Nowa ustawa o efektywności energetycznej wprowadza szereg zmian dla podmiotów sprzedających energię odbiorcom końcowym, dużych przedsiębiorstw oraz podmiotów publicznych. Przepisy, które wchodzą w życie 1 października br., mają zachęcać do wprowadzania najwyższych standardów efektywności energetycznej.
Ustawa wdraża do polskiego systemu prawnego regulacje Unii Europejskiej. Celem przepisów jest wpłynięcie na podmioty, aby podejmowały one działania zwiększające efektywność energetyczną. Wśród nowych regulacji znalazły się między innymi zmiany w przyznawaniu białych certyfikatów oraz obowiązkowe audyty energetyczne dla dużych przedsiębiorstw.
Świadectwa efektywności energetycznej, tzw. białe certyfikaty, obowiązują w Polsce od 2013 roku. Potwierdzają one oszczędności energii w ramach proefektywnościowych inwestycji poczynione przez przedsiębiorstwa dostarczające energię odbiorcom końcowym. Nowa ustawa upraszcza zasady przyznawania certyfikatów oraz rozszerza pulę przedsięwzięć, za które można je otrzymać. Zapisy znoszą przetargi, w których Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wybiera przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej. Jak przewidują regulacje, następowało będzie również stopniowe odchodzenie od opłaty zastępczej, którą ponoszą przedsiębiorstwa niewywiązujące się z zadania uzyskania i umorzenia odpowiedniej ilości świadectw.
Ustawa z 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej wprowadza także nowe zadania dla przedsiębiorstw oraz podmiotów publicznych. Duże przedsiębiorstwa zostaną zobowiązane do przeprowadzania raz na 4 lata audytów energetycznych, przy czym zwolnieni z niego będą przedsiębiorcy posiadający odpowiednie systemy zarządzania energią lub zarządzania środowiskowego. Z kolei organy władzy publicznej będą zobowiązane do zakupu energooszczędnych usług i produktów.
Według twórców wprowadzone zmiany mają wpłynąć nie tylko na podniesienie efektywności energetycznej, ale również zwiększenie innowacyjności oraz konkurencyjności polskiej gospodarki.
– Działania zmierzające do poprawy efektywności energetycznej są krokiem w dobrą stronę. Zdecydowanie potrzebne byłyby również zmiany dot. utrzymania odpowiedniej jakość energii elektrycznej, a mające z efektywnością energetyczną bezpośredni związek. Co prawda, dostępna jest norma określająca jakim warunkom powinna odpowiadać przesyłana przez spółki dystrybucyjne energia elektryczna, to jednak, poza dwoma parametrami, jak wartość napięcia skutecznego i mocy biernej, nie ma wymogów prawnych ani mechanizmów, które wymagałyby utrzymania odpowiedniej jakości energii. Rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie taryfikatora mandatowego dla spółek dystrybucyjnych niespełniających norm oraz dla klientów wprowadzających zakłócenia do sieci – mówi Piotr Naszkowski, Dyrektor Pionu Systemów Teleinformatycznych z firmy technologicznej T4B.
Źródło: T4B