Firma Jenox Akumulatory uruchomiła nową linię technologiczną służącą do elektroformacji, czyli pierwszego ładowania akumulatora. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym udoskonalone produkty z Chodzieży mają być trwalsze i bardziej wydajne energetycznie.
Nowo wprowadzony proces technologiczny opiera się na wynikach prac badawczych Wydziału Technologii Chemicznej Politechniki Poznańskiej. Samo rozwiązanie jest na tyle innowacyjne, że na świecie stosowane jest zaledwie od kilku lat. Koszt całego przedsięwzięcia wyniósł przeszło 2,8 mln zł.
Proces elektroformacji można porównać do pierwszych ładowań baterii telefonu komórkowego. Jeszcze nie tak dawno, aby uzyskać maksymalną wydajność akumulatora należało go sformatować na początku użytkowania. W przypadku akumulatora samochodowego pierwsze ładowanie jest nieco bardziej złożone. To w jakich warunkach i pod jaką kontrolą odbywa się cały proces, wpływa na późniejszą żywotność samochodowej baterii. Innowacja, którą w procesie produkcji akumulatorów zaczęła stosować chodzieska firma, umożliwia zdalne, precyzyjne sterowanie całym procesem ładowania nowych ogniw. – Uruchomiona w firmie Jenox Akumulatory nowoczesna linia technologiczna umożliwia prowadzenie formacji akumulatorów w najbardziej optymalnych warunkach i pod ścisłą kontrolą temperatury oraz gęstości elektrolitu. W pełni zautomatyzowany proces obejmuje takie funkcje jak przygotowanie kwasu, napełnianie akumulatorów, chłodzenie elektrolitu oraz zmiany jego gęstości, a także ładowanie akumulatora dużym prądem, mówi Marek Przystałowski, dyrektor techniczny Jenox Akumulatory. I dalej: – W efekcie otrzymujemy oczekiwane parametry samochodowej baterii, a sam proces pierwszego ładowania jest jednolity i powtarzalny. Wszystko to gwarantuje, że nowe produkty są trwalsze i bardziej wydajne energetycznie, dodaje dyrektor Przystałowski.