13 września 2011 r. odbyło się uroczyste odsłonięcie kamienia węgielnego pod budowę drugiej fabryki szyb samochodowych Pilkington Automotive w Polsce – poinformowały służby prasowe firmy. Ryszard Jania, Prezes Pilkington Automotive Polska, zapowiada podwojenie dotychczasowej produkcji w kraju do 2014 r. Będzie to możliwe dzięki nowej fabryce, której planowana zdolność produkcyjna wyniesie 7 milionów sztuk szyb samochodowych rocznie.
Fabryka zlokalizowana będzie w Chmielowie, na działce o powierzchni ok. 13,5 hektara zlokalizowanej na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, 30 km na południe od pierwszego zakładu produkcyjnego firmy w Sandomierzu. Pilkington Automotive, należący do japońskiej Grupy NSG, będzie największym inwestorem w tarnobrzeskiej podstrefie.
– O wyborze Polski i Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na miejsce powstania nowego zakładu Pilkington Automotive zadecydowały zarówno doskonałe wyniki osiągane przez nasz zakład w Sandomierzu, przyznany grant z funduszy europejskich, jak również oferta Strefy – mówi Ryszard Jania, Prezes Pilkington Automotive Polska.
Całkowity koszt inwestycji wyniesie około 450 milionów zł. 350 milionów zł zainwestuje Pilkington Automotive, a kolejne 100 milionów zł firma Panattoni. Część środków w wysokości 92,8 miliona zł pochodzić będzie z dotacji otrzymanej przez Pilkington Automotive od Ministerstwa Gospodarki i przeznaczonej na wsparcie inwestycji o dużym znaczeniu dla gospodarki.
Inwestycja w Chmielowie składać się będzie z trzech linii produkcyjnych i magazynu, a łączna powierzchnia zabudowy wyniesie 65 tys. m2. Prace budowlane zostały podzielone na dwie części i rozłożone na cztery lata. Od września 2011 r. do kwietnia 2012 r. powstaną dwie linie do produkcji szyb laminowanych w technologii APBL i BOX.
W tym samym czasie firma Panattoni wybuduje halę, w której znajdzie się magazyn i stanowiska do montażu elementów dodatkowych. Hala będzie leasingowana przez Pilkington Automotive. Uruchomienie I etapu budowy zaplanowano na IV kwartał 2012 r. Drugi etap, w ramach którego powstanie linia do hartowania szkła w technologii 2DFB, zostanie rozpoczęty w 2013 r. a uruchomienie produkcji planowane jest na 2014 r.
– Docelowo fabryka w Chmielowie będzie produkować rocznie prawie 2 miliony sztuk szyb przednich i ok. 5 milionów sztuk szyb hartowanych bocznych i tylnych do samochodów osobowych i ciężarowych. Będzie to oznaczało podwojenie dotychczasowej produkcji firmy Pilkington Automotive w Polsce – powiedział Ryszard Jania.
Szyby samochodowe z Chmielowa dostarczane będą do głównych producentów samochodów na świecie, takich jak General Motors, Ford, Volkswagen oraz Fiat, dla którego Pilkington dostarcza np. pełen komplet szyb do produkowanego w Tychach Fiata Panda. Planowane jest, że docelowo około 70% produkcji zakładu w Chmielowie będzie eksportowane.