrafi przesuwać łopaty w różnych kierunkach. Dzięki funkcjom wyginania i wykręcania napędu instalacja testowa pozwala w kilka miesięcy zasymulować 20 lat pracy turbiny” – podsumowuje Ralf Nieschler.
Instalacja testowa ma zostać dostarczona w 2024 roku i będzie stanowić niezawodną platformę do testowania technologii wiatrowych. Silniki WEG stanowią kluczowy element instalacji i będą miały duży wpływ na rozwój technologii w myśl przyszłych standardów.
WEG