Rosnące wymagania klientów i złożoność aplikacji, nierozerwalnie wiążą się z tworzeniem coraz bardziej zaawansowanych urządzeń. Podstawową funkcjonalnością w nowoczesnych falownikach staje się zabudowany, zintegrowany sterownik PLC. Daje to możliwość realizowania już w samym napędzie różnych zadań logicznych. Aby w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w falownikach z zabudowanymi sterownikami PLC uwagę należy także zwracać na możliwości rozbudowy tych urządzeń. W falownikach C2000 Delta Electronics istnieje możliwość dołączenia w tym samym czasie aż trzech różnych typów rozszerzeń, takich jak: dodatkowa sieć przemysłowa, karta dedykowana do współpracy z enkoderami oraz rozszerzenie bazowej jednostki o dodatkowe wejścia/wyjścia binarne i analogowe. Kolejną tendencją obserwowaną w nowoczesnych urządzeniach jest możliwość pracy w tak zwanym trybie pozycyjnym. W tym trybie z tradycyjnego sterowania prędkością silnika poprzez uzyskanie informacji o rzeczywistej pozycji, za pomocą kart enkoderowych, możemy sterować pozycją. Jest to więc zbliżenie funkcjonalności falowników do serwonapędów. Korzyści ekonomiczne są widoczne przy dużych mocach napędów. Poza tradycyjnymi silnikami asynchronicznymi seria C2000, może być używana do pracy z silnikami synchronicznymi z magnesami trwałymi. Jest to optymalne rozwiązanie, jeżeli chcemy uzyskać lepsze parametry ruchowe.
Obserwujemy tendencję odchodzenia do lamusa tradycyjnych, prostych siedmio-segmentowych wyświetlaczy. Ustępują one miejsca w pełni programowalnym panelom LCD, gdzie możemy sami zaprojektować interfejs, jakim będzie posługiwał się użytkownik końcowy, poprzez udostępnianie elementów niezbędnych do pracy. Tym samym jest ograniczany dostęp do parametrów, które mogą negatywnie wpłynąć na pracę urządzenia.
Warta wspomnienia jest także rzadko spotykana funkcja mastera sieci CanOpen. W połączeniu ze sterownikiem PLC (mającym pamięć aż 10 kroków) wielokrotnie umożliwia to falownikowi C2000 pełnienie funkcji głównego sterownika układu automatyki.
(z raportu: Falowniki w systemach napędowych, marzec 2012)
Autor: Bartłomiej Kiełczewski, Induprogress