Kończy się okres obniżania kosztów IT i zwiększanie wydajności w celu zwiększenia efektywności firm. Nowy kierunek to inwestycje w technologie cyfrowe oraz podnoszenie standardów obsługi klienta.
Liderzy na rynku międzynarodowych firm z różnych stawiają na rozwój trzech dziedzin IT: dostarczania usług, elastyczności organizacji IT oraz innowacyjności. Firma Accenture zebrała opinie wyższej kadry menadżerskiej z działów IT z ponad 200 firm. Celem miało być znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak obecnie funkcjonują działy IT, a jak zarządzający nimi wyobrażają je sobie w przyszłości.
Jednym z najważniejszych spostrzeżeń wynikających z badania jest to, że wśród liderów biznesu, szefowie IT uczestniczą w budowaniu strategii całej firmy, a podległe im działy nie są tylko dostawcą zamawianych wewnętrznie usług czy rozwiązań. W Polsce takie podejście jeszcze się nie rozpowszechniło.
– Sytuacja, kiedy szef działu IT jest równocześnie członkiem zarządu firmy, w której pracuje nie zdarza się w Polsce często. Rodzime przedsiębiorstwa ciągle jeszcze traktują obszar IT jako, w pewnym sensie, służebny wobec organizacji. Doświadczenie światowych liderów pokazuje, że to nie jest właściwa droga. W ostatnich latach największy sukces odnosiły firmy, które potrafiły strategicznie inwestować w rozwiązania IT, na których budowane były produkty i usługi mające na celu postawienie klienta w centrum uwagi – mówi Marcin Zygmanowski, Managing Director i Technology Growth Platform Lead, Accenture Polska.
Efektywnie działające firmy częściej niż inni decydują się na testowanie, a następnie wdrażanie takich rozwiązań, jak chmury obliczeniowe, analityka i obecność w mediach społecznościowych. Opracowują też nowe produkty i usługi wykorzystując potencjał rozwiązań i technologii cyfrowych. Potrafią też skutecznie identyfikować i usuwać nie tylko przeszkody natury technologicznej, ale również ograniczenia procesowe, organizacyjne, prawne i inne stojące na drodze do wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań. Są też liderami we wprowadzaniu usług mobilnych. Co więcej, spółki stawiające na stosowanie nowoczesnych rozwiązań IT średnio dwa razy częściej niż pozostali gracze odnotowują oczekiwany lub wyższy niż przewidywany zwrot z inwestycji w narzędzia analityczne.
Z badania wynika, że ci, którzy chętniej wprowadzają rozwiązania oparte na chmurze, notują szybsze i większe korzyści z modernizacji technologii niż pozostałe organizacje. Kolejnym elementem zwiększającym przewagę konkurencyjną jest budowa zorientowanych na klienta strategii inwestowania w obszar IT, co oznacza m.in. inwestycje w rozwiązania dla sprzedaży i marketingu, obsługi klienta, finansów i rachunkowości oraz wsparcia łańcucha dostaw.