Fiat Powertrain Technologies zdobyła prestiżową międzynarodową nagrodę „TECHNOBEST 2010” za dwucylindrowy silnik TwinAir.
Nagroda została przyznana przez międzynarodowe jury złożone z 15. dziennikarzy reprezentujących kraje, które w sumie obejmują populację liczącą 300 mln osób: Bułgaria, Cypr, Chorwacja, Czechy, Grecja, Węgry, Macedonia, Polska, Rumunia, Rosja, Serbia, Słowacja, Turcja i Ukraina. Powstałe w roku 2000, AUTOBEST jest uznawane za jedno z ważniejszych europejskich jury w branży motoryzacyjnej.
W uzasadnieniu nagrody, jury AUTOBEST wskazuje na rewolucję technologiczną silnika produkowanego przez FPT, który realizuje koncepcję downsizingu, poprzez technologię elektrohydraulicznego sterowania zaworami ssącymi MultiAir.
Produkowany przez Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej, silnik TwinAir wyróżnia się rozwiązaniami technologicznymi, zwykle zastrzeżonymi dla silników z wyższej kategorii. Przykładem jest elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi MultiAir oraz rozrząd napędzany łańcuchem, który obniża koszty eksploatacji. Ponadto dzięki zastosowaniu równoważącego wałka pośredniego, zapewniono niski poziom drgań w każdych warunkach pracy silnika: od minimalnego zakresu obrotów, aż po maksymalną moc.
W zależności od wersji (silnik wolnossący, silnik turbodoładowany lub wersja bi-fuel CNG), TwinAir może dysponować mocą od 65 do 105 KM. Pomimo relatywnie niskiej pojemności skokowej wynoszącej 900 ccm, silniki charakteryzują się stosunkowo wysokimi wartościami mocy oraz momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika.
TwinAir jest aktualnie montowany w wersji turbo o mocy 85 KM w modelu Fiat 500, zapewniając zmniejszenie emisji CO2 do 92 g/km (w wersji ze skrzynią biegów Dualogic). Jest to najniższy poziom emisji CO2 pośród dostępnych aktualnie na rynku aut z silnikami benzynowymi.