W polowie czerwca na terenie całej Unii Europejskiej weszły w życie nowe przepisy o efektywności energetycznej silników elektrycznych niskiego napięcia.
Według szacunków branży, 42 procent konsumpcji światowych zasobów energii elektrycznej oraz około dwóch trzecich tej energii jest wykorzystywana do zasilania silników elektrycznych, a więc każda regulacja mająca na celu zwiększenie sprawności silników będzie miała znaczący wpływ na poziom zużycia energii oraz pomoże zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.
Nowe wymogi weszły w życie 16 czerwca tego roku w formie Rozporządzenia Komisji Europejskiej EC 640/2009. Odnosząc się do minimalnych standardów w zakresie efektywności energetycznej w Unii Europejskiej (norma UE MEPS – Minimum Energy Performance Standard), nowe wymogi obejmują głównie dwu-, cztero- i sześciobiegunowe indukcyjne silniki zasilane prądem trójfazowym o mocy w zakresie od 0,75 kW do 375 kW i częstotliwości od 50 do 60 Hz.
Wszystkie silniki objęte normą EU MEPS, które zostaną wypuszczone na rynek po 16 czerwca tego roku, będą musiały posiadać co najmniej drugą klasę sprawności – IE2 (International Efficiency).
Drugi etap wprowadzania UE MEPS rozpocznie się w styczniu 2015 roku. Silniki o mocy wyjściowej powyżej 7,5 kW będą musiały posiadać trzecią klasę sprawności – IE 3 lub drugą (IE2) jeśli będą to silniki z napędami z regulacją prędkości (VSD). Trzeci etap UE MEPS, który rozpocznie się w styczniu 2017 roku, doprowadzi do rozszerzenia wymogów w kwestii IE3 lub IE2 na silniki o mocy wyjściowej minimum 0,75 kW.
EU MEPS obejmuje wyłącznie rynek europejski, ale inne kraje, jak Australia, Chiny, Brazylia i Kanada już wprowadziły podobne kategoryzacje dotyczące efektywności energetycznej. W Stanach Zjednoczonych wymóg NEMA Premium (który pokrywa się z IE3) obowiązuje od końca 2010 roku.