Paweł Herzyk, zastępca kierownika działu ds. smarowania w firmie Hennlich:
Pierwszą decyzją, jaką trzeba podjąć, jest wybór między smarem plastycznym a olejem, zależny m.in. od klasy penetracji, prędkości i intensywności pracy maszyny, wypierania wody, temperatury oraz metody podawania środka smarnego. Gdy z węzła tarcia trzeba odprowadzać ciepło, należy zastosować smar ciekły, taki jak olej mineralny lub syntetyczny, który nadaje się do wysokich prędkości i temperatur, pozwala na łatwą kontrolę ilości środka dostarczanego do każdego punktu smarnego oraz nadaje się do systemu smarowania metodą kropelkową, poprzez kąpiel olejową, smarowanie mgłą olejową lub smarowanie obiegowe.
Smarów plastycznych używa się w aplikacjach charakteryzujących się niskimi lub średnimi prędkościami i temperaturą pracy w granicach charakterystyki smaru. W wielu przypadkach stosuje się je zamiast oleju, ponieważ pozostają dłużej w miejscu pierwotnej aplikacji. Sięga się po nie również wtedy, gdy częste uzupełnianie środków smarnych jest ograniczone lub nieopłacalne.
Wybierając środek smarny do zastosowania w wysokich temperaturach, należy wziąć pod uwagę m.in. stabilność termiczną, odporność na utlenianie, punkt kroplenia czy punkt zapłonu. Bardzo ważnym kryterium jest też sposób aplikacji. Nie każdy smar może być stosowany w systemach automatycznego smarowania, a do automatycznej aplikacji niektórych smarów wymagane są specjalistyczne narzędzia.