Gliwicka fabryka Nexteer Automotive deklaruje, że do końca tego roku z jej taśm produkcyjnych zjedzie niemal 70 tysięcy układów kierowniczych ze wspomaganiem elektrycznym (EPS – Electric Power Steering), przeznaczonych do nowego modelu koncernu GM – Opla Adam. Rozpoczęcie seryjnej produkcji systemów to efekt pomyślnego zakończenia etapu testowego, zakończonego przez gliwicki zakład w 2012 roku.
Testową produkcję układów EPS rozpoczęto w gliwickiej fabryce niemal rok temu w ramach nowego projektu wchodzącego w skład wartej prawie 200 milionów złotych inwestycji koncernu Nexteer w Polsce. Do końca 2012 roku wyprodukowano łącznie pięć tysięcy egzemplarzy, a po zakończeniu etapu testowego wolumen produkcji układów EPS dla modelu Opel Adam został zwiększony piętnastokrotnie.
– Rozpoczęcie masowej produkcji to element strategii inwestycyjnej Nexteer Automotive w Europie, polegającej na konsekwentnym rozwijaniu zakładów w Gliwicach i Tychach. Wiąże się także ze zwiększonym zainteresowaniem koncernów motoryzacyjnych technologią EPS, gwarantującą wysoki poziom bezpieczeństwa oraz jakości przy znacznym spadku poziomu emisji CO2 oraz zredukowaniu zużycia paliwa – mówi Rafał Wyszomirski, generalny dyrektor operacyjny koncernu Nexteer Automotive oraz prezes zarządu Nexteer Automotive Poland.
Produkowane w Gliwicach egzemplarze EPS przeznaczone dla Opla Adam należą do najnowszej generacji układów ze wspomaganiem elektrycznym, montowanych przy kolumnie kierownicy (tzw. Column EPS lub CEPS). Powstają one na nowej, specjalnie w tym celu stworzonej linii produkcyjnej. Poza nimi gliwicka fabryka Nexteer Automotive, funkcjonująca już od sześciu lat, wytwarza także kolumny kierownicze oraz układy ze wspomaganiem hydraulicznym. Wraz z drugą polską fabryką koncernu – ulokowaną w Tychach, jest jednym z największych zakładów produkcyjnych Nexteer Automotive na świecie, zarówno pod względem produkcji, jak i zatrudnienia.
W 2012 roku polskie fabryki Nexteer Automotive wyprodukowały niemal półtora miliona elektrycznych układów kierowniczych. W fabrykach koncernu na całym świecie z taśm produkcyjnych zjechały w tym samym czasie łącznie trzy miliony układów EPS. W 2013 roku, m.in. dzięki zwiększeniu wolumenu produkcji w Gliwicach, liczba ta będzie jeszcze większa. Wpływ na wskaźniki produkcji ma także rosnąca popularność układów EPS, stanowiących alternatywę dla tradycyjnych, hydraulicznych rozwiązań. Producenci z branży automotive coraz częściej dostrzegają walory układów EPS, takie jak: poprawa bezpieczeństwa jazdy i właściwości jezdnych samochodów oraz pozytywny wpływ na środowisko, przejawiający się zmniejszeniem zużycia paliwa i ograniczeniem emisji CO2 do atmosfery. Jak przewidują analitycy Nexteer, pod koniec obecnej dekady ponad połowa samochodów na świecie ma być wyposażona w elektrycznie układy kierownicze.