Z naszych obserwacji wynika, że ok. 80% zbyt szybkiego zużycia pasów spowodowane jest niewłaściwym naciągiem lub brakiem jego korekty, zwłaszcza w pierwszych godzinach pracy przekładni pod pełnym obciążeniem, kiedy to pasy wydłużają się najbardziej. Często klient zgłasza, że „stare” pasy pracowały całe lata, a teraz założył nowe i po kilku godzinach mu się zniszczyły. Tak właśnie może się stać, jeśli nie dociągnie się pasa po kilku godzinach. Naciąg powinien być zgodny z DTR maszyny lub z zaleceniami producenta pasów.
Przy wymianie zużytych pasów na nowe, w przypadku pasów pracujących równolegle, należy stosować zespoły pasów lub pasy z oznaczeniem „L=L” lub „free set”, które mają znacznie mniejszą tolerancję długości zapewniającą równomierną pracę wszystkich pasów. W przeciwnym razie część pasów (krótszych) może być zbyt mocno naprężona, a część zbyt luźna. Te naprężone będą przenosić całą moc, a luźne się przekręcą.
(z art. Eksploatacja przekładni, marzec 2012)
Autor: Wojciech Starego, Stomil Sanok