Zakłady Azotowe Kędzierzyn rozpoczęły produkcję wodnego roztworu mocznika do redukcji tlenków azotu w spalinach silników wysokoprężnych. Nowoczesna instalacja kosztowała 6 milionów zł.
Wodny roztwór mocznika, służący do selektywnej redukcji tlenków azotu w spalinach wysokoprężnych silników Diesla, znany jest pod nazwą „ad blue” i stosowany w coraz większej liczbie ciężarówek. Dzięki jego zastosowaniu w silnikach wyposażonych w układ SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) tlenki azotu rozkładane są do azotu i pary wodnej, a spaliny z takich aut mniej zanieczyszczają środowisko.
Linia produkcyjna roztworu jest zautomatyzowana, sterowana systemem komputerowym z centralnej sterowni. Roczna zdolność produkcyjna instalacji to 50 tysięcy ton. Odbiorcą roztworu mocznika produkowanego w ZAK jest kilka firm zewnętrznych, które sprzedają produkt w detalu pod własnymi markami.