Uruchomienie zakładów produkcyjnych na terenie Federacji Rosyjskiej, wspólnie z rosyjskim partnerem, przygotowują zakłady Pesa SA z Bydgoszczy. Firma wygrała przetarg na dostawę 120 tramwajów dla Moskwy i chce umacniać swą pozycję na rosyjskim rynku.
Zakłady Pesa w Bydgoszczy podpisały kontrakt na dostawę 120 nowych tramwajów niskopodłogowych dla komunalnego przedsiębiorstwa przewozowego w Moskwie. Do stolicy Rosji w latach 2014-15 trafi 120 niskopodłogowych, trzyczłonowych tramwajów. Będą one funkcjonowały w ramach powstającej w tym mieście sieci „szybkiego tramwaju”.
„Pojazdy Pesy spełniają wszystkie normy i dorównują poziomem wyrobom wszystkich producentów europejskich i azjatyckich. Dzisiaj umówiliśmy się, że nasza współpraca nie skończy się na tym kontrakcie; w planach obu naszych firm jest stworzenie wspólnego przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją pojazdów szynowych na teren Federacji Rosyjskiej” – zapowiedział w czwartek Aleksiej Tiszajew, dyrektor ds. produkcji cywilnej w firmie NPK „UralVagonZavod”, który będzie partnerem Pesy w produkcji tramwajów dla Moskwy.
Obie firmy planują wspólne starania o kontrakty na dostawy zarówno tramwajów, jak i taboru kolejowego dla przewoźników operujących na terenie nie tylko Federacji Rosyjskiej, ale całego dawnego ZSRR.
NPK „UralVagonZavod” to korporacja, w skład której wchodzi ponad sto przedsiębiorstw, a trzon produkcji stanowią „wyroby specjalne”: zamówienia składane przez rosyjskie ministerstwo obrony. Według danych amerykańskich to jeden ze stu największych na świecie kompleksów zbrojeniowych, a trzeci co do wielkości w Rosji.
W segmencie produkcji cywilnej dominują wagony towarowe, których w ub. roku wyprodukowano 30 tys. sztuk, co – zdaniem Tiszajewa – przekracza moce produkcyjne innych firm światowych w tej dziedzinie. Główną siedzibą kompanii jest Niżny Tagił, miasto położone w azjatyckiej części Rosji.
„Nasza korporacja aktywnie się rozwija i w strategię mamy wpisany rozwój kolejnych przedsiębiorstw produkujących m.in. lokomotywy spalinowe i elektryczne, tramwaje i tabor dla metra. Biorąc pod uwagę, że obecnie dziedzina transportu szynowego, szczególnie pasażerskiego, jest bardzo rozwojowa, to spodziewamy się, że nasza produkcja znajdzie odbiorców” – powiedział PAP Tiszajew.
Przedstawiciel kompanii „UralVagonZavod” przypomniał, że zakup 120 tramwajów przez Moskwę to dopiero pierwszy krok w modernizacji taboru. W najbliższych planach planowany jest zakup kolejnych 700 takich pojazdów, a chłonność całego rosyjskiego rynku tramwajów oszacował na około 200 pojazdów rocznie.