Wójt gminy Rudna (Dolnośląskie), Władysław Bigus wyraził zgodę na rozbudowę zbiornika „Żelazny Most” należącego do KGHM Polska Miedź SA, gdzie koncern gromadzi odpady po wydobyciu rudy miedzi ze swoich kopalni.
„Została przyjęta uchwała intencyjna w sprawie wyrażenia zgody na rozbudowę zbiornika, a biuro projektowe opracowuje szczegóły nowego planu przestrzennego zagospodarowania gminy, który umożliwi powiększenie zbiornika” – poinformował PAP wójt gminy Rudna Władysław Bigus.
Zgoda samorządu Rudnej w tej sprawie to jeden z najważniejszych formalnych elementów w sprawie rozbudowy zbiornika, które pozwolą koncernowi na dalsze funkcjonowanie, bo KGHM będzie miał gdzie składować odpady, czyli szlam powstający podczas wydobycia rudy. Bez powiększenia zbiornika, KGHM musiałby w najbliższych latach wstrzymać wydobycie.
Przychylność samorządu w tej sprawie doceniają władze lubińskiego koncernu, które konieczność rozbudowy zbiornika uzasadniają względami technologicznymi.
„KGHM rocznie wydobywa ok. 30 mln ton rudy miedzi. Uzyskuje z niej ponad 400 tys. ton metalu. Ponad 29 mln ton to odpad, który jest deponowany w Obiekcie Unieszkodliwiania Odpadów Żelazny Most. Jeszcze niedawno możliwości produkcyjne KGHM widziano w perspektywie najdalej do roku 2015. Obecne szacunki oraz nowe możliwości technologiczne wydłużyły żywotność KGHM do lat 2030-40 lub nawet dalej. Istniejący zbiornik nie był jednak projektowany z myślą o tak długim czasie eksploatacji. Stąd konieczność jego rozbudowy. Trwają prace określające warianty rozbudowy połączone z analizami kosztów i efektywności poszczególnych rozwiązań” – poinformował PAP rzecznik prasowy KGHM Polska Miedź S.A. Dariusz Wyborski. Powiększony zbiornik będzie mógł przyjąć kolejne 300 mln metrów sześciennych odpadów, a jego powierzchnia wzrośnie o 600 ha terenu.
„Żelazny Most” to największy w Europie zbiornik odpadów, tzw. poflotacyjnych czyli szlamu po wydobyciu rudy miedzi. Dziś to jezioro, które zajmuje 1394 hektary. Wały otaczające „Żelazny Most” mają długość ponad 14 kilometrów. Rocznie trafia tam od 20 do 26 mln ton szlamu poflotacyjnego.