Transport za pomocą wciągników odgrywa istotną rolę nie tylko w zakładach przemysłowych i magazynach, ale również w warsztatach i na budowach. Urządzenia te dzięki nowoczesnym technologiom uległy znacznym zmianom. Oferta w tym zakresie jest obszerna i obejmuje wciągniki napędzane ręcznie, elektrycznie i pneumatycznie.
Oferta w zakresie wciągników jest bardzo obszerna, wielu jest również producentów tego typu urządzeń. Przy przemieszczaniu lżejszych ładunków na mniejsze odległości zastosowanie znajdują wciągniki ręczne, zarówno linowe, jak i łańcuchowe. W pracach przeładunkowych w magazynach i zakładach przemysłowych przydatne są wciągniki elektryczne. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom konstrukcyjnym czynności konserwacyjne ograniczone są do minimum, a systemy autodiagnostyczne pozwalają na łatwe identyfikowanie uszkodzeń. Na rynku dostępne są akcesoria ułatwiające transportowanie ładunków.
Wciągniki elektryczne linowe
Elektryczne wciągniki linowe są idealnym rozwiązaniem w pracach przeładunkowych. Dostępne na rynku urządzenia tego typu produkowane są w wersjach stacjonarnych, czyli bez możliwości przemieszczania, oraz w wariantach opartych na jednoszynowym i dwuszynowym mechanizmie jazdy. Przykładem mogą być wciągniki linowe firmy Podem napędzane elektrycznie, które cechują się możliwością poruszania po jezdniach prostych i zakrzywionych o szerokości półki od 90 do 300 mm. Modele instalowane na jednej szynie wyposażone są w ręczny lub elektryczny mechanizm jazdy. W wykonaniu specjalnym na wózku poruszającym się po dwóch szynach montowane są dwa mechanizmy podnoszenia – główny oraz pomocniczy. Przy transporcie materiałów ponadgabarytowych przydatne okaże się z pewnością kilka wariantów położenia i wprowadzania liny. Zarówno prędkość podnoszenia, jak i jazdy wykorzystuje jeden lub dwa biegi prędkości. Opcjonalnie wciągnik może być wyposażony w płynny rozruch.
Sterowanie urządzenia wykorzystuje przyciski, które łączone są bezpośrednio lub za pomocą styczników. Dodatkowymi elementami mogą być ograniczniki udźwigu, wyłączniki główne oraz zabezpieczenia termiczne silnika. Wysokość udźwigu wciągników firmy Podem wynosi od 5,5 do 88 m, a w przypadku urządzeń w wykonaniu specjalnym wysokość osiąga nawet 120 m. Podczas jazdy wciągnik porusza się z prędkością 12 do 38 m/min, a podnoszenie odbywa się z prędkością 1,2 do 24 m/min (w wykonaniu specjalnym do 32 m/min) Wciągniki te dostępne są również w wersjach przeznaczonych do pracy w atmosferze chemicznej niskoagresywnej. Mogą one pracować w temperaturze od – 20 do 40ºC przy wilgotności od 30 do 95%. Zasilanie wykorzystuje kable lub szynoprzewody. Wciągniki zasilane są napięciem 400 V lub opcjonalnie od 230 do 660 V.
Wciągniki łańcuchowe elektryczne
Elektryczne wciągniki łańcuchowe mogą być montowane jako urządzenia stacjonarne lub poruszające się po torze jezdnym. Istnieje również możliwość ich zainstalowania na haku montażowym. Układ zasilania wykorzystuje instalację jedno- lub trójfazową prądu przemiennego.
Firma Yale jest producentem elektrycznego wciągnika łańcuchowego CPS wyposażonego w hak zaczepowy. Urządzenie to cechuje się niewielkimi rozmiarami i małym ciężarem (około 11,5 kg), co sprawia, że wciągnik ten znajduje zastosowanie w miejscach o ograniczonej powierzchni. Jest on wyposażony w koło łańcuchowe zbudowane z 10 kieszeni. Wysokość podnoszenia wynosi 3 m.
Wciągniki łańcuchowe elektryczne firmy Pfaff–silberblau wyposażone są w sprzęgło mające za zadanie ochronę przed przeciążeniem. Prowadnica łańcucha poprawia bezpieczeństwo podczas podnoszenia. Dzięki stosowaniu wytrzymałych materiałów, z których wykonane są przekładnie, nie wymagają one smarowania. Urządzenie wyposażone jest w wyłącznik krańcowy, dzięki któremu wykrywane są najniższe i najwyższe położenia haka. Łańcuch wykonano z materiału galwanizowanego o najwyższej klasie jakości. Napęd wykorzystuje silnik elektryczny klatkowy. Interesujący jest fakt, że może on pracować w temperaturze do 155ºC, dzięki czemu z pewnością wciągnik znajdzie zastosowanie np. w przemyśle hutniczym. W urządzeniach tych w zależności od modelu kasetka sterująca wyposażona jest w dwa lub cztery przyciski oraz wyłącznik bezpieczeństwa. Standardowa długość kabla wynosi 1,8 m. Opcjonalnie kasetka wykonana może być z tworzywa o zwiększonej wytrzymałości. Sterowanie we wciągnikach firmy Pfaff–silberblau oparto na styczniku z mechaniczną blokadą. Jako wyposażenie dodatkowe instalowany jest transformator w wyłącznikiem krańcowym. Wciągniki tego typu dostępne są w wersji standardowej oraz przedłużonej pozwalającej na transport materiałów o większych gabarytach. Elektryczne wciągniki łańcuchowe firmy Yale wyposażone są w liczniki pozwalające na monitorowanie czasu pracy oraz ilości startów urządzenia.
Firma Konecranes oferuje elektryczne wciągniki pasowe. Znajdują one zastosowanie w miejscach, w których wymagane jest bezpieczeństwo i higiena. Udźwig tych urządzeń wynosi od 500 do 1000 kg. Pas wykonano z poliestru, a zblocze hakowe cechuje się odizolowaniem elektrycznym. Urządzenie wyposażono w zabezpieczenie przed kołysaniem i obracaniem podnoszonego ładunku, natomiast przekładnię hermetycznie zamknięto. Wciągniki te mają dolne i górne wyłączniki krańcowe. Standardowo instaluje się ogranicznik udźwigu. Prędkość podnoszenia osiąga 10 m/min.
Wciągniki linowe i łańcuchowe ręczne
Wciągniki o napędzie ręcznym znajdują zastosowanie przy przeciąganiu, podnoszeniu i opuszczaniu. Są one idealnym rozwiązaniem przy transporcie podczas prac montażowych i remontowych. Urządzenia tego typu dostępne są z linami o długości 10, 30 i 40 m, a ich maksymalny udźwig w zależności od modelu wynosi od 500 kg do 3200 kg. Mogą być one wykorzystywane zarówno do przemieszczania ładunków w pionie, jak i w poziomie. Podnoszenie i opuszczanie we wciągnikach łańcuchowych odbywa się za pomocą przeciąganego łańcucha lub dźwigni z ergonomiczną rączką. Obudowy wykonane są ze stali lub aluminium. Dzięki prostej obudowie konserwacja i okresowe przeglądy przebiegają bardzo sprawnie. Hamulec jest osłonięty, co zwiększa bezpieczeństwo podczas pracy. Łańcuch wykonany jest ze stali wysokiej jakości, a haki są odpowiednio wyprofilowane, co zapobiega przeciążeniom. We wciągnikach ręcznych nie ma potrzeby napinania łańcucha i pozycjonowania haka przed podnoszeniem.
Wciągniki pneumatyczne
Z pewnością w takich branżach przemysłu, jak papierniczy, chemiczny czy też drzewny zastosowanie znajdą wciągniki pneumatyczne. Urządzenia te produkowane przez firmę REMA wyposażone są w silnik beziskrowy. Cechuje go przede wszystkim cicha praca. Wbudowany jest ogranicznik obciążenia oraz wyłączniki krańcowe najniższego oraz najwyższego poziomu haka.
Maksymalna prędkość podnoszenia z ładunkiem osiąga 10,5 m/min, a obciążenie wynosi do 6 t. Firma Yale, producent łańcuchowych wciągników pneumatycznych (typ CPA), gwarantuje nieograniczoną liczbę cykli pracy, nawet w bardzo ciężkich warunkach. Ciśnienie powietrza zasilania to 4–6 barów, a maksymalny udźwig w zależności od modelu wynosi od 2000 kg do 6000 kg. Opcjonalnie urządzenia te wyposażone są w sterowanie za pomocą linki, łańcuch ze stali szlachetnej oraz hak pokryty brązem. Do przemieszczania lżejszych ładunków o masie od 125 kg do 980 kg na pewno znajdzie zastosowanie wciągnik pneumatyczny łańcuchowy MINI firmy Pfaff–silberblau.
Wciągniki HIT TRAC 8 i HIT TRAC 16 napędzane są silnikiem spalinowym o mocach 2,6 kW i 4,5 kW. Prędkość robocza wynosi 10m/min. Długość liny jest nieograniczona. Układ przeniesienia napędu wykorzystuje przekładnię obiegową z hamulcem płytkowym. Maksymalny udźwig to 1600 kg.
Wciągniki z przeznaczeniem do suwnic
Suwnice pracujące w warunkach przemysłowych muszą się cechować wytrzymałością i trwałością, bowiem niejednokrotnie zależy od nich bezpieczeństwo ludzi oraz infrastruktury przemysłowej i magazynowej.
Wciągniki linowe CXT firmy Konecranes cechują się płynną pracą oraz szybkim pozycjonowaniem ładunku. Efekt ten uzyskany jest dzięki zastosowaniu w mechanizmie jazdy falownika sterującego płynnością pracy silnika, co powoduje ograniczenie kołysania ładunku. Duża średnica bębna linowego sprawia, że poziomy ruch haka jest niewielki. Wciągniki CXT cechują się również prostym dojściem haka do ładunku. Dzięki dużej mocy i odpowiedniemu chłodzeniu silnika elektrycznego zwiększa się trwałość urządzenia. Sterowanie podnoszenia wykorzystuje dwie prędkości. Odkuwka haka jest odpowiednio ukształtowana oraz wyposażona w zatrzask zabezpieczający. Hamulce mają pyłoszczelną konstrukcję. Producent zapewnia, że mogą hamować ponad milion razy bez konieczności przeprowadzania regulacji. Wciągniki typu CXT produkowane są w wersji obniżonej, dwudźwigarowej oraz o normalnej wysokości.
Firma ABUS Kransysteme również oferuje wciągniki przeznaczone do urządzeń suwnicowych. Podstawowe elementy, takie jak przekładnia, hamulec oraz napęd elektryczny i sterowanie elektroniczne, przystosowane są do pracy w trudnych warunkach. Wciągnik typu Z o zakresie udźwigu od 8 do 100 t jest zwartym urządzeniem wyposażonym w bliźniaczy mechanizm podnoszenia. Ma przegubowe połączenie ramy nośnej z czołownicą, co gwarantuje równomierny nacisk na cztery koła. Zainstalowano dwa niezależne mechanizmy jazdy. Wciągniki typu E cechują się zakresem udźwigu od 1 do 12,5 t. Mają zwartą budowę oraz możliwość regulowania mechanizmów jazdy na różne szerokości kołnierzy.
Podwieszane wciągniki firmy ABUS przeznaczone są do instalacji suwnicowych o większych wysokościach podnoszenia i udźwigach. Mechanizm jazdy oparty jest na konstrukcji bezpośredniego napędu bez otwartej przekładni. Urządzenia typu DQA są wciągnikami wyposażonymi w przegubowe połączenie ramy nośnej z czołownicą, co zapewnia równy nacisk. Cechują się niską budową z osią bębna linowego w kierunku jazdy wózka. Wciągniki typu S mają wylot liny obok pomostu suwnicy. Zakres udźwigu wynosi od 1 do 10 ton. Most, po którym porusza się wciągnik, wykonany może być w postaci jednodźwigarowej.
Żurawie do wciągników
Jako wyposażenie dodatkowe można nabyć żurawie, dzięki którym zwiększa się funkcjonalność wciągników. Tego typu rozwiązania znajdują zastosowanie przede wszystkim na budowach i w warsztatach. Pozwalają one na podnoszenie, opuszczanie oraz przemieszczanie wzdłuż belki jezdnej. Żurawie mogą być mocowane do ściany, słupa lub podłogi. Kąt obrotu wynosi nawet 360º.
Firma Promag oferuje przestawną bramę przeznaczoną do przeładunku ciężkich elementów. Według producenta urządzenia tego typu idealnie nadają się do wyciągania akumulatorów z wózków widłowych. Na jezdni mogą być instalowane zarówno wciągniki linowe, jak i łańcuchowe. Zatrzymanie i zablokowanie odbywa się w dowolnym miejscu na belce. Rama wyposażona jest w cztery koła jezdne z hamulcami. Producent ten oferuje również tory jezdne do wciągników. Są one dostosowywane do indywidualnych wymagań obiektowych. Wykonane mogą być również ze stali nierdzewnej.
Sterowanie wciągnikami drogą radiową
Nowoczesne technologie wykorzystujące przesył danych falami radiowymi coraz częściej wykorzystywane są w zakładach przemysłowych. Techniki te znajdują również zastosowanie w sterowaniu wciągnikami. Dzięki urządzeniu z nadajnikiem ERGO firmy Hetronic operator może zdalnie obsługiwać wciągnik. Akumulator pozwala na ok. 8 godzin pracy nadajnika. Pilot jest zabezpieczony wyłącznikiem kluczykowym. Urządzenie to pracuje w częstotliwości 400–500 MHz, a maksymalny zasięg wynosi ok. 100 m. Nadajnik może pracować w zakresie temperatur od –25 do 70ºC, a stopień ochrony wynosi IP 65. Moc wyjściowa nadajnika to około 10 mW. Odbiornik zasilany jest napięciem od 48 do 240 VAC. Na wyjściu dostępne są przekaźniki oraz sygnały analogowe w postaci interfejsu z pętlą prądową i napięciową.
Do stref zagrożonych wybuchem
Na rynku dostępne są również wciągniki, których konstrukcja pozwala na pracę w atmosferze wybuchowej. Urządzenia tego typu idealnie nadają się więc do przemysłu chemicznego czy petrochemicznego. Wymagania dyrektyw i przepisów dotyczących urządzeń stosowanych w tych obszarach spełniają między innymi wciągniki firmy Konecranes. Maksymalny udźwig wciągników łańcuchowych tego producenta osiąga do 5 t. Montowane są one na haku lub w wózku przesuwanym ręcznie lub za pomocą napędu elektrycznego. Sterowanie wykorzystuje niskonapięciowe styczniki. Łańcuchy są ocynkowane, a pasy wykonane z materiału antystatycznego, odpornego na działanie kwasów i rozpuszczalników. Warto zwrócić uwagę na fakt, że zarówno wciągniki łańcuchowe, jak i pasowe tego producenta na życzenie użytkownika wyposażone mogą być w elementy zabezpieczające przed iskrzeniem. Są to przede wszystkim haki powlekane brązem, brązowe koła jezdne i koła łańcuchowe.
Wózki do wciągników
Na rynku dostępne są wózki pozwalające na dokładne ustawianie i łatwe przemieszczanie dużych ładunków. Wózek pchany, model HTP firmy Yale, wyposażony jest w kółka montowane na samosmarownych łożyskach kulkowych. Szerokość jest nastawiana, a opcjonalnie nabyć możemy zderzaki oraz urządzenie blokujące wózek.
Dostępne są również klamry belkowe, dzięki którym zyskuje się możliwość zaczepienia wciągnika w dowolnym miejscu na belce. Firma Yale produkuje także wózki elektryczne (model VTE – U). Znajdują one zastosowanie przy przemieszczaniu wzdłuż jezdni wciągników wyposażonych w hak mocujący. Przełożenie napędu wykorzystuje przekładnię ślimakową. Silnik zasilany jest prądem jedno- lub trójfazowym. Koła wykonane są ze stali, a sterowanie wykorzystuje napięcie o wartości 42 V.
Autor: Damian Żabicki