Robot pod opieką

Fot. ABB

W czasach produkcji „just in time” temat utrzymania ruchu robotów przemysłowych staje się priorytetowym. Inwestycja w automatyzację zwraca się najszybciej wtedy, gdy linia działa w pełni wydajnie. Dlatego też coraz więcej przedsiębiorstw, chcąc uniknąć nieplanowanych przestojów, korzysta z zaawansowanej diagnostyki i serwisu robotów, co pozwala na wczesne eliminowanie usterek i zwiększa bezpieczeństwo pracy.

Jak działa taka usługa i z czym się wiąże? Tłumaczymy na przykładzie koncernu Saint-Gobain Innovative Materials Polska Sp z o.o.

Boom na robotyzację 

Automatyzacja opanowała świat przemysłu. Międzynarodowa Federacja Robotyki (IFR) prognozuje, że do 2019 r. w fabrykach na całym świecie zostanie zainstalowanych ponad 1,4 mln nowych robotów. Eksperci wskazują także na duży wzrost liczby robotów przemysłowych w Polsce, których sprzedaż w latach 2010-2015 wzrosła aż o 26 proc[1]. Takie liczby nie mogą dziwić. Dzięki automatyzacji produkcja jest szybsza, tańsza, bardziej efektywna i dokładna. By jednak można było mówić o takich efektach przez długi czas, urządzenia muszą być właściwie użytkowane i serwisowane. Kluczowe staje się dobranie skutecznych działań prewencyjnych.

Do najnowocześniejszych oraz najskuteczniejszych działań prewencyjnych należy zaliczyć predykcję. W założeniach umożliwia ona szybką reakcję na problemy, które jeszcze nie dają pracownikowi utrzymania ruchu bezpośrednich objawów.

Coraz więcej specjalistów dostrzega potrzebę zastosowania takich rozwiązań. Praktyka pokazuje, że zwracają się bardzo szybko. Współpracujemy w tym obszarze z naszymi klientami od ponad 10 lat i oferujemy im zaawansowane usługi serwisowe robotów, które dostosowujemy do ich indywidualnych potrzeb. W ramach ABB Ability™ Connected Services szczególnie rekomendujemy Monitorowanie Stanu i Diagnostykę urządzeń, co pozwala zmniejszyć nieplanowane przestoje nawet o 25 proc. W razie wystąpienia incydentów szybkość reakcji wzrasta o 60 proc., dzięki czemu możemy uniknąć zatrzymania produkcji. Diagnostyka i regularne inspekcje dotyczą zarówno części mechanicznych, które odpowiadają za powtarzalne i poprawne wykonywanie zadań, jak i elektronicznych związanych ze sterowaniem, oprogramowaniem, czujnikami czy okablowaniem maszyn. W zależności od rodzaju pracy i stopnia obciążenia robotów może dochodzić do różnego rodzaju incydentów, które jesteśmy w stanie wykryć, zanim pojawią się ich pierwsze, widoczne symptomy. Z kolei zbierane przez nas dane, są późnej analizowane przez klienta, który może szybciej wprowadzać zmiany związane np. z nieprawidłową obsługą maszyn – mówi Adam Majewski z serwisu robotyki ABB.

Inwestycja w predykcję zwraca się kilkukrotnie

Z zaawansowanych usług serwisowych ABB dla robotów korzysta m.in. polski oddział międzynarodowego koncernu Saint-Gobain, światowego lidera produkcji szkła płaskiego. Wytwarzane w Dąbrowie Górniczej szkło, wykorzystywane jest w przemyśle meblarskim, budownictwie oraz motoryzacji. W oddziale Saint-Gobain Glass działają dwie linie produkujące szkło płaskie w technologii FLOAT oraz sześć linii przetwórstwa, z czego trzy z nich to linie cięcia. Na jednej z nich zainstalowano cztery roboty ABB. Maszyny te działają nieprzerwanie przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Ich zadaniem jest układanie tafli szklanych na specjalnie przygotowane stojaki. Koncern zdecydował się na wykorzystanie robotów w produkcji z uwagi na szybkość i niezawodność działania, możliwość dostosowania pracy do różnych detali schodzących z linii nawet podczas tej samej kampanii, a także zapewnienia możliwości produkcji, nawet przy odkładaniu szkła przez jeden z czterech robotów. Funkcję zaawansowanych narzędzi predykcyjnych w firmie Saint- Gobain na linii OLC3 zapewniają zaawansowane usługi ABB Ability™ Connected Services:

–  W erze produkcji „just in time”, nie możemy pozwolić sobie na nieplanowany postój, który uniemożliwiłby nam dostarczenie produktów do naszych odbiorców. Dlatego też kładziemy duży nacisk na prewencję. Korzystamy z usług serwisowych m.in. ze zdalnej analizy MCC (Mechanical Condition Change). Raz w tygodniu otrzymujemy od firmy ABB raport dotyczący aktywności robotów i analizy obciążeń dla poszczególnych osi. Mamy także możliwość zdalnego kontrolowania alarmów i zdarzeń dla każdego z robotów przez stronę www oraz przywrócenia kopii zapasowej w razie potrzeby – tłumaczy Mariusz Kwiecień, inżynier utrzymania ruchu w Saint-Gobain.

Spokojnie, to tylko zaplanowany postój

Dzięki temu, że firma Saint-Gobain korzysta ze zdalnego monitoringu i analiz inżynierów ABB udało się uniknąć nieplanowanego przestoju. W trakcie rutynowej zdalnej analizy inżynierowie wykryli różnice i większy opór na osi jednego z robotów, który wymagał dokładniejszej diagnozy.

– Urządzenie przez cały czas działało poprawnie, nie sygnalizowało awarii, ani nie zgłaszało alarmów, jednak podczas kontroli okazało się, że na skutek rozszczelnienia, do silnika osi czwartej dostał się olej z przekładni. Wyciek był wewnętrzny i niewidoczny. Dzięki temu, że szybko wykryliśmy nieprawidłowości, odpowiednio wcześnie został zaplanowany przestój oraz zamówiono części, po czym przeprowadzono niezbędne prace serwisowe. Sytuacja ta w żaden sposób nie odbiła się na realizacji zleceń.

Zaawansowany serwis to spokój podczas produkcji

W ramach pakietu usług serwisowych ABB Ability™ Connected Services firma oferuje szereg funkcjonalności. Podstawowe narzędzie to Monitorowanie Stanu i Diagnostyka urządzenia, które umożliwia kontrolę nad postojami maszyn i planowanie napraw, dostosowując je do planów produkcyjnych. W przeciwnym razie awarie wykrywane są zwykle podczas przeglądów lub dopiero, gdy usterka wymaga zatrzymania maszyny.

– Dodatkowo proponujemy także monitoring części mechanicznych wspierany algorytmem predykcji (tzw. MCC, czyli Mechanical Condition Change). Wymaga to bliskiej współpracy z klientem, ponieważ testy ruchowe wykonywane są na miejscu przez specjalistów utrzymania ruchu. Dzięki temu możemy zbierać dane o robotach, zmieniających się trendach i prognozować możliwe awarie. Stan robotów klient może monitorować na platformie użytkownika, gdzie zbierane są dane i ważne statystyki, a także alarmy i powtarzalne zdarzenia, które pozwalają na wprowadzenie zmian np. w obsłudze robota. W razie krytycznych zdarzeń użytkownik otrzymuje także natychmiastowe powiadomienie smsem lub mailem – dodaje Adam Majewski z ABB.

W zależności od potrzeb i charakteru pracujących na linii produkcyjnej urządzeń dobierany jest zakres serwisu i ochrony robotów. Możliwe jest także zarządzanie kopiami zapasowymi i ich przywrócenie, zdalny dostęp do urządzenia i kontrolera w razie awarii, ocena i szczegółowe raportowanie o całej flocie, co pozwala na optymalizację jej pracy i wydłuża cykl życia poszczególnych maszyn. Na podstawie uzyskanych informacji dostarczonych w ramach usług serwisowych ABB, klient może podejmować lepsze decyzje ukierunkowane na unikanie problemów i nieplanowanych przestojów.

Więcej na temat oferty serwisowej ABB dedykowanej dla robotów przemysłowych znajdziecie na stronie: abb.pl/robotyka/serwis.

Źródło: ABB


[1] https://ifr.org/ifr-press-releases/news/world-robotics-report-2016