Przede wszystkim utrzymanie ruchu

Utrzymanie ruchu w firmie to jedno z najważniejszych i najtrudniejszych zadań stojących przed kierownictwem w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Jest to zespół procedur, dzięki którym może w sposób jak najbardziej płynny i efektywny odbywać się produkcja. Jak zatem zapewnić jak najwyższą dostępność urządzeń, ich maksymalną wydajność? Jak minimalizować postoje wynikłe z awarii i – co jest równie ważne – klęsk żywiołowych? Tegoroczne powodzie, które trwają już ponad miesiąc, uświadomiły wielu ludziom, jak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie mienia przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości produkcji.

W 2008 r. powódź nawiedziła okolice Missisipi. Niewielka rzeczka wdarła się do przedsiębiorstwa należącego do firmy Cargill mimo, wysiłków pracowników zmierzających do zapobieżenia katastrofie. Niestety woda wdarła się do zakładu i osiągnęła wysokość między 3,5 a 4,5 m. Po takiej katastrofie trudno jest podjąć znów działalności. Ale dzięki solidarności i współpracy udało się to wykonać w terminie znacznie krótszym, niż wydawało się to możliwe. O szczegółach możecie Państwo przeczytać w artykule na str. 4 – Krajobraz po powodzi. Do tematu powodzi postaramy się wrócić w najbliższym czasie, już z opisanymi przykładami w Polsce.

Ale powodzie nie zdarzają aż tak często, a utrzymanie ruchu musi funkcjonować bez zarzutu. Temu tematowi poświęciliśmy trzy teksty w dziale Temat numeru rozpoczynającym się na str. 42. W pierwszym opisujemy siedem skutecznych strategii UR, które są kluczowymi etapami usprawniania programu prognozowanego UR, znajdującymi zastosowanie w dowolnym sektorze przemysłu. W kolejnym autor opisuje, jak poradzić sobie z efektywnym planowaniem przestojów, a w ostatnim pokazano przykład działań zmierzających do zmniejszenia kosztów energii przez zastosowanie filozofii kaizen.

Jak zwykle zapraszam do zapoznania się z treścią pozostałych artykułów, a szczególnie – z raportem na temat przenośników. Są one stosowane niemal wszędzie, ułatwiając transport przedmiotów zarówno drobnych, jak i bardzo dużych.

Zapraszam do lektury

Tomasz Kurzacz

Redaktor naczelny

tk@utrzymanieruchu.pl