Przekształtniki z polskiej fabryki ABB

    ABB rozpoczyna w Polsce produkcję przekształtników dla elektrycznych zespołów trakcyjnych zasilanych prądem stałym z sieci o napięciu 3 kV. Zespolone, wytrzymałe i energooszczędne urządzenia stanowią nową, atrakcyjną ofertę dla producentów taboru kolejowego.

    ABB rozpoczyna produkcję systemów trakcyjnych w Polsce. Wysokiej jakości, wytrzymałe i energooszczędne przekształtniki trakcyjne to kluczowe komponenty, które mogą posłużyć do modernizacji polskiej floty pojazdów szynowych i wzmocnić pozycję ABB na rynku urządzeń dla taboru kolejowego.

    Polska to ważny kraj o bogatych tradycjach kolejowych, gdzie historia transportu szynowego sięga pierwszej połowy XIX wieku. Dziś, jest jednym z pięciu krajów w Europie z największą flotą taboru kolejowego. Polska sieć kolejowa to około 19 600 kilometrów torów, z których większość zasilana jest z napowietrznych linii prądu stałego 3 kV.  Polska szczyci się dużymi tradycjami w produkcji szeroko pojętego taboru kolejowego, którego eksport ciągle rośnie.

    Dzięki lokalizacji w centrum Europy i wysoko wykwalifikowanej kadrze, Polska jest ważnym krajem dla Grupy ABB, która działa tu od 1990 r. Zatrudnia ponad 2500 pracowników, posiada 6 fabryk i zlokalizowane w Krakowie, jedno z siedmiu na świecie, korporacyjne centrum badawcze. ABB dostarcza coraz więcej wysokiej, jakości kluczowych komponentów dla infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego na polski rynek. Jednocześnie realizuje dostawy z polskich fabryk na rynki światowe.

    Łódź, trzecie co do wielkości miasto w Polsce, zlokalizowane w centrum kraju, to siedziba trzech najważniejszych w kraju państwowych uczelni wyższych. W pobliskim Aleksandrowie Łódzkim, ABB wybudowała nową fabrykę produkującą różnorodne urządzenia energoelektroniki przyczyniające się do redukcji emisji CO2, takie jak napędy średniego napięcia, przekształtniki trakcyjne i przekształtniki dla farm wiatrowych.

    W roku 2010 firma rozpoczęła w Aleksandrowie Łódzkim produkcję przekształtników trakcyjnych dla lokomotyw spalinowo-elektrycznych. Urządzenia te należące do rodziny BORDLINE CC, to niezwykle kompaktowe przekształtniki, w których zostały zintegrowane obwody do zasilania: silników elektrycznych o mocy 500 kW, obwodów pomocniczych o mocy 50 kW i ładowania baterii o mocy 8 kW. Do tej pory sprzedano ponad 400 przekształtników trakcyjnych tego typu. Klienci doceniają ich niezawodność, modułową budowę, zapotrzebowanie na niewielką ilość części zamiennych i aktywny prostownik, który pozwala zawsze na najefektywniejszą pracę silnika spalinowego lokomotywy.

    W październiku br., ABB uruchomiła w aleksandrowskiej fabryce nową linię produkcyjną i stację prób urządzeń BORDLINE CC750_DC_3 kV, kompaktowych przekształtników dużej mocy dla elektrycznych zespołów trakcyjnych zasilanych prądem stałym. Sieć trakcyjna prądu stałego 3 kV jest najbardziej rozpowszechnionym typem zasilania trakcji kolejowej w Polsce, Hiszpanii, Włoszech i wielu innych ważnych sieci kolejowych w Europie środkowej i wschodniej, jak również na półkuli południowej. 56 przekształtników BORDLINE CC750_DC_3 kV zapewnia niezawodny transport w czternastu regionalnych pociągach typu FLIRT produkcji Stadler Rail, użytkowanych przez przewoźników pasażerskich na Mazowszu i Śląsku.

    – Uruchomienie w Aleksandrowie Łódzkim tak dużej produkcji to jednocześnie silne zaangażowanie ABB w polski rynek kolejowy. Jesteśmy przekonani, że to działanie oraz obecność na lokalnym rynku zaowocują w przyszłości projektami realizowanymi zarówno na zlecenie polskich przedsiębiorstw transportowych, jak i krajowych producentów taboru kolejowego – wyjaśnia Janusz Petrykowski, szef dywizji Napędów i Automatyzacji Produkcji w Polsce. – Nasza spółka dostarcza niemal kompletne wyposażenie energetyczne dla trakcji elektrycznej i taboru kolejowego. Ze względu na specyfikę systemów zasilania kolei na całym świecie, niewielu jest producentów, którzy mogą poszczycić się tak bogatym portfolio produktów.

    Firma od dwudziestu lat dostarcza sprzęt, aparaturę i systemy dla lokalnej kolejowej infrastruktury zasilającej. Bazując na technicznym i technologicznym dziedzictwie łódzkiej Elty, ABB ma znaczący wkład w budowę, rozbudowę i modernizację polskiej sieci kolejowej. Do Zakładu Energoelektroniki, Napędów SN i Urządzeń Trakcyjnych w Aleksandrowie przeniesione zostało również globalne centrum kompetencji przekształtników prądu stałego dla podstacji.

    ABB jest liderem w technologiach dla energetyki i automatyki, które pozwalają klientom przemysłowym oraz zakładom użyteczności publicznej zwiększać swoją efektywność, jednocześnie minimalizując oddziaływanie na środowisko naturalne. Grupa ABB zatrudnia 130 000 pracowników w ponad 100 krajach świata.

    www.abb.com