Pasy napędowe, taśmy transportowe, usługi serwisowe

Sprzedam, doradzę, zamontuję…

Zarówno producenci urządzeń sieciowych, jak i technolodzy standardów sieci bezprzewo-dowych uczynili już bardzo wiele, by wytwarzane przez nich urządzenia i systemy komunikacji pracowały jak najbezpieczniej i niezawodnie, by sieć bezprzewodowa była w praktyce pod względem funkcjonalnym nie do odróżnienia od klasycznych sieci przewodowych.

Pasy napędowe znajdują dziś bardzo wiele zastosowań – w szczególności w maszynach i urządzeniach. Wśród dostawców oferty rynkowej znaleźć można zarówno producentów lokalnych, jak i międzynarodowe koncerny. Ciągły rozwój tego rynku sprawia, że dostępne są coraz nowsze modele pasów, rozszerzona zostaje również oferta towarzyszących im usług, także serwisowych.

Zadaniem pasów jest przenoszenie napędu, może to jednak odbywać się na różne sposoby. Najprostszą grupą są pasy płaskie, realizujące zadania z zakresu przenoszenia napędu w tzw. napędach otwartych lub stycznych. Wykonywane są one jako jedno- lub dwustronne – w zależności od tego, czy mają okładzinę po jednej, czy obu stronach. Pasy płaskie są elastyczne i charakteryzują się dużą odpornością na tarcie, co z kolei przekłada się na długi czas pracy. Odpowiednia trwałość to także rzadsze wymiany, czyli mniej przestojów. Pasy płaskie wykonywane są w dwóch wersjach – do wykorzystania przy napędach stycznych oraz napędach zwykłych (tradycyjnych). Pasy do napędów stycznych przystosowane są do pracy w obu kierunkach – przy założeniu, że oznacza to, iż praca w jedną lub drugą stronę realizowana jest z typową wydajnością i przy niezmiennej trwałości.

Pasy płaskie to nie jedyna grupa oferowanych produktów. Na rynku dostępne są także pasy zębate, wykorzystywane przy konstruowaniu najróżniejszych przekładni. Można je spotkać np. w napędach lub systemach transportowych w przemyśle ciężkim, m.in. w wentylatorach, wiertarkach, szlifierkach czy prasach oraz maszynach do obróbki drewna. Znajdują zastosowanie także w systemach transportowych, w szczególności przenośnikach rolkowych i taśmowych – jako element napędu. Pasy zębate identyfikowane są po rozmiarach, które mogą być podawane w systemie calowym lub metrycznym. Mogą być jednostronne lub dwustronne (zęby po drugiej stronie pasa wykorzystywane są, gdy cały układ napędu ma przegięcia), w wersjach łączonej i bezkońcowej. Kolejna grupa to pasy klinowe – w wersjach klasycznych, wąskoprofilowych, dwustronnych czy zespolonych.

Istnieją także pasy wykonane z elastomerów: okrągłe, klinowe i inne. Dają one duże możliwości dopasowania, gdyż dostępne są w szerokiej gamie zarówno profili, jak i twardości. Charakteryzują się odpornością na ścieranie, oleje, wodę i czynniki chemiczne, do ich cech należy łatwość montażu i demontażu. Pasy wykonane z elastomerów znajdują zastosowanie przede wszystkim tam, gdzie sam pas ma kontakt z żywnością. Poliuretan jest materiałem łatwym do utrzymania w czystości, co sprawia, że zainteresowanie takim rozwiązaniem zgłaszają firmy z branż wymagających wyższego poziomu czystości. Nie oznacza to, że nie korzystają z nich inne branże, a pasy z elastomerów spotkać można m.in. w maszynach wykorzystywanych przy obróbce drewna.

Pasy łączone są różnymi sposobami – poprzez zgrzewanie czy klejenie na gorąco. Pasom napędowym towarzyszy często specjalistyczne wyposażenie wykorzystywane do ich łączenia. To z jednej strony rozwiązania zapewniające łączenie pasów w warunkach warsztatowych, z drugiej – wszystkie technologie i systemy tzw. szybkiego łączenia. Umożliwiają one szybki montaż pasa i uproszczenie jego obsługi, co nie pozostaje bez wpływu także na poziom kosztów. Istnieje wiele metod zgrzewania pasów, w zależności od pokryć strony bieżnej i nośnej czy rodzaju materiałów. Zgrzewać można na zakładkę lub poprzez tworzenie charakterystycznych zębów. Urządzenia do zgrzewania pasów mogą być także mobilne. Zgrzewarka w podręcznej walizce z dodatkowymi akcesoriami (obcinaczki, nożyk, cęgi do czyszczenia czy klamra) zapewniają zgrzewanie w dowolnej lokalizacji.

Bardzo ważnym aspektem jest odpowiedni wybór konkretnego pasa. Od prawidłowego doboru pasa zależy jego zdolność do przenoszenia mocy oraz wydłużenie czasu pracy bez konieczności wymiany. Możliwe zastosowania pasów wynikają m.in. z rodzaju użytego cięgna – liczby cięgien (jednego lub dwóch) czy tworzywa, z jakiego są wykonywane. Te wykonane z gumy charakteryzują się podwyższoną odpornością na wilgoć, a także oleje, brud i tłuszcze. Cięgna wykonywane są także z poliuretanu, ze skóry naturalnej czy z folii hamidowej. Ich odpowiednia grubość i struktura oznaczają odpowiednią odporność na warunki pracy oraz spełnianie warunków konkretnych aplikacji. Jednym z możliwych zastosowań są miejsca o dużej liczbie przegięć, co wymaga ze strony pasa odpowiedniej elastyczności i trwałości.

Nie tylko sprzedaż

Coraz częściej o sukcesie na rynku decydują nie tylko oferowane produkty, ale także towarzyszące im usługi. Usługi te związane są w pierwszej kolejności z dostępem do informacji – o rodzajach produktów, odpowiednim doborze produktów do konkretnych zastosowań. Producenci i dystrybutorzy oferują wsparcie o charakterze merytorycznym, w szczególności w zakresie wyboru parametrów produktu czy dostosowania go do warunków pracy. Usługi doradztwa zwykle są bezpłatne. Kolejna grupa to usługi montażu – wsparcie pod postacią usług montażowych na miejscu, u klienta. Wśród usług dostępnych na rynku są m.in. usługi serwisowe. Dotyczą serwisu gwarancyjnego, pogwarancyjnego, montażu i wymiany taśm, ich przedłużania czy skracania. Specjalistyczne firmy oferują także usługi łączenia pasów napędowych, co pozwala na dostosowanie już zakupionych pasów w przypadku wprowadzania zmian w maszynach i urządzeniach je wykorzystujących. Konkurencja na rynku jest coraz większa, nic zatem dziwnego, że obok sprzedaży nowych produktów firmy skupiają się na realizacji usług serwisowych – napraw czy przeróbek.

Jakie usługi może realizować firma serwisowa? Jako przykład posłużyć może oferta poznańskiego AM-PASPOL, obejmująca serwis (24 h) czy doradztwo, ale także łączenie taśm transportujących (procesowych) PVC, PU, PP (metodą zgrzewania, na złączki metalowe lub z tworzywa, metodą klejenia), łączenie taśm gumowych (metodą wulkanizacji, na złączki metalowe), łączenie pasów napędowych z cięgnem nylonowym i poliestrowym (metodą zgrzewania na klej, metodą zgrzewania/przetapiania) czy łączenie pasów z PU (okrągłe, klinowe, metodą zgrzewania/przetapiania). Ciekawym elementem oferty są taśmy wykonane z bawełny i poliestru. Znajdują one zastosowanie w piekarnictwie czy cukiernictwie, a szyte są indywidualnie zgodnie z potrzebnym rozmiarem i wykańczane metalowymi okuciami według wymagań klienta. Stosowane są zarówno do aparatów załadunkowych, jak i regałów.

Usługi związane z samymi pasami mogą być częścią szerszej oferty serwisowej. Tak jest chociażby w firmie Margo z Torunia. – Eksploatacja współczesnych maszyn wymaga znajomości technicznych aspektów produkcji oraz sprawnego działania służb technicznych. Zastosowanie urządzeń do diagnostyki eksploatacyjnej, możliwość kontroli stanu łożysk bez zatrzymywania maszyny, laserowe ustawianie wałów, wyważanie wirujących elementów maszyn bez ich demontażu – to wszystko wpływa pozytywnie na zmniejszenie ich awaryjności, obniżenie kosztów, wzrost wydajności. Wsparcie tych działań długoletnim doświadczeniem i konstruktywną współpracą podczas remontów i likwidacji skutków awarii wpływa na wydłużenie okresów międzyremontowych, zwiększenie niezawodności pracy, oszczędność energii, części i innych kosztów – piszą specjaliści z firmy Margo. Oferta pakietu m-serwis obejmuje szereg usług, związanych z szeroko rozumianą techniką przenoszenia napędu: diagnostykę drganiową, osiowanie laserowe, analizę stanu łożysk, laserowe ustawianie przekładni pasowych i łańcuchowych, wyważanie dynamiczne, pomiary geometryczne, wyposażenie, narzędzia i urządzenia pomiarowe, a także doradztwo techniczne i szkolenia.

Firma Martex Piotr i Paweł z Zielonej Góry proponuje w ramach usług serwisowych zgrzewanie u klienta pasów wykonanych z PU, PVC, PTFE oraz gumy. Możliwe jest także skracanie lub przedłużanie taśm używanych – po wcześniejszej konsultacji technicznej. Nie zawsze istnieje możliwość zgrzania pasów, wtedy stosuje się dodatkowe złącza.

Serwis „na dziś” lub „na jutro” to propozycja firmy Potyrała i Spółka ze Stargardu Szczecińskiego. Warunki usług serwisowych są dostosowane z jednej strony do wymagań dotyczących ciągłości działania systemów, a z drugiej – do ograniczeń budżetowych. Umową serwisową objąć można także sprzęt pogwarancyjny. Serwis „na dziś” to wsparcie dostępne 24 godz. na dobę, siedem dni w tygodniu. Serwisant pojawia się na miejscu awarii w ciągu maksymalnie 24 godzin od zgłoszenia problemu (firma deklaruje, że zwykle jest to 48 godzin od zdiagnozowania problemu). Serwis „na jutro” zakłada naprawę następnego dnia – klient zgłasza awarię, a serwisant pojawia się u niego w kolejnym dniu roboczym (usługa realizowana jest zwykle od poniedziałku do piątku).

Z kolei w ofercie Tape Service z Wrocławia znaleźć można zamykanie obwodów taśm i pasów różnymi metodami (klejenie, zgrzewanie „zig-zac”, zgrzewanie czołowe, zawias), wykonywanie wstawek w taśmach transportujących, zakładanie wraz z wykonywaniem napięcia wstępnego taśm, naprawę taśm, a także dobór pasów i taśm. Firma deklaruje także „rozwiązywanie innych problemów” związanych z codzienną eksploatacją.

Nie zawsze trzeba wymieniać

Nowoczesne materiały sprawiają, że pasy napędowe i taśmy transportowe mogą być coraz trwalsze. Jednocześnie stale rosną wymagania klientów. Z nowymi materiałami pojawiają się nowe konstrukcje czy konkretne produkty i modele pasów przeznaczone do zastosowań specjalnych. Obok usług sprzedaży firmy coraz częściej proponują klientom także pakiety serwisowe. „Opieka” konsultantów, doradztwo i reagowanie na problemy eksploatacyjne – to wszystko stało się elementem oferty dla klienta końcowego.

UR

Autor: Łukasz Jankowiak