Konferencja MAINTECH organizowana przez magazyn Inżynieria i Utrzymanie Ruchu to doskonała okazja, by uczyć się najlepszych praktyk, poznać przykłady wdrożeń oraz nawiązać kontakty z osobami, które na co dzień zajmują się problematyką utrzymania ruchu w zakładach produkcyjnych różnych branż. Tegoroczna edycja wydarzenia odbyła się 13 czerwca w Katowicach w nowoczesnym centrum konferencyjnym hotelu Altus Prestige, w sąsiedztwie takich miejsc, jak: Hala Widowiskowo-Sportowa „Spodek”, Międzynarodowe Centrum Kongresowe, Muzeum Śląskie czy Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia.
Konferencję moderował Michał Parda, dyrektor ds. szkoleń utrzymania ruchu. Michał Parda doświadczenie zdobywał początkowo w fabryce przetwórstwa drewna podczas wdrożenia i uruchomienia nowej linii produkcyjnej. Następnie związał się z branżą automotive, w której poza wsparciem wdrożeń nowych linii zajmował się usprawnieniem procesu produkcyjnego. Jest zwolennikiem poszukiwania i eliminacji wszelkiego rodzajów marnotrawstwa w przedsiębiorstwie przy wykorzystaniu narzędzi Lean Six Sigma. Wprowadzając do tematyki Konferencji, zwrócił uwagę na znaczenie nie tylko zdobywania wiedzy o dobrych praktykach czy udanych wdrożeniach, lecz także nawiązywania kontaktów z innymi osobami zajmującymi się utrzymaniem ruchu.
Partnerzy
Podczas Konferencji zaprezentowały się firmy: FCA – Fiat Chrysler Automobiles, BORG Automotive, LG Display, ILS, BorgWarner i ChM. Partnerami wydarzenia były firmy: ZVL Slovakia, PEPPER+FUCHS, Transition Technologies, EMT Systems, Tsubaki, Bosch Rexroth, Voigt, Adegis i ASD Systems. Partnerami merytorycznymi byli: Lean Partner, Inicjatywa dla polskiego Przemysłu 4.0 i Ministerstwo Rozwoju.
Tematyka wystąpień
Andrzej Soldaty, ekspert w Zespole ds. Transformacji Przemysłowej Ministerstwa Rozwoju i założyciel oraz partner projektu Inicjatywa dla polskiego Przemysłu 4.0, przedstawił koncepcję Przemysłu 4.0, prezentując jego zalety i wyzwania. Jak mówił, Przemysł 4.0 powstaje na naszych oczach. Uczymy się, jak wykorzystać związane z nim możliwości. Efektem wdrożenia tej koncepcji może być wzrost efektywności o 4-7% rocznie. Andrzej Soldaty podkreślił jednocześnie, że koncepcji Przemysłu 4.0 nie należy wiązać tylko z techniką cyfrową, ale z integracją w ramach całego łańcucha wartości.
O wdrożeniu wskaźnika OEE w firmie produkcyjnej jako fundamencie do wdrożenia narzędzi z zakresu Lean Manufacturing mówił Maciej Gulanowski, inżynier procesu w firmie ChM. Doradzał, jak poprawić poszczególne elementy składowe wskaźnika OEE. Przedstawił m.in. praktyczne rady dotyczące narzędzia 5S i Poka Yoke.
Robert Demidowicz, Shift Leader działu elektrycznego w LG Display Poland, zaprezentował natomiast problematykę utrzymania urządzeń elektroenergetycznych zainstalowanych w fabryce LG Display Poland. Było to przedstawienie rzeczywistej struktury technicznej związanej z zasilaniem zakładów. Robert Demidowicz omawiał zagadnienia związane ze stałym monitoringiem, mówił o systemach SCADA, o programie Dialog (Ergon), programach przeglądów oraz zaangażowanej w te czynności kadrze.
„Z Mannheim do Europy – produkty dla efektywnych rozwiązań w utrzymaniu ruchu – studium przypadków” to tytuł wystąpienia Tomasza Żyrka, pełniącego funkcję Key Account Managera Automotive w Pepperl+Fuchs. Tomasz Żyrek mówił m.in. o tym, jak duże środki firma Pepperl+Fuchs przeznacza na badania i rozwój. W efekcie otrzymuje rozwiązania np. wykorzystujące znaczniki RFID, co usprawnia obróbkę metali w maszynach CNC. Referujący zwrócił także uwagę słuchaczy na nową generację czujników, monitoring przestrzeni oraz czujniki 4.0.
Michał Budrewicz, ekspert ds. programowania utrzymania Ruchu w dziale Inżynierii Utrzymania Ruchu w firmie FCA Powertrain Poland, mówił o zastosowaniu metodologii CBM (Condition-Based Maintenance) w pomiarach wibracji i temperatury. Jak podał, jednostki napędowe z Bielska-Białej obecnie wysyłane są do zakładów Grupy FCA w Tychach, Turynie, Melfi, Pomigliano, Kragujevacu (Serbia), Tofas (Turcja), Betim (Brazylia), a ok. 11% produkcji trafia także do niektórych zakładów GM w Europie. W 2012 r. FCA Powertrain Poland była pierwszą fabryką FCA na świecie, która zdobyła Złoty Medal w programie World Class Manufacturing.
Wsparcie serwisowe utrzymania ruchu w zakresie diagnostyki, napraw oraz wymiany urządzeń wykorzystywanych przy procesie produkcyjnym to tematyka wystąpienia Marcina Dzioby, członka zarządu w firmie ADEGIS. Marcin Dzioba mówił m.in. o usłudze serwisu wymiennego. Jak podał, odsetek reklamacji urządzeń Siemens jest mniejszy niż 1%. Firma ma własny magazyn, a w minionym roku zarejestrowała ponad 5500 napraw.
Marcin Łapiński, menedżer Projektów Logistycznych w ILS (Grupa Intercars) zaprezentował, na przykładzie inwestycji ILS w Zakroczymiu, zalety outsourcingu usług UR, takie jak: codzienna inspekcja systemu, diagnostyka błędów, naprawa, studium przypadku, szkolenia, detekcja błędów w oprogramowaniu oraz bardzo szybka reakcja na zdarzenie.
Z przykładem rozwiązania zaprojektowanego zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.0 można było zapoznać się w trakcie pokazu na żywo – symulacji zdalnego monitoringu oraz sterowania linią produkcyjną, prowadzonej przez Pawła Orzecha, Technical Product Support Managera w Bosch Rexroth. Prezentował on ActiveCockpit – interaktywną platformę komunikacji dla przemysłu.
Artur Sadzik, kierownik ds. Strategicznych Projektów loT w Transition Technologies, mówił o zastosowaniu technologii rzeczywistości rozszerzonej (AR) w utrzymaniu ruchu. Jak się okazuje, prezentowane rozwiązanie to już działający system, który sprawdza się np. w firmach, w których jeden specjalista obsługuje serwisowo wiele lokalizacji.
„Lean Re-manufacturing, czyli nowa koncepcja wdrożenia procesu Lean do służby utrzymania ruchu” to tytuł wystąpienia Michała Owczarka pełniącego funkcję Lean & Maintenance Managera w Borg Automotive. Michał Owczarek mówił m.in. o SLMP i o tym, czym jest nowoczesna regeneracja. Przekonywał, że ograniczenia są tylko w naszych głowach, a w prezentowanym wdrożeniu harmonogramu przeglądów po roku było o 54% mniej awarii. System TPM nazwał Towarzystwem Przyjaciół Maszyn, co jego zdaniem lepiej przemawia do pracowników.
Waldemar Stefanek, menedżer Działu Infrastruktury w BorgWarner Poland, skoncentrował się na omówieniu zarządzania kryzysowego w produkcji i utrzymaniu ruchu. Wymienił możliwe zdarzenia kryzysowe, takie jak: wypadki, pożar brak mediów i ograniczone zasoby ludzkie. Jego zdaniem ważne jest ciągłe doskonalenie systemu i procesów.
Z kolei Michał Parda zaprezentował praktyczną wizję rozsądnej redukcji zapasów części zamiennych. Mówił o IQR, czyli jakościowym wskaźniku zapasów. Przekonywał, że części zamienne w zakładach przemysłowych generują największą część kosztów związanych z utrzymaniem ruchu. Doradzał, jak pogodzić redukowanie zapasów części zamiennych z ryzykiem, że ich brak wydłuży postój maszyny lub spowoduje postój całego zakładu
Andrzej Kulik, niezależny konsultant, przez ponad trzy dekady zbierał doświadczenia w utrzymaniu ruchu w przedsiębiorstwach o statusie World Class Maintenance Management m.in. w górnictwie, energetyce, przemyśle petrochemicznym, chemicznym i maszynowym, na stanowiskach inżynierskich i kierowniczych. Udzielał się w profesjonalnych organizacjach poświęconych doskonaleniu zarządzaniem UR i niezawodności. Jest jednym z założycieli Southern African Maintenance Association, przekształconego później na Southern African Asset Management Association. Andrzej Kulik mówił o predykcyjnym utrzymaniu ruchu i związanych z nim najlepszych praktykach, zarządzaniu oraz funkcjach. Jak stwierdził, „maintenance” jest biznesem, a niezawodność – esencją utrzymania ruchu.
Case study z procesu tworzenia i wdrażania zwinnego rozwiązania LEAN IT w dziale utrzymania ruchu firmy przetwórstwa spożywczego przedstawił Bartosz Podziewski, partner zarządzający w firmie Lean Partner. Zadał uczestnikom pytanie, czym jest według nich analiza biznesowa i czy gromadzenie danych ma sens. Mówił o tym, jakie powinny być dane i na czym polega ich jakość.
Uczestnicy
W tegorocznej Konferencji MAINTECH 2017 wzięli udział m.in. dyrektorzy i kierownicy techniczni, osoby odpowiedzialne za wdrożenie metodyki LEAN, Kaizen oraz doskonalenie procesu produkcji, a także inżynierowie w działach utrzymania ruchu, produkcyjnych oraz remontowych.
Uczestnicy zapytani o wrażenia z Konferencji podkreślali aktualność poruszanych zagadnień i ich przydatność w codziennej pracy. Zwracali również uwagę na możliwość zapoznania się z rozwiązaniami, które stanowią przyszłość przemysłu. Adam Salamon powiedział, że zainteresowały go tematy związane z utrzymaniem ruchu oraz wskazówki dotyczące prewencji, dzięki której, jak powiedział, można uspokoić działania i poprawić relacje pomiędzy produkcją a utrzymaniem ruchu. Michał Grabowski zwrócił uwagę na zagadnienia związane z Przemysłem 4.0. – Widać w tym duży potencjał i przyszłość, również działów utrzymania ruchu – powiedział. Również Jacka Sagana zainspirowały poruszane przez prelegentów aspekty związane z koncepcją Przemysłu 4.0, w tym szczególnie integracja systemów automatyki w środowisku rozproszonym.
Jak podkreślało wielu uczestników, warto było wziąć udział w Konferencji MAINTECH, zarówno by zdobyć wiedzę, jak i nawiązać nowe kontakty.
Autor: Bohdan Szafrański
Zdjęcia: Marek Krzyżanek