Wózki widłowe zasilane propanem – fakty i mity

Wózki widłowe z napędem na propan od dawna stanowią jeden z podstawowych elementów wyposażenia zakładów na całym świecie. Od momentu ich pojawienia się w latach 50. doceniane są za wszechstronność i ładowność.

Pomimo ugruntowanej reputacji propanu jako paliwa wykorzystywanego w fabrykach czy centrach dystrybucyjnych, na rynku funkcjonuje wiele mitów i półprawd na temat wózków widłowych zasilanych tym paliwem. Oto one.

wózek widłowy zasilany propanem
Właściwie utrzymany wózek widłowy zasilany propanem emituje znacznie mniej tlenku węgla, niż silnik spalinowy zasilany benzyną lub olejem napędowym. Może więc być wykorzystywany wszędzie tam, gdzie używane są wózki widłowe z napędem elektrycznym, przy zapewnieniu właściwej wentylacji pomieszczeń. Źródło: PERC

Mit 1:

Propan to paliwo gazowe, więc nie można używać go w pomieszczeniach.

Właściwie jedną z największych zalet wózków widłowych zasilanych propanem jest możliwość wykorzystywania ich w pomieszczeniach zamkniętych, a także na zewnątrz budynków, zarówno na betonie, jak i na podłożu sypkim.

Właściwie utrzymany wózek widłowy zasilany propanem emituje znacznie mniej tlenku węgla (CO), niż silnik spalinowy zasilany benzyną lub olejem napędowym, więc można go wykorzystywać wszędzie tam, gdzie pracują również elektryczne wózki widłowe, pod warunkiem odpowiedniej wentylacji pomieszczeń. Ta wszechstronność jest szczególnie ważna, gdy weźmiemy pod uwagę, że 68% pojazdów floty wózków widłowych pracuje zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pomieszczeń, jak wynika z badania Propane Education & Research Council (PERC), przeprowadzonego wśród podmiotów odpowiedzialnych za zarządzanie i utrzymanie wózków widłowych w przedsiębiorstwach.

Wózki widłowe zasilane propanem mogą przewozić zarówno niewielkie ładunki, jak i ładunki o ciężarze wyższym niż 4500 kg. Aż 70% respondentów w ankiecie stwierdziło, że wykorzystuje wózki widłowe do przewożenia ciężarów o masie pomiędzy 2250 a 4500 kg. 30% respondentów opowiedziało się za wykorzystaniem wózków widłowych wyłącznie dla potrzeb tej klasy wagowej – po części z powodu zróżnicowanych zastosowań takich wózków.

Jednym z przykładów jest firma Renze Display, zajmująca się tworzeniem i dystrybucją elementów dla wysoko cenionych wystaw, banerów i grafik na wystawy, o wadze nawet do 2250 kg. Firma wykorzystuje wózki widłowe zasilane propanem w celu transportowania produktów pomiędzy punktami odbioru, miejscami, w których są wytwarzane oraz przechowywane. Firma potrzebuje sprzętu, który zapewnia bezpieczne i zdrowe środowisko pracy, gdy drzwi pomiędzy przestrzenią biurową, fabryką oraz magazynami są nieustannie otwierane i zamykane.

W fabrykach, w których pracuje się na zmiany, praca trwa dzień i noc. W takim wypadku propan oznacza szybkie napełnienie baku paliwem i brak przerw w pracy. Zamiana pustej butli propanu zajmuje mniej niż minutę. Ponadto fabryki nie muszą kupować bardzo kosztownych baterii lub godzić się na przestoje spowodowane ładowaniem. Harmonogram tankowania gazu może zostać uzgodniony z dostawcą propanu, aby zapewnić ciągły dostęp paliwa w fabryce.

wózek widłowy zasilany propanem
Propan może być tanim rozwiązaniem problemu nadmiernej emisji szkodliwych substancji przy równoczesnym zachowaniu parametrów napędowych umożliwiających przewóz ciężkich obiektów. Źródło: PERC

Mit 2:

Wózki widłowe zasilane propanem są zbyt kosztowne

Zarządzający fabrykami, w których wykorzystywane są wózki widłowe zasilane propanem, dostrzegają kilka zalet związanych z kosztami ich użytkowania, w porównaniu z wózkami zasilanymi silnikami Diesla lub pojazdami elektrycznymi. Wózki widłowe zasilane propanem są mniej kosztowne w samym zakupie od wózków elektrycznych. Ponadto wymagania Tier-4 odnośnie silników wysokoprężnych generują dodatkowe koszty w wysokości tysięcy dolarów dodawanych do ceny zakupu sprzętu wykorzystującego silnik Diesla.

Elektryczne wózki widłowe są często mylnie uważane za pojazdy, których koszty użytkowania zawarte są w początkowej cenie zakupu. W rzeczywistości koszty utrzymania elektrycznego wózka widłowego występują tak samo, jak w przypadku każdego innego typu napędu wózka widłowego. Zarządcy fabryk powinni również wziąć pod uwagę fakt, że trwałość baterii i osiągi silnika zmniejszą się wraz z jego wiekiem, co generuje dodatkowe koszty, które mogą zostać pominięte przy zakupie. Koszty te to np. zakup dodatkowych baterii, który może wynosić tysiące dolarów w całym okresie użytkowania wózka widłowego.

Warto również pamiętać o wzroście rachunków za energię elektryczną, spowodowanych ładowaniem baterii floty elektrycznych wózków widłowych. Koszty ładowań będą dodawane do całkowitego zużycia energii w zakładzie, zwłaszcza w przypadku dużych flot pojazdów.

Dla kontrastu, inwestycja w butle napełniane propanem oraz zbiorniki w fabryce może wystarczyć na lata. Przedsiębiorstwa mogą zarządzać dostawami paliwa lub programem wymiany butli propanu, wykorzystując umowę z lokalnym dostawcą propanu, i w ten sposób otrzymać przystępną cenę, a co za tym idzie – uprościć zarządzanie tankowaniem i budżetem.

Mit 3:

Elektryczne wózki widłowe to jedyny sposób na ograniczenie emisji szkodliwych substancji.

W przypadku firm, które chcą obniżyć emisję gazów cieplarnianych, wózki z napędem elektrycznym mogą wydawać się jedynym rozwiązaniem. Jednakże nie jest to do końca prawda. Wózki zasilane propanem zapewniają redukcję szkodliwych substancji w przypadku przedsiębiorstw nadal wykorzystujących wózki widłowe z silnikami Diesla starszej generacji, które są bardzo popularne w kategorii pojazdów o udźwigu powyżej 4500 kg, gdzie bardzo ważna jest możliwość przewożenia ciężkich ładunków, a moc ma znaczenie. Zasilanie propanem jest również bardziej ekologiczne od zasilania benzyną i gazem naturalnym, a nawet od napędu elektrycznego.

Niezależnie od klasy wagowej wózka widłowego emisja szkodliwych substancji jest coraz bardziej istotnym parametrem. Propan może być tanim rozwiązaniem problemu emisji szkodliwych substancji, równocześnie zapewniając parametry dynamiczne potrzebne do wykonywania ciężkich zadań.

W ostatnim czasie organizacja PERC podpisała kontrakt z Instytutem Technologii Gazowej (Gas Technology Institute – GTI) na wykonanie analizy porównawczej emisji szkodliwych substancji emitowanych przez wózki widłowe. Analiza pokazała, że wózki widłowe zasilane propanem zmniejszają emisję gazów cieplarnianych o 16%, a emisję tlenku węgla o 17%, w porównaniu z wózkami zasilanymi benzyną.

W porównaniu z zasilaniem gazem naturalnym wózki widłowe zasilane propanem redukują emisję gazów cieplarnianych o 11%. Badania dowodzą również, że pomimo faktu, iż wózki elektryczne nie emitują gazów cieplarnianych podczas działania, wykorzystanie wózków widłowych zasilanych propanem może zredukować emisję tlenków siarki o 76% w porównaniu z zastosowaniem wózków elektrycznych, gdy weźmie się pod uwagę całkowitą emisję substancji szkodliwych, niezbędnych do wyprodukowania energii.

Właściwie dobrane i wyregulowane wózki widłowe zasilane propanem mogą pomóc w usprawnieniu operacji w fabryce, zwiększeniu produktywności i ograniczeniu kosztów, a także zmniejszeniu emisji szkodliwych substancji.


Jeremy Wishart jest dyrektorem ds. rozwoju biznesu w Propane Education and Research Council.