Zdolność pasa napędowego do przenoszenia mocy jest ograniczona do punktu, w którym nacisk wytwarzany przez pas napędowy na powierzchnię wału nie jest już wystarczający i pas zaczyna się ślizgać.
Dlatego najistotniejszymi aspektami doboru pasów
napędowych płaskich są:
– współczynnik tarcia pomiędzy pasem a wałem, zależny bezpośrednio od materiału, powierzchni, struktury i warunków pracy (zwykle zmniejsza się jego wartość w związku z panującymi warunkami i czasem pracy, o czym należy pamiętać, biorąc pod uwagę graniczną wartość współczynnika),
– kąt opasania wału, zależny od typu i geometrii układu kinematycznego przeniesienia napędu,
– siła nacisku pomiędzy pasem a wałami, zależna bezpośrednio od szerokości, modułu sprężystości i wstępnego wydłużenia pasa napędowego (moduł sprężystości zdeterminowany jest przez rodzaj wybranego pasa, który może zostać dostosowany do aplikacji przez zwiększenie lub zmniejszenie szerokości w pewnym zakresie).
Autor: Michał Lubos, inżynier aplikacji w Habasit Polska