20 nowoczesnych pociągów rozwijających prędkość ponad 160 km/godz. wyprodukuje dla PKP Intercity konsorcjum firm Stadler i Newag – poinformowała rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska. Wartość inwestycji to ponad 1,5 mld zł.
Nowe pociągi mają jeździć na trasach Warszawa-Bydgoszcz, Olsztyn-Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia-Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków-Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań).
Do rozstrzygniętego w środę przetargu stanęło czterech oferentów: oferta konsorcjum Stadlera i Newagu była najwyższa – jej wartość to ponad 1,6 mld zł. Najniższą – o wartości ok. 1,43 mld zł – złożyły Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Pozostałe dwie oferty pochodziły od bydgoskiej Pesy i hiszpańskiego producenta CAF. „Komisja przetargowa przy ocenie brała pod uwagę sumaryczną cenę – koszt składu wraz z kosztem utrzymania przez 15 lat oraz parametry techniczne pociągu” – poinformowała rzeczniczka.
Nowe pociągi mają być produkowane w Polsce i dostarczone przewoźnikowi do października 2015 roku.
To jeden z dwóch przetargów PKP Intercity na nowe pociągi. W ubiegłym tygodniu spółka ogłosiła przetarg na zakup 20 nowych pociągów, które mają jeździć na trasach Jelenia Góra-Wrocław-Łódź-Warszawa-Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin-Warszawa-Koluszki-Częstochowa-Katowice-Bielsko-Biała. Przewoźnik liczy, że 40 nowych pociągów pozwoli na zbudowanie siatki połączeń między największymi miastami, a nowoczesne pociągi zastąpią wysłużony tabor.