Polskie firmy w kapitalizmie mają się dobrze. Do takiego wniosku można było dojść odwiedzając targi Taropak 2006 (Międzynarodowy Salon Techniki Pakowania i Logistyki) oraz Polagra-Food 2006 (Międzynarodowe Targi Przemysłu Spożywczego) odbywające się pod koniec września w Poznaniu. Kapitalizm w Polsce okrzepł, a polskie przedsiębiorstwa rosną dalej. Skorzystały również na wejściu do Unii Europejskiej: UE wprowadziła „zasady gry” – co chyba jest najistotniejsze, ważne są też fundusze strukturalne.
Taropak oraz Polagra-Food odwiedziło niemal 42 tys. osób z 48 krajów. W jubileuszowych 25. targach Taropak swoje wyroby zaprezentowało 767 firm z 30 krajów. Tradycyjnie najwięcej było wystawców polskich – 496. Bardzo duża grupa wystawców przyjechała z Niemiec – 72 i z Włoch – 65. Ekspozycja zajęła ponad 18 tys. m2 powierzchni wystawienniczej. Na 27. targach Polagra-Food zaprezentowało się ponad 1300 wystawców na 30 tys. m2. |
Jeśli chodzi o opakowania, to po 1 maja 2004 roku jakość produkowanych w Polsce opakowań wzrosła. „Nie wszystko złoto, co się świeci…” – pisał Ignacy Krasicki, ale…
… na jednej z imprez Taropaku, Konferencji Poligraficznej 2006 „Opakowania, dziś i jutro polskiej poligrafii” przedstawiano naukowe wnioski poparte badaniami: „Produkt sprzedaje się przez opakowanie – to nie jest tajemnicą. Bez opakowania nie ma sukcesu – dzięki opakowaniu atrakcyjność towaru wzrasta nawet do 200%”. Producenci rozumieją tę prawdę bardzo dobrze. Kusiły więc na MTP opakowania skutecznie, ale były puste.
Na szczęście, chyba właśnie dlatego, równolegle trwała Polagra- Food i nie brakowało smakowitych asortymentów. W Polsce zużycie opakowań jest prawie 3 razy mniejsze niż w krajach starej UE, a Polska konsekwentnie zmierza do wzorców zachodnich. Teraz wartość rynku opakowań przekracza w naszym kraju 3 mld zł, natomiast pod koniec dekady ma wynieść 5–7 mld zł.
Perspektywy rozwoju są więc bardzo dobre. Producenci wykorzystują tę sytuację i stopniowo wdrażają coraz nowocześniejsze maszyny. Temu przede wszystkim służyła Konferencja Poligraficzna, prezentując najnowsze tendencje rynkowe w branży opakowań. Już niedługo zostanie zastosowany druk bezkontaktowy – bez matryc, bez klisz. Nie trzeba będzie tracić czasu na oporządzanie maszyn. Pierwsza odbitka będzie odbitką nakładową. Jest jednak jeden problem – maszyny te są jeszcze bardzo drogie. W Polsce pojawią się za kilka miesięcy, a może za kilka lat.
Kolejną techniką, która lada moment zmieni nie tylko przemysł spożywczy i branżę opakowań, jest RFID. Kody kreskowe nie wyjdą z użycia, a na pewno nie nastąpi to szybko, ale chip RFID na 96 bitach zmieści więcej danych o produkcie, a mianowicie numer seryjny, możliwe będzie też zapisywanie danych telemetrycznych, np. temperatury produktu oraz śledzenie drogi produktu – śledzenia pochodzenia produktów żywnościowych wymaga dyrektywa UE. Producenci wykazali się również dużą świadomością ekologiczną. Chodzi tu zarówno o farby drukarskie i kleje, szczególnie w opakowaniach na żywność, jak i o utylizację i recykling tych opakowań
Stanisław Szałapak
Podczas targów Taropak odbyła się premiera nowego pisma Packaging Technology. Jest to publikacja prezentującą technologie, produkty i nowe trendy w projektowaniu opakowań. Pismo będzie dystrybuowane w bezpłatnej prenumeracie oraz dostępne podczas targów branżowych. |
Złotymi medalami MTP zostają uhonorowane najlepsze produkty charakteryzujące się nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi i prezentujące wysoki poziom jakości. W konkursie Acanthus Aureus Międzynarodowe Targi Poznańskie nagradzają najlepiej zaprojektowane i przygotowane do realizacji strategii marketingowej firmy stoiska. |
Złote medale Polagra 2006
Maszyny i urządzenia:
Produkty spożywcze:
Wina:
Nagrody Acanthus Aureus Polagra 2006
Złote medale Taropak 2006
Nagrody Acanthus Aureus Taropak 2006
|