Renault uruchamia wielki system ogniw fotowoltaicznych

    Firma Renault uruchamia jednocześnie w sześciu zakładach produkcyjnych na terenie Francji panele słoneczne zajmujące powierzchnię 40 ha. W ten sposób firma wzmacnia zaangażowanie na rzecz ochrony środowiska. Inicjatywa jest jednocześnie innowacyjnym rozwiązaniem, zapewniającym ochronę nowo wyprodukowanych samochodów oczekujących na ekspedycję z zakładu.

    Renault instaluje panele słoneczne na obszarze 400 000 m2 (powierzchnia 60 boisk piłkarskich) i jest to największy system ogniw fotowoltaicznych w sektorze motoryzacyjnym. Panele zostały zainstalowane na dachach w sześciu zakładach (posiadających certyfikat ISO 14 001): w Douai, Maubeuge, Flins, Batilly, Sandouville i Cléon (centra dostawczo-wysyłkowe i parkingi dla personelu).Całkowita moc paneli wynosi 59 MW, co pozwala na uzyskanie 52 600 MWh rocznie i wystarczyłoby do rocznego zaopatrzenia w energię elektryczną miasta liczącego 15 tys. mieszkańców. Elektrownie słoneczne wykorzystujące ogniwa fotowoltaiczne osiągają średnio moc rzędu 1 MW.

    Zainstalowane panele pozwalają obniżyć o 2 200 t w skali roku emisję CO2 potrzebną do wyprodukowania energii elektrycznej (obliczenia oparte na strukturze produkcji energii we Francji) co odpowiada 550-krotnemu okrążeniu Ziemi przez pojazd z silnikiem termicznym, który emitowałby średnio 100 g CO2/km lub flocie ok. 1 500 samochodów, z których każdy przejechałby rocznie 15 000 km.

    System paneli słonecznych Renault ma być wizytówką umiejętności Grupy w dziedzinie energii odnawialnych. W ratingach organizacji zajmujących się wyceną aspektów pozafinansowych, Renault od wielu lat jest kwalifikowane w gronie najbardziej zasłużonych firm ze względu na zarządzanie uwzględniające ochronę środowiska, zwłaszcza jeśli chodzi o ograniczenie śladu węglowego. W 2011 r. Renault stale utrzymywała się w czołówce ratingów agencji SAM, Carbon Disclosure Project i Oekom Research.

    Innowacyjność rozwiązania polega również na tym, że umożliwia ono zabezpieczenie nowo wyprodukowanych samochodów (stoją pod panelami jak pod dachem) oczekujących na wysyłkę do sieci sprzedaży i ograniczenie ryzyka ich uszkodzenia w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych. Panele słoneczne są wytrzymałe na uderzenia, m.in. gradu.

    Projekt paneli słonecznych jest owocem współpracy Grupy Renault, będącej inicjatorem i pilotem całego przedsięwzięcia (ze względu na swoją rolę wydzierżawiającego teren) oraz firm Gestamp Solar i Coruscant (w przypadku zakładu w Cléon), które są wykonawcami i zarządcami instalacji. System jest również rozwijany poza Francją: w Hiszpanii umowa ze spółką Cenit Solar przewiduje instalację paneli słonecznych o powierzchni 100 000 m2 w zakładach w Valladolid i Palencji. Trwają również badania wykonalności w Słowenii, Maroku, Brazylii, Kolumbii, Chile i Rumunii. Inne projekty są w trakcie realizacji (planowane zakończenie w grudniu 2012 r.) w zakładzie w Busan, w Korei Południowej, na powierzchni 300 000 m2.