Firma NSK, jeden z największych producentów łożysk tocznych, sprzymierzyła sie ze Światowym Stowarzyszeniem Producentów Łożysk (World Bearing Association – WBA) w celu podjęcia walki z podrabianiem. Powołany komitet ma za zadanie pomagać funkcjonariuszom organów ścigania w zwalczaniu fałszerstw.
W ciągu ostatnich 10 lat ilość podrobionych produktów łożyskowych i przejęć dokonanych przez organy celne wzrosła w sposób znaczący na całym świecie. Nie dotyczą one już tylko dużej produkcji mniejszych łożysk, ale również łożysk o większych średnicach otworów. W latach 2009-2011 organy celne przejęły ponad 2,2 miliony podrobionych produktów łożyskowych w różnych rozmiarach, w drodze do ponad 50 różnych państw, w tym wielu europejskich.
Na co należy zwrócić uwagę po zakupie łożyska?
Łożysko zakupione z legalnego źródła powinno być owinięte w prawidłowy materiał wysyłkowy producenta. W przypadku łożysk o dużych średnicach, które dostarczane są w skrzyniach warto sprawdzić czy są to wysokiej jakości skrzynki wysyłkowe posiadające prawidłowe oznaczenia i autentyczne logo producenta. Po jego rozpakowaniu należy sprawdzić czy na łożysku występują jakiekolwiek wytłoczone oznaczenia oraz czy są podobne do standardowych oznaczeń producenta. W tym celu można skorzystać z opracowanego przez NSK przewodnika pt. „Systemy oznaczeń łożysk”. Następnie należy zbadać części toczne i bieżne oraz zwrócić uwagę na ewentualne nierówne wykończenie i nieprawidłowy wygląd wałeczków.
Zawsze korzystaj z zaufanych źródeł
Kupowanie i montowanie podrobionych łożysk stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników. Podrobione łożyska zamontowane w jakimkolwiek produkcie mogą spowodować katastrofalną awarię, groźną dla zdrowia i życia. Fałszerze sprzedają swoje produkty po niższych cenach, które oznaczają, że jakość surowców – a w szczególności stali wykorzystywanej do produkcji łożyska – jest gorsza. Lekceważą dokładność produkcji, a wymagania dotyczące zastosowania są ignorowane. Podrobione łożyska są bardziej podatne na zatarcia, co prowadzi do zatrzymania produkcji i strat, poważnych wypadków oraz – w najgorszym przypadku – śmierci.