Polskie cześci do supersilnika

    Avio Polska uzyskała dofinansowanie budowy linii technologicznej do produkcji modułu (zespół łopatek dyszowych turbiny niskiego ciśnienia) do silnika lotniczego GEnx-2B. Będzie to najnowocześniejszy silnik lotniczy świata napędzający rodzinę najnowszych samolotów długodystansowych Boeing 747-8, będących następcą tzw. „Jumbo Jeta” – największego samolotu pasażerskiego produkowanego przez amerykańską firmę Boeing. Wartość projektu to ok. 100 mln zł, z czego wsparcie unijne wyniesie ponad 33 mln zł.

    Dzięki innowacyjnemu projektowi, którego autorami są polscy inżynierowie z firmy Avio Polska oraz naukowcy polskich uczelni, GEnx-2B podczas pracy będzie zużywał o ok. 15% mniej paliwa niż obecnie wykorzystywane silniki przy jednoczesnej redukcji hałasu i istotnej poprawie sprawności. Będzie też mógł pozostawać w powietrzu o 30% dłużej, zużywając o 30% mniej części, zmniejszając dzięki temu znacznie koszty utrzymania, w stosunku do silników które zastąpi.

    Projekt został doceniony w XII edycji Konkursu „Polski Produkt Przyszłości”, gdzie zdobył I nagrodę w kategorii „Wyrób Przyszłości w fazie przedwdrożeniowej” oraz nagrodę „eCO2 innowacja” przyznawaną przez Ministra Gospodarki.

    Uzyskanie dofinansowania na budowę technologicznej linii produkcyjnej przyznawanego ze środków Unii Europejskiej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości umożliwi uruchomienie produkcji komponentów przy wykorzystaniu najnowszych osiągnięć technologicznych na świecie. Linia produkcyjna składać się będzie z kilkunastu elementów, w tym laserowego automatu spawalniczego i sterowanych numerycznie wieloosiowych centrów szlifierskich.

    Dzięki przyznanemu wsparciu finansowemu inwestycja będzie zlokalizowana w Bielsku-Białej, a polski zakład otrzyma długoletni kontrakt na dostawy modułu silnika GEnx-2B o szacowanej wartości ponad 500 mln zł.