„Współpraca ludzi i maszyn”, „Energia dla przemysłu” oraz „Logistyka 4.0” to dominanty tematyczne tegorocznych targów technologii przemysłowych w Hanowerze, które odbędą się już pod koniec kwietnia. 6 lutego br., w na terenie Targów Hanowerskich odbyła się coroczna konferencja prasowa poświęcona nadchodzącej edycji tej wiodącej na świecie imprezy wystawienniczej.
– Integracja systemów automatyki, platform IT oraz uczenia maszynowego wznosi czwartą rewolucję przemysłową na kolejny poziom – mówi dr Jochen Köckler, prezes zarządu Deutsche Messe AG. – Z hasłem „Zintegrowany Przemysł – Połącz & Współpracuj” jako tematem przewodnim, Hannover Messe 2018 pozwoli zwiedzającym z całego świata doświadczyć zupełnie nowych form pracy, współpracy i biznesu, które stale urzeczywistniają się w naszym coraz bardziej scyfryzowanym i usieciowionym pejzażu przemysłowym.
Uczenie maszynowe i roboty współpracujące, czyli człowiek ponownie w centrum uwagi
We wspomniane wyżej hasło Connect&Collaborate doskonale wpisują się roboty współpracujące, których podczas towarzyszącej konferencji mini-wystawie zobaczyć można było co najmniej trzy. Jednym z nich był dobrze znany wszystkim robot UR5, zastosowany w aplikacji autonomicznego skanera 3D prezentowanego na stoisku Instytutu Fraunhofera. Drugim – nowy, sześcioosiowy robot współpracujący HeiMo firmy Stäubli, w Hanowerze zaprezentowany w wykonaniu sterylnym, przeznaczonym m.in. do cleanroomów czy przemysłu farmaceutycznego. Trzecim – również całkowita nowość: niezwykle lekki robot BionicCobot firmy Festo, poruszany sprężonym powietrzem i łatwo programowalny dzięki aplikacji na iPada.
Inny wymiar współpracy człowiek-maszyna, tym razem „nie-robotyczny”, pokazała firma Lenze w nowej serii napędów, których diagnostyka odbywa się za pośrednictwem komend głosowych formułowanych w języku naturalnym, dzięki systemowi rozpoznawania mowy Alexa (Alexa Voice Service, AVS). Jak przekonują przedstawiciele firmy, systemy głosowe, znane choćby z obsługi urządzeń konsumenckich jak smartfony, nawigacje samochodowe czy systemy info-rozrywki, dzięki wyeliminowaniu nadmiaru informacji wizualnej oraz konieczności używania rąk stanowią przyszłość systemów automatyki, a zwłaszcza ich konserwacji.
Gdzie Logistyka 4.0 spotyka Przemysł 4.0…
Napędy komunikujące się z użytkownikiem w języku naturalnym czy autonomiczny skaner 3D to nie jedyne „inteligentne” maszyn, jakie pojawiły się podczas Hannover Messe Preview.
Wiele uwagi pojazdom autonomicznym poświęcił w swojej prezentacji pt. „Inteligentna sensoryka w fabryce przyszłości” prezes firmy SICK AG, dr Robert Bauer, a nawet jeden z takich pojazdów, autonomiczny robot intralogistyczny Magazino, prezentowany był podczas części oficjalnej konferencji, wzbudzając duże zainteresowanie dziennikarzy.
Cyfryzacja, autonomia i zintegrowany przemysł, czyli jedne z kluczowych trendów i technologii Przemysłu 4.0 dotyczą bowiem w równym stopniu procesów wytwarzania, co logistyki. Jak zauważa dr Köckler, przyszłość tego sektora zależy od innowacyjności procesów logistycznych, które będą w stanie obsłużyć coraz bardziej skomplikowane (a zarazem coraz krótsze w czasie) łańcuchy dostaw. Przykładowo, bez wysoko zautomatyzowanych magazynów, w których wszystkie procesy są zarządzane komputerowo, a roboty pracują dzień i noc, przemieszczając się autonomicznie i dostarczając towary we właściwe miejsce, we właściwej ilości i o właściwym czasie, realizacja postulatu dostawy jeszcze tego samego dnia (same day delivery) formułowanego przez branżę e-commerce, jest z oczywistych powodów niemożliwa. – Biorąc pod uwagę błyskawiczne tempo integracji procesów logistycznych i produkcyjnych, będziemy w stanie zaoferować zwiedzającym całościowy obraz obecnych i przyszłych rozwiązań lokujących się w obszarze logistyki przyszłości – podsumowuje Köckler.
Energia dla produkcji i elektromobilność
Tematyce energetycznej poświęcono najmniej miejsca, i to zarówno podczas oficjalnej konferencji, jak i towarzyszącej jej wystawy. W zasadzie jedyną firmą prezentującą rozwiązania bezpośrednio z tego obszaru był ZIEHL-ABEGG, na którego stoisku zobaczyć można było budowę i działanie modułowego, energooszczędnego systemu wentylacyjnego ZAcube, przeznaczonego do modernizacji istniejących systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Jednak jak deklarują organizatorzy targów, energetyka, zwłaszcza w kontekście elektromobilności, będzie szeroko obecna na tegorocznych Hannover Messe.
– Wszyscy mówią o elektromobilności, ale fakty są takie, że istniejące sieci przesyłowe nie są gotowe na upowszechnienie się samochodów elektrycznych – wyjaśnia dr Köckler. Problem polega na tym, że elektromobilność generuje wyższe szczytowe zapotrzebowanie na energię elektryczną niż obecnie. Co więcej, eMobilność nie jest w stanie spełnić swojej obietnicy „ekologiczności” i zrównoważonego rozwoju tak długo, jak energia, której używa, nie pochodzi w całości ze źródeł odnawialnych.
Firmy energetyczne oraz władze metropolii na całym świecie łączą więc wysiłki w obliczu wyzwań, jakie stawia elektromobilność, zaczynając od budowy niezbędnej infrastruktury. Inicjatywy te obejmują m.in. zapewnienie odpowiedniej gęstości stacji ładowania, modernizację sieci przesyłowych oraz budowę elektrycznych „super autostrad”. A wszystko to sprowadza się do integracji cyfrowej – wyzwania polegającego na inteligentnym połączeniu w jeden, skoordynowany i bezawaryjny system trzech elementów: pojazdów elektrycznych, odnawialnych źródeł energii oraz infrastruktury do jej magazynowania. Jak do tego problemu podejść w praktyce i jakie rozwiązania w tym zakresie oferuje rynek – tego mamy dowiedzieć się już podczas najbliższej edycji targów przemysłowych w Hanowerze.
Meksyk przekracza oczekiwania
„México excede expectativas” brzmi hasło promujące Meksyk jako kraj partnerski Hannover Messe 2018, i z pewnością będzie widoczne w wielu miejscach na terenie Targów Hannowerskich (o ile tylko Meksyk nie popełni błędu, który w 2017 roku popełniła Polska, i w pełny sposób wykorzysta możliwości promocyjne, wizerunkowe i marketingowe, jakie daje tytuł kraju partnerskiego Hannover Messe). Co ciekawe, Meksyk będzie pierwszym krajem latynoamerykańskim o tym statusie.
Meksyk zajmuje 24 miejsce w rankingu „Atlas of Economic Complexity” publikowanym przez Uniwersytet Harvarda wspólnie z Massacusetts Institute of Technology. Tak wysoką pozycję kraj ten zawdzięcza szerokiemu know-how w obszarze produkcji oraz zdolności do opracowywania, wytwarzania oraz eksportu wysoko zaawansowanych produktów. Dość powiedzieć, że Meksyk jest dwunastym importerem i trzynastym eksporterem na świecie (w tym czwartym na świecie eksporterem samochodów oraz największym na świecie eksporterem telewizorów z płaskim ekranem), należy również do pierwszej dziesiątki krajów o największej liczbie patentów. Nic więc dziwnego, że Meksyk przyciąga kapitał zagraniczny – inwestycje bezpośrednie w okresie administracji prezydenta Peña Nieto złożyły się na kwotę 163 miliardów dolarów, generując ponad trzy miliony nowych miejsc pracy w różnych sektorach.
– Te robiące wrażenie liczby są wynikiem udanej transformacji Meksyku w kierunku globalnej gospodarki – powiedział podczas konferencji prasowej ambasador Meksyku w Berlinie, Rogelio Granguilhomme. – Jest oczywiste, że dużo zawdzięczamy naszej geostrategicznej pozycji, łącząc Amerykę Północną z Południową oraz leżąc na osi między Europą a Azją Pacyficzną. (…) Meksyk jest przekonany, że Hannover Messe zapoczątkuje nowy rozdział we współpracy bilateralnej Meksyku i Niemiec oraz że targi staną się platformą sprzyjającą rozwojowi współpracy gospodarczej i handlowej między Meksykiem a Unią Europejską. Jak Państwo wiedzą, spodziewamy się szybkiego zakończenia prac nad nowelizacją umowy o wolnym handlu między Meksykiem a Unią Europejską. Mamy nadzieję, że zaowocuje ona lepszymi niż dotychczas warunkami do wykorzystania nowych możliwości, jakie pojawiają się w obszarze handlu i inwestycji. – konkluduje Granguilhomme.
Meksyk będzie reprezentowany przez ponad 160 firm, instytucji oraz przedstawicieli świata biznesu i polityki. Główny pawilon narodowy zlokalizowany będzie w hali 27, mniejsze ekspozycje tematyczne znajdą się w halach 2, 5, 6, 13, 17 i 21.
Targi Hannover Messe 2018 odbędą się w dniach 23–27 kwietnia.
Autor: Seweryn Ścibior, mat. pras. Deutsche Messe AG