Michael Preinerstorfer, powołany ostatnio na stanowisko dyrektora zarządzającego jednostki biznesowej EIBU (European Industrial Business Unit) w firmie NSK, wyjaśnia jak zamierza dalej umacniać silną pozycję firmy poprzez zwiększanie wartości dodanej dla klientów.
Już obecnie firmowy program wartości dodanej AIP (Added Value Programme) przynosi znaczne korzyści i oszczędności klientom na całym świecie głównie dzięki całkowitemu opracowywaniu produktów we własnym zakresie, rozbudowanej ofercie usług i zobowiązaniu dostarczania Kompleksowej Jakości (Total Quality). Michael Preinerstorfer podkreśla również znaczenie przyszłorocznych obchodów stulecia firmy i informuje, że celem firmy w 2016 r. jest osiągniecie przychodów rzędu 7 miliardów euro.
Dlaczego zdecydował się Pan dołączyć do zespołu NSK?
Ze względu na moją ostatnią funkcję, związaną głównie z dystrybucją, odczuwałem brak interakcji z wiodącymi klientami przemysłowymi. Szukając nowych wyzwań, wiedziałem, że w NSK znajdę ich mnóstwo. Oczywiście pozycja NSK w pierwszej trójce firm na globalnym rynku również była dużą zaletą, ponieważ stanowiło to możliwość korzystania z ogromnego potencjału wzrostu marki. Tak więc po zapoznaniu się z imponującą listą klientów NSK i spotkaniu się z wyjątkowo profesjonalnym zespołem, postanowiłem dołączyć do firmy w sierpniu 2014 r.
Jakie są Pańskie główne cele?
Kluczowe znaczenie ma fakt, że jesteśmy postrzegani przez rynek jako renomowany dostawca zapewniający najwyższą wartość produktów. Mówiąc krótko, nasi klienci dzięki wdrażaniu rozwiązań NSK powinni być w stanie sprzedawać więcej maszyn i urządzeń niż ich konkurencja. W rezultacie już zidentyfikowaliśmy nisze w Europie, do których kierujemy specyficzne technologie i gdzie zamierzamy być rynkowym liderem. Dobrym przykładem jest branża obrabiarek – w niedalekiej przyszłości chcemy, aby nasza firma była dostawcą pierwszego wyboru dla konstruktorów opracowujących następne generacje obrabiarek.
Gdzie NSK wytwarza swoje produkty?
Przez lata ciężko pracowaliśmy nad stworzeniem bardzo szerokiej bazy klientów, co obejmowało również bezpośrednią współpracę z hurtownikami. Ponieważ około 50 % naszych produktów dociera z zagranicy, około trzy lata temu firma NSK podjęła decyzję o zwiększeniu lokalnej produkcji i podwyższeniu nakładów na ich dystrybucję i operacje logistyczne. Zapewniło to skrócenie czasu dostaw tych pozycji. Co więcej, poziomy magazynowe dostępne od ręki dla dystrybutorów zwiększyły się o 20% w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy, co znacznie poprawiło dostępność produktów.
Czyli dzięki usprawnionym operacjom logistycznym produkcja zagraniczna może stać się mocną stroną firmy?
Dokładnie tak, ponieważ w świadomości naszych klientów już wyprzedzamy konkurencję w zakresie dotyczącym wiedzy technicznej i wsparcia – gdzie jesteśmy rynkowym liderem. Należy uczciwie powiedzieć, że w przeszłości doświadczaliśmy problemów z długimi terminami dostaw, co było niefortunne. Niemniej jednak nasze nowo zoptymalizowane procesy logistyczne pozwoliły nam poprawić tę sytuację. Dzięki temu w ostatnich miesiącach odnotowano wzrost o około 20 % w naszej działalności dystrybucyjnej.
Jakie sektory biznesowe mają dla Pan znaczenie priorytetowe?
W związku z naszym ostatnim wzrostem jest jasne, że istnieje wielki potencjał w zakresie dystrybucji przemysłowej. Co więcej, opracowaliśmy nową usługę dystrybucyjną dla przemysłu samochodowego, a jednocześnie priorytetem pozostaje koncentracja na pewnych wybranych obszarach niszowych. Oczywiście, nasi klienci mogą być pewni, że nadal będziemy się skupiać na optymalizowaniu wydajności dostaw i współpracy w zakresie opracowywania innowacyjnych produktów dla kolejnych generacji maszyn.
Czy firma będzie rozszerzać portfolio rozwiązań?
Oczywiście, w zasadzie już obecnie planujemy wprowadzenie rozwiązania Tools & Maintenance Services ( usługi narzędziowe i konserwacyjne). Nie będzie to jednak pośpieszne działanie, głównie ze względu na bardzo wysokie standardy jakościowe, jakie powinny spełniać te narzędzia. Rozszerzone zostaną także rozwiązania dla rynku wtórnego w celu zapewnienia bardziej kompleksowej obsługi dla klientów. W najbliższej przyszłości obejmą one m.in. dostarczenie narzędzi do montażu i demontażu łożysk. Opracowane zostanie również wyposażenie do pomiarów laserowych, które pozwoli klientom na precyzyjne ustawianie wałów. Dodatkowo, zastanawiamy się nad ofertą usług monitoringu warunków operacyjnych, aby zapewnić proaktywne wsparcie dla klientów w przypadku wystąpienia problemów. Ponadto NSK już teraz cieszy się unikatową pozycja rynkową dzięki swoim bardzo precyzyjnym technologiom liniowym i chcemy kontynuować wykorzystywanie tego potencjału. W rzeczywistości, dla sektora takiego jak obrabiarki przemysłowe, jesteśmy jedynym producentem o zasięgu globalnym oferującym z jednego źródła łożyska wrzecionowe, śruby kulowe i prowadnice liniowe.
Jaka jest unikatowa propozycja sprzedaży firmy NSK w odniesieniu do usług?
Nasz program AIP ( Added Value Programme, program wartości dodanej) pomaga klientom w wyborze właściwych łożysk i produktów liniowych do konkretnych aplikacji. Korzystając z AIP, klienci NSK uzyskują oszczędności pomiędzy 50 000 a nawet ponad 1 mln euro rocznie, co stanowi znaczącą wartość dodaną. Konto wszystkich indywidualnych rozwiązań jest rejestrowane i przechowywane, a osiągnięte rezultaty są rozpowszechniane poprzez międzynarodową sieć firmową. Według mnie, nasz sukces w tym obszarze pokazuje, że zapewniamy kompleksową usługę, która rozszerzyła się z bezpośredniej pomocy dla klientów OEM w produkcji lepszych maszyn przy użyciu naszych produktów do dostarczania części zamiennych poprzez rynek wtórny i, ostatecznie, do zapewniania doradztwa za pomocą programu AIP.
Wspomniał Pan o globalnej sieci NSK, jaka jest jej charakterystyka?
Posiadamy globalną sieć badawczo-rozwojową, która obejmuje Chiny, Japonię, Singapur i USA. Tysiące inżynierów w naszej siedzibie głównej w Japonii koncentruje się na wszelkich aspektach łożysk i produktów liniowych, a także na podstawowych silnych stronach NSK, takich jak trybologia, inżynieria materiałowa, technologia analityczna i mechatronika, Nawet w trakcie mojej krótkiej obecności w firmie dostrzegam efektywność wiedzy wymienianej w obrębie globalnej sieci firmy.
Jak funkcjonuje sieć produkcyjna?
Sieć produkcyjna firmy jest obecna w Europie, a nasza polska fabryka w Kielcach funkcjonuje jako dostawca początkowej fazy procesu dla innych fabryk. Należy zaznaczyć, że wszystkie produkty NSK są wytwarzane w minimum dwóch fabrykach w celu zabezpieczenia globalnych dostaw.
W 2016 r. minie 100 lat od momentu założenia NSK. Co to oznacza dla Pana i jakie ustanowiono cele związane z tą okazją.
Z perspektywy finansowej celem na rok 2016 jest poziom przychodów rzędu 1 biliona jenów (około 7 mld euro). Niemniej jednak, uważam, że równie ważne jest dalsze rozszerzanie naszej międzynarodowej obecności w ciągu najbliższych kilku lat. Ważny cel na rok 2016 stanowi również zwiększanie technicznej biegłości naszej załogi i wzrost liczby kursów szkoleniowych oferowanych naszym klientom. Wyjątkowo pozytywny przykład stanowi Brazylia, gdzie każdego roku szkolimy około 10 000 ludzi.
Mając to na uwadze, myślę, że Europa wciąż ma olbrzymi potencjał. Jestem przekonany, że jeśli klienci przekonają się z bliska na kursach szkoleniowych o korzyściach naszych produktów, jest o wiele bardziej prawdopodobne, że wybiorą je w przyszłości.
Czy istnieją jakieś plany wzrostu firmy przez akwizycje?
W ramach swojej strategii NSK w przeszłości realizowała wzrost w Europie poprzez akwizycje. Rozwijając się, wciąż szukamy opłacalnych propozycji, które mogłyby zaoferować nam możliwość przyspieszenia lokalizowania naszej produkcji.
Może jeszcze parę słów tytułem podsumowania
Dostarczanie Kompleksowej Jakości (Total Quality) było zobowiązaniem NSK przez prawie cały wiek. Wybiegając w przyszłość, jestem pewien, że będziemy kontynuować realizowanie tej obietnicy dla klientów dzięki naszemu zespołowi ekspertów, wiedzy i specjalistycznym produktom. Mogę być tylko zadowolony, że mam własny wkład w to bieżące zaangażowanie firmy.