Grupa Doppelmayr/Graventa z siedzibą w Wolfurt (Austria), specjalizująca się w produkcji naziemnych i napowietrznych kolejek linowych, wykorzystała wiedzę ekspercką firmy NSK w trakcie wymiany głównych łożysk wałeczkowych wrzeciona w wielkogabarytowej tokarce do kół kołowrotów.Koleje linowe doskonale sprawdzają się jako środek transportu w obszarach miejskich i ośrodkach narciarskich. Firma Doppelmayr to światowy lider w produkcji tego typu systemów.
Ze względu na wiek tokarki i brak dokumentacji dotyczącej montażu wrzeciona, projekt wymagał zastosowania znaczącej ilości inżynierii odwrotnej przy wsparciu zespołu NSK, zanim ustalono, że łożyska centralne zostaną zastąpione dwurzędowymi łożyskami walcowymi.
Z powodu globalnego wzrostu popytu na kolejki linowe, które są postrzegane jako ekonomiczna i szybka alternatywa dla konwencjonalnego transportu naziemnego w niedostępnym terenie oraz w silnie zurbanizowanych obszarach, dział biznesowy Grupy Doppelmayr/Garaventa odnotował do tej pory produkcję ponad 14 600 systemów transportu linowego dla klientów z 89 krajów. Spółka we własnym zakresie produkuje wszystkie wymagane komponenty dla kolejek linowych, włączając w to wielkogabarytowe kołowroty instalowane na górnych i dolnych stacjach kolejek, które prowadzą główną linę napędową. Powierzchnia nośna kołowrotów musi być obrobiona z bardzo wysoką precyzją w celu zapewnienia płynnego działania i bezpiecznego prowadzenia liny napędowej (nośnej).
Widok kołowrotu: Produkcja tego elementu wymaga najwyższej precyzji.
Kołowroty są obrabiane na wielkogabarytowej tokarce, która została odbudowana na bazie oryginalnej tokarki wzdłużnej wyprodukowanej wiele lat temu przez firmę Zerbt. Chociaż maszyna, mająca tarczę czołową ważącą 30 ton, spisywała się dobrze, firma Doppelmayr musiała się zmierzyć z wyzwaniem związanym z wymianą głównych łożysk wałeczkowych wrzeciona ze względu na ich zużycie eksploatacyjne.
Grupa Doppelmayr/Garaventa to światowy lider w produkcji kolejek linowych
Główny problem z wymianą łożysk był związany z wiekiem maszyny oraz faktem, iż oryginalny producent zmienił właściciela. Oznaczało to brak dokumentacji technicznej odnoszącej się do sposobu montażu głównego wrzeciona, dlatego firma Doppelmayr zwróciła się do NSK w celu uzyskania wsparcia w realizacji projektu inżynierii odwrotnej, który mógłby pomóc zidentyfikować umiejscowienie łożysk oraz określić parametry montażu, takie jak luz łożyska i szerokość pierścienia dystansowego. Firma NSK pomogła również opracować procedurę wymiany łożysk.
Eksperci z firmy NSK wspierali zespół ds. konserwacji firmy Dopplelmayer w trakcie wymiany głównego łożyska wrzeciona.
Po określeniu charakterystyki zainstalowanych łożysk dzięki wykorzystaniu inżynierii odwrotnej, firma NSK mogła wymienić łożyska centralne na wysoko precyzyjne dwurzędowe łożyska walcowe o właściwej wielkości. Wymiana miała miejsce w trakcie zaplanowanego terminu przeglądu konserwacyjnego, dzięki czemu harmonogramy produkcyjne nie zostały zakłócone.
W łożyskach oporowych po ustawieniu luzu zmierzono pierścienie dystansowe i wyprodukowano nowe w żądanej szerokości.
Precyzyjne przenoszenie ciężkiego wrzeciona tokarki.
Wysoko precyzyjne łożyska walcowe wykorzystane we wrzecionie
Po instalacji technicy NSK sprawdzili luz, aby się upewnić czy był właściwy. Pomocne w tym było przeprowadzenie dynamicznego testu podnoszenia, co pozwoliło na symulację warunków obciążenia z zainstalowanymi łożyskami. Proces ten potwierdził, że wcześniej zmierzona wartość 0,005 mm została z powodzeniem zachowana.
Łożyska po zainstalowaniu
Wraz z ukończeniem projektu i przekazaniem w pełni gotowej do pracy tokarki do kół, zespół ds. konserwacji firmy Doppelmayer otrzymał instrukcje od firmy NSK, aby monitorować temperaturę łożysk w trakcie początkowej fazy rozruchu – nie zaobserwowano żadnych nieregularności i tokarka wróciła do produkcji kołowrotów w pełnej skali.
O firmie NSK
Założona 100 lat temu firma NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha) to notowana na japońskiej giełdzie spółka, która z regionalnego dostawcy łożysk kulkowych rozwinęła się do specjalistycznego producenta łożysk tocznych i dostawcy komponentów dla przemysłu samochodowego o silnej, globalnej pozycji rynkowej. Obecnie NSK zatrudnia ponad 31 000 pracowników w 30 krajach. Według stanu na marzec 2015 r. firma osiągnęła przychody w wysokości 975 mld jenów. Wynik ten osiągnięto poprzez nieustannie wzrastające inwestycje w zakresie badań i rozwoju, co pozwala firmie stale poprawiać jakość swoich produktów i usług. Działania te wspierają ważny cel NSK, jakim jest utrzymanie pozycji Nr 1 w „Total Quality”. Oprócz kompletnego asortymentu łożysk tocznych, NSK opracowuje i produkuje komponenty precyzyjne i produkty mechatroniczne, jak również systemy i podzespoły dla przemysłu samochodowego, obejmujące łożyska piast kół i układy kierownicze ze wspomaganiem elektrycznym.
W 1963 r. otwarto w Düsseldorfie (Niemcy) pierwszy w Europie oddział NSK, a w 1976 r. pierwszy europejski zakład produkcyjny w Peterlee (Anglia). Obecnie NSK Europe wspiera paneuropejską sprzedaż dzięki zakładom produkcyjnym w Anglii, Polsce i Niemczech, centrom logistycznym w Holandii, Niemczech i Anglii oraz centrom technologicznym w Niemczech, Anglii i Polsce. W roku 1990 NSK nabyła UPI Group, do której należał znany europejski producent łożysk RHP mający fabrykę w Newark ( Wielka Brytania). Ponadto NSK stworzyła kompleksową sieć autoryzowanych dystrybutorów. NSK Europe jest podzielona na działy biznesowe w oparciu o specjalizacje: EIBU, obejmujący technologie przemysłowych łożysk tocznych oraz technologie liniowe i precyzyjne oraz EABU i ESBU, obejmujące moduły łożyskowe i układy kierownicze ze wspomaganiem dla przemysłu samochodowego. Oddziały NSK Europe zatrudniają 3500 pracowników, osiągając obroty przekraczające 1 miliard euro (stan na marzec 2015 r.).
Więcej informacji – zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: www.nskeurope.pl