W ciągu 9 miesięcy br. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 3 506 szt., o 327 szt. (+ 10,28%) więcej niż przed rokiem – poinformowała firma JMK analizy rynku transportowego.
Dobry wynik to odbicie rosnącego eksportu przy słabej koniunkturze panującej na krajowym rynku. O sile eksportu świadczy układ w rankingu. Po trzech kw. br. najwyższe miejsca zajmują główni eksporterzy, czyli: MAN, Solaris, Volvo i Scania, a osiągnięty pozytywny bilans produkcyjny to także w zasadzie wyłączna zasługa zagranicznych kontraktów, które w tym roku osiągnęły poziom 3 045 autobusów. To oznacza, że tylko 461 autobusów (15%) wyprodukowanych w tym roku w naszym kraju zostało zakupionych przez polskich przewoźników.
W 2008 r. zakłady zlokalizowane w Polsce wyprodukowały łącznie 4 648 autobusów, w tym aż 3 254 autobusów miejskich. Wzrost w tym segmencie jest cały czas kontynuowany i w ciągu 9 miesięcy br. wytworzono łącznie 2 574 pojazdów miejskich, czyli o 302 pojazdy więcej niż przed rokiem (+13,29%). Liderem po trzech kwartałach jest MAN (1177 wyprodukowanych autobusów miejskich), za nim uplasował się Solaris (764 szt.) i Scania (549 szt.).
W ciągu 9 miesięcy br. pozytywna koniunktura panowała także w segmencie autobusów międzymiastowych, gdzie wyprodukowano łącznie 783 pojazdów (+112 szt., +16,71%). Wzrost ten zawdzięczamy głównie norweskiemu zamówieniu Volvo na ponad 200 autobusów międzymiastowych.
Po trzech kwartałach br. dołuje natomiast segment autobusów turystycznych, których wyprodukowano w Polsce łącznie 149 szt. (-88 egz. -37,13%). To wynik ustanowiony w zasadzie tylko przez jedną fabrykę – Volvo we Wrocławiu, która produkuje obecnie siedem różnych typów autokarów z przeznaczeniem na wszystkie europejskie rynki.