Komisja Europejska potwierdziła w rozporządzeniu zgodę na planowane przejęcie w przemyśle lotniczym włoskiej spółki Avio przez amerykańską korporację General Electric.
Decyzja jest uzależniona od serii zobowiązań, mających na celu ochronę pozycji konkurencyjnej konsorcjum Eurojet, w skład którego wchodzi Avio, wraz wraz z: Rolls-Royce (Wielka Brytania), MTU (Niemcy) i ITP (Hiszpania).
Konsorcjum to projektuje i produkuje silniki dla samolotów bojowych Eurofighter, używanych przez armie: Włoch, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Austrii. Konkurują one, także na rynku międzynarodowym, z samolotami bojowymi napędzanymi silnikami wytwarzanymi przez GE.
W oparciu o wcześniejsze informacje Komisja miała obawy, że na skutek przejęcia Avio, GE może uzyskać znaczący wpływ w konsorcjum Eurojet oraz dostęp do strategicznych informacji o jego konkurentach, w związku z czym byłby w stanie stworzyć alternatywną dla Eurofightera platformę.
Zobowiązania przedstawione przez GE rozwiały te wątpliwości, podkreśla KE. Ostateczna jej decyzja jest uzależniona od pełnej zgodności zobowiązań z ich realizacją zobowiązaniami.
Komisja analizowała także rynek kluczowych komponentów do silników samolotowych, produkowanych zarówno przez Avio jak i GE. Są na nim obecnie inni producenci, jak: jak Pratt & Whitney, wchodząca w skład United Technologies Corp. i Rolls-Royce. Komisja doszła do wniosku, że planowane przejęcie nie zakłóci warunków konkurencyjnych na tym rynku.
We wniosku uwzględniono także niedawno podpisane umowy pomiędzy GE i Pratt & Whitney z jednej strony oraz pomiędzy GE i Rolls-Royce z drugiej strony, zmierzające do zapewnienia, że Avio pozostanie dla nich wiarygodnym źródłem dostaw podzespołów silników samolotowych.
GE jest globalną korporacją o zróżnicowanej produkcji, technologii i usługach. Składa się z ośmiu jednostek biznesowych, w tym GE Aviation, produkującej silniki odrzutowe i ich podzespoły do samolotów cywilnych i wojskowych, a także elementy awioniki i systemów mechanicznych samolotów.
Grupa Avio jest globalnym producentem w przemyśle lotniczym, dostawcą modułów do silników odrzutowych, systemów sterowania i automatyki, także usługodawcą w zakresie remontów i napraw. Grupa ta jest właścicielem spółki Avio Polska, mającej Centrum Produkcyjne oraz Centrum Badawczo-Rozwojowe.