Zdaniem prezesa HSW Krzysztofa Trofiniaka, pojazd – jaki wspólnie z BAE Systems będzie produkowała huta od przyszłego roku – będzie 2-3 tańszy niż obecnie wykorzystywany w polskim wojsku Rosomak.
„RG31 jest typowym wozem transportowym, a nie jak Rosomak bojowym, stąd koszty są niższe. Służyć może do transportu żołnierzy i towarów. Sądzimy, że polska armia zamówi w przyszłym roku od 30 do 40 takich pojazdów, wynika to z naszego zaangażowania w misję w Afganistanie. Docelowo wojsko kupi ok. 100 takich wozów. Przypuszczamy, że pierwszy przetarg na taki pojazd armia ogłosi na przełomie roku i my razem z naszym partnerem w nim wystartujemy” – powiedział Trofiniak na konferencji prasowej w Stalowej Woli (Podkarpackie).
Umowa z BAE Systems gwarantuje HSW trzydziestoprocentowy udział w wartości każdego wozu. Umożliwia ona także sprzedaż pojazdu do innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej. „To bardzo ważny zapis, który nie ogranicza nas tylko do naszego podwórka. Dlatego już w przyszłym tygodniu rozpoczynamy rozmowy na temat zakresu naszej produkcji, nie czekając na polski przetarg” – zaznacza prezes HSW.
Trofiniak poinformował w poniedziałek również o podpisaniu umowy z Ministerstwem Obrony Narodowej na dalsze badania nad moździerzem samobieżnym Rak, którego produkcja ma ruszyć w 2013 r. „Kwota ponad 60 mln zł przeznaczona zostanie przede wszystkim na integrację systemu wieżowego z podwoziem. Będziemy oferować Raka na dwóch typach podwozi: gąsienicowym i kołowym” – powiedział Trofiniak.
Huta Stalowa Wola zatrudnia ok. 2,5 tys. osób. Jest producentem sprzętu budowlanego oraz sprzętu wojskowego.
BAE Systems to wielonarodowy koncern przemysłu zbrojeniowego i lotniczego, powstał z połączenia British Aerospace i Marconi Electronic Systems. Koncern wytwarza samodzielnie lub w koprodukcji m.in. samoloty serii Airbus, czołgi i okręty podwodne.