Zasilacze awaryjne UPS

Źródło: Eaton

Jak wybrać właściwą usługę konserwacji

Niektóre firmy mogą oceniać incydenty związane z utratą ciągłości zasilania jako mniej katastrofalne, chociaż zawsze są one głęboko niepożądane. Niezależnie od punktu widzenia, w zasadzie wszystkie zakłady wykorzystują zasilacze awaryjne UPS (Uninterruptible Power Supply) w celu zapewnienia maksymalnej niezawodności systemu zasilania i dostępności energii. Nowoczesne UPS-y są jednak bardzo złożonymi urządzeniami, którym towarzyszy nieodłącznie ryzyko awarii. Można je zmniejszyć lub nawet całkowicie wyeliminować dzięki wdrożeniu strategii konserwacji dostosowanej do potrzeb firmy.

Badania pokazują, że regularnie prowadzone działania prewencyjne znacznie zwiększają średni czas między wystąpieniem awarii, jednocześnie umożliwiając identyfikację potencjalnych zagrożeń. Według danych firmy Eaton ponad 25% zapobiegawczych wizyt konserwacyjnych prowadzi do dalszych działań naprawczych oraz pozwala na rozwiązywanie problemów, zanim staną się one zagrożeniem dla ciągłości zasilania.

Kwestią istotną nie jest zatem ustalenie, czy usługa zasilania awaryjnego jest potrzebna, lecz opracowanie najlepszej możliwej strategii serwisowej, która sprosta indywidualnym potrzebom każdej firmy.

Dostępne są cztery podstawowe rodzaje usług:

➡️ zakup umowy serwisowej lub przedłużonej gwarancji ze strony producenta zasilacza awaryjnego UPS,

➡️ zawarcie kontraktu z niezależnym dostawcą usług,

➡️ skorzystanie z usług inżynierów wewnętrznych,

➡️ doraźne uzyskiwanie pomocy w razie pojawienia się problemu.

Niestety, ponieważ każdy właściciel zasilacza awaryjnego działa w różnych warunkach, żaden z tych wariantów nie stanowi idealnego rozwiązania dla wszystkich zastosowań. Przeanalizujmy zatem zalety i wady tych opcji, aby ułatwić świadome podjęcie decyzji.

1. Usługi producenta zasilacza awaryjnego UPS

Zaufany producent zasilaczy awaryjnych UPS oferuje dogłębną, fachową wiedzę i ma przewagę nad osobami trzecimi, w tym nad użytkownikiem. Wyszkoleni technicy pracujący w terenie mają dostęp do regularnych, specyficznych szkoleń dotyczących konkretnych produktów producenta. Ich wiedza na temat zasilaczy awaryjnych UPS i ich wydajności jest stale aktualizowana i zawsze wspierana przez dostęp do najnowszego oprogramowania oraz zestawów modernizacyjnych w celu maksymalizacji poziomów wydajności. Dodatkowo ekspertyza techniczna takich techników i ich umiejętności rozwiązywania problemów oraz znajomość marki przekładają się na skrócenie czasu naprawy.

Ogólnie rzecz ujmując, takie wsparcie jest kompleksowe pod względem liczby techników pracujących w terenie, rezerwowego personelu technicznego i zasobów biurowych. Ponadto producenci najprawdopodobniej są w stanie zaoferować strategię ograniczającą ryzyko, taką jak odpowiednie programy bezpieczeństwa i poziomy zabezpieczeń. Części zamienne są również łatwo dostępne, więc większość problemów jest zazwyczaj rozwiązywana podczas pierwszej wizyty technika.

Producenci zasilaczy awaryjnych UPS oferują również wiele możliwości serwisowania, standardową gwarancję, rozszerzoną gwarancję, konserwację profilaktyczną, liczne warianty umów serwisowania oraz rozliczanie robocizny i materiałów. Inne opcje obejmują zdalne monitorowanie i wsparcie przez 24 godziny na dobę, z czasem reakcji najpóźniej następnego dnia lub nawet od dwóch do ośmiu godzin.

W związku z tym producenci zasilaczy awaryjnych UPS mogą konstruować pakiety wsparcia i pomocy odpowiednie do wszystkich zastosowań przemysłowych, w tym także dla środowisk o krytycznym znaczeniu. W porównaniu z alternatywami innych firm, dodatkowe korzyści oferowane przez producenta zasilaczy awaryjnych UPS mogą niwelować ich nieco wyższą cenę.

2. Niezależny dostawca usług

Niezależni dostawcy usług to zewnętrzne firmy oferujące usługi w zakresie konserwacji, doradztwa, uruchamiania, instalacji i wsparcia technicznego w przypadku awarii zasilaczy oraz urządzeń wysokiej jakości. Chociaż często ich oferta jest tańsza niż usługi producentów zasilaczy, zazwyczaj mają oni jednak mniejsze zasoby i ich pracownicy przechodzą mniej szczegółowe szkolenia z produktów różnych marek; praktycznie niemożliwe jest pełne wyszkolenie technika w zakresie wszystkich zasilaczy awaryjnych, od każdego producenta, zwłaszcza że zasilacze są stale ulepszane i modyfikowane.

Dla tych firm dostępność gotowych części do wszystkich modeli UPS jest niezwykle trudna, a nawet najbardziej niezależni dostawcy usług polegają na projektach, wsparciu i zasobach do tworzenia kopii zapasowych, które należą do samych producentów zasilaczy. Zapisy dotyczące ubezpieczenia i bezpieczeństwa mogą nie być dotrzymane, a szybkie rozwiązanie problemu może się okazać niemożliwe.

Mimo że gwarancje fabryczne są niedostępne (chyba że jest to umowa od producenta), przy tej opcji można w dalszym ciągu skorzystać z konserwacji zapobiegawczej, z umów o świadczeniu usług, rozliczania robocizny i materiałów, a także z niektórych innych usług pomocy technicznej.

3. Serwis i konserwacja we własnym zakresie

W przypadku firm mających wystarczające wewnętrzne umiejętności w zakresie bezpieczeństwa elektrycznego, serwisu i konserwacji zasilaczy awaryjnych UPS, taka opcja może okazać się sensowna ze względów finansowych. Sukces samodzielnego utrzymania zasilaczy zależy od planowania i wdrażania rutynowej konserwacji prewencyjnej, a także od aktywnego zarządzania elementami zużywającymi się, takimi jak baterie i kondensatory.

Operatorzy zasilaczy jako pierwsi powinni zrozumieć działanie, bezpieczeństwo, obawy środowiskowe i podstawy obsługi prewencyjnej konkretnego modelu zasilacza awaryjnego UPS. Zagrożenia związane z bezpieczeństwem obejmują, ale nie są ograniczone do tych związanych z wyładowaniami w łuku elektrycznym. Należy także zrozumieć różne warunki alarmowe i reakcje wymagane dla konkretnych zdarzeń, a także sekwencje zatrzymania i uruchamiania zasilacza UPS w zależności od różnych zastosowań.

Wewnętrzny personel obsługi technicznej korzysta z zestawu części zapasowych od producenta zasilacza UPS. Ważne jest jednak, aby taka firma miała także, w razie potrzeby, rezerwowy dostęp do dostawcy profesjonalnych usług konserwacyjnych.

4. Doraźne uzyskiwanie pomocy w razie pojawienia się problemu

Doraźna konserwacja zasilacza UPS może czasami okazać się właściwym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli jest on stary i nie ma umowy serwisowej. Jednak taka opcja jest raczej nierozsądna pod względem finansowym dla wielomodułowych i złożonych konfiguracji zasilaczy UPS.

Dostępne w każdej chwili dla wszystkich klientów rozwiązanie typu robocizna i materiały jest zazwyczaj opłacane godzinowo, przy minimalnym wymogu jednej godziny. Taryfy takich usług są zwykle wyższe po godzinach pracy i w weekendy, a czas odpowiedzi raczej nie jest gwarantowany. Dodatkowo części zamienne mogą być bardzo drogie, przy czym średnie płyty przeznaczone do standardowych trójfazowych zasilaczy UPS o mocy 80 kVA mogą kosztować nawet ponad 5 tys. euro. Moduły zasilające mogą przewyższać koszt 9 tys. euro za sztukę, a zwykle potrzeba ich kilka. Niepewne czasy reakcji i nieplanowane obciążenie finansowe za naprawy mogą powodować, że ta opcja nie jest atrakcyjna, szczególnie w przypadku zastosowań o znaczeniu krytycznym. Ta usługa może być jednak do zaakceptowania przez osoby zarządzające zasilaczami, jeśli urządzenia te nie są w pełni wykorzystywane lub jeśli prowadzona jest konserwacja zapobiegawcza przez innego usługodawcę, a część ubezpieczeniowa umowy serwisowej jest uważana za niepotrzebną, zarówno z powodu prywatnego rodzaju ubezpieczenia, jak i z innych przyczyn.

Podsumowanie

Zasilacze awaryjne UPS w ciągu ostatnich dwudziestu lat uległy znacznemu usprawnieniu, ale są to skomplikowane urządzenia, które wymagają rutynowej konserwacji, aby uniknąć potencjalnie niszczących i bardzo kosztownych przestojów. Każda z opisanych opcji ich utrzymania ma zarówno zalety, jak i wady, których operatorzy powinni być świadomi.

Wdrożenie odpowiednio dobranej strategii serwisowej nie tylko zminimalizuje przerwy w pracy i koszty przestojów, lecz także zwiększy całkowity zwrot z inwestycji dzięki wydłużeniu żywotności sprzętu.


Fabio Mazza jest menedżerem ds. marketingu usług w firmie Eaton. Ma ponad 10-letnie doświadczenie w branży motoryzacyjnej i elektrycznej. Posiada także bogate doświadczenie w zakresie rozwoju biznesu, marketingu produktów i cen.