– Jesteśmy w trakcie dynamicznego rozwoju. W ciągu dwóch lat zamierzamy podwoić skalę naszej działalności – poinformował w środę Radosław Banach, prezes Alstom Konstal. Podkreślił, że chorzowska spółka jest obecnie kluczowym zakładem produkcyjnym Alstom Transport.
Alstom jest właścicielem zakładu w Chorzowie od 1997 r. Spółka produkuje kompletne tramwaje i pociągi metra, a także wykonuje m.in. prace związane z prefabrykacją podzespołów do wszelkiego rodzaju taboru szynowego. Tegoroczne przychody fabryki mają wynieść ok. 800 mln zł wobec 340 mln zł w 2011 r.
– Globalny rynek produkcji taboru szynowego rozwija się w tempie 4 proc. My zamierzamy zwiększyć nasz poziom produkcji dwukrotnie – zaznaczył Banach.
Strategia spółki na lata 2012–2013 zakłada podwojenie także dwóch innych wskaźników: zatrudnienia oraz wydatków inwestycyjnych.
Załoga Alstom Konstal ma wzrosnąć z poziomu ok. 500 pracowników w marcu 2011 r. do ponad 1000 w marcu 2013 r. Obecnie w spółce pracuje ok. 800 osób. Natomiast wydatki inwestycyjne w latach 2012-2013 mają wynieść 52 mln zł.
W przeszłości głównymi odbiorcami taboru z Chorzowa byli klienci krajowi. Chociażby w latach 1997-2005 Alstom Konstal dostarczył wagony dla warszawskiego metra oraz tramwaje dla ponad dziesięciu polskich miast, m.in. konurbacji górnośląskiej, Warszawy, Szczecina oraz Gdańska.
Banach przyznał, że obecnie produkcja zakładu jest w całości kierowana na eksport. Niedawno spółka zakończyła dostawę 37 tramwajów typu Citadis NG dla Istambułu. Natomiast obecnie trwa m.in. realizacja dwóch dużych zamówień na pociągi metra typu Metropolis.
Do września 2013 r. zakład ma dostarczyć do Budapesztu łącznie 170 wagonów metra (22 składy pięciowagonowe i 4 składy czterowagonowe). Spółka ma też do grudnia 2013 r. wyprodukować 126 wagonów (21 składów sześciowagonowych) dla Amsterdamu.
Chorzowska spółka nie jest natomiast zaangażowana w realizację wartej 430 mln euro inwestycji, związanej z dostawą dla PKP Intercity 20 pociągów dużych prędkości typu Pendolino oraz budowy zaplecza technicznego dla tego taboru. Te pociągi będą produkowane w fabryce Alstomu w Savigliano we Włoszech.
Banach wyjaśnił, że koszt transferu technologii, który umożliwiałby realizację prac związanych z tym kontraktem w Chorzowie, byłby za duży. Natomiast nie pozwalają na przede wszystkim napięte terminy tego przedsięwzięcia. Prezes zapewnił jednak, że w ramach Alstom Transport trwają starania o wiele nowych kontraktów, które mogą być w przyszłości realizowane przez Alstom Konstal.
Tomasz Elżbieciak