Montaż samochodów osobowych i dostawczych malał w Polsce od 2008 roku. W roku 2014 po raz pierwszy trend został zatrzymany, choć wzrost był niewielki (578,4 tys. sztuk, +3,5 tys. aut). Ten rok będzie lepszy. Przyczyni się do tego przede wszystkim rosnąca produkcja samochodów w w fabryce GM Manufacturing Poland (GMMP). W pierwszych pięciu miesiącach br. zakłady w Gliwicach wyprodukowano 94,3 tys. pojazdów, a to tylko o 6,1 tys. szt. mniej niż w całym ubiegłym roku. Rosnąca produkcja w GMMP przekłada się na wyższy eksport aut osobowych. Przykład? Przeszło dwukrotny wzrost w marcu tej grupy produktów motoryzacyjnych do Wlk. Brytanii (+145%) czy Hiszpanii (+122%).
Analiza AutomotiveSuppliers.pl wskazuje, że w całym 2015 r. w Polsce zostanie wyprodukowanych ponad 630 tys. aut (+54 tys. szt. r/r).
W pierwszym I kwartale br. obroty firm zatrudniających powyżej 9 pracowników w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, bez motocykli) wyniosły 32,1 mld zł (+14% r/r). To najlepszy w historii wynik tej grupy w tym kwartale.
W zakładach zatrudniających powyżej 49 pracowników, producenci części wygenerowali obroty o wartości 17,8 mld zł (+12%) wobec 12,83 mld zł jakie zarobili producenci pojazdów (+16%).
W omawianej grupie, po I kw. br., w zakładach zatrudniających 10 i więcej osób, przeciętne zatrudnienie wyniosło 170,5 tys. pracowników (+7 tys. niż przed rokiem). To również najwyższa wartość w historii. Przeciętne zatrudnienie w zakładach średnich i dużych (powyżej 49 osób) wynosiło 164,3 tys. (+6,3 tys. r/r).
U producentów pojazdów (PKD 29.10) wzrost był minimalny – przeciętne zatrudnienie wyniosło 30 tys. osób (+0,2 tys. r/r). Większe zapotrzebowanie na pracowników mieli producenci przyczep i naczep, u których przeciętne zatrudnienie w I kw. 2014 r. – I kwartał 2015 r. wzrosło z 7,4 tys. do 8,2 tys. Najwięcej nowych miejsc pracy tworzą producenci części i akcesoriów (PKD 29.30) – zatrudnienie wzrosło tam średnio o 5,3 tys. osób do poziomu 126,1 tys.
Raport AutomotiveSuppliars.pl, wskazuje, że dane publikowane przez Główny Urząd Statystyczny w grupie PKD 29 nie odzwierciedlają pełnego, realnego poziomu zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce. Część i to znaczna producentów części przypisana jest do innych grup. Np. w takich grupach jak PKD 23.12, 27.40, 251 czy 24.51 pracowało na początku 2015 r. ok. 55-60 tys. osób. Z kolei 25-30 tys. to pracownicy tymczasowi. Należy też dodać kilka tysięcy (7-8 tys.) osób z firm, świadczących usługi selekcji oraz kontroli części i komponentów. Tak, więc, na koniec I kw. 2015 r. na rzecz moto-przemysłu w Polsce mogło pracować blisko 270 tys. osób.
Podobnie jak w poprzednich latach, największym pracodawcą w sektorze dostawców był polski oddział koncernu Lear. Amerykański dostawca posiada u nas zakłady w Tychach, Mielcu, Jarosławiu i Legnicy oraz centra rozwojowe w Tychach i Legnicy, w których na koniec 2014 r. pracowało blisko 9,2 tys. osób (pracownicy etatowi i tymczasowi).
Na drugie miejsce awansowała Grupa Faurecia. Francuski dostawca w ciągu całego zeszłego roku podniósł zatrudnienie o 742 pracowników. W grudniu 2014 r. Faurecia zatrudniała 7,6 tys. pracowników etatowych i tymczasowych w pięciu lokalizacjach (Grójec, Wałbrzych, Jelcz-Laskowice, Gorzów Wlk. i Legnickie Pole).
Na koniec 2014 r. sześciu największych pracodawców (Lear, Faurecia, TRW (od 2015 r. ZF), Valeo, Hutchinson i Delphi) zatrudniało ponad 42 tys. pracowników etatowych i tymczasowych (+3,5 tys. r/r).
Zatrudnienie, obroty oraz eksport w I kwartale roku pobiły nienotowane dotychczas rekordy. Wyniki będą wyższe, bo nowe fabryki zbudują m.in. KIRCHHOFF (Gniezno), Gestamp (Wrocław), a kolejne zezwolenia inwestycyjne otrzymały np. CSF Poland (Częstochowa), Gestamp (Wrocław) czy Wirthwein Polska (Łódź). Pod względem produkcji samochodów osobowych i dostawczych nastąpi tylko drobna poprawa. Do najwyższych wyników z 2008 r. jest jeszcze daleko.
Na początku 2016 r. powinien pojawić się „efekt Craftera”, gdy w powstającej pod Wrześnią fabryce Volkswagena ruszy rekrutacja pracowników produkcyjnych. W sumie zakład ma dać pracę ponad 3 tys. osób. Nowy zakład przyciągnie nowych dostawców (oraz przyczyni się do powstania nowych miejsc pracy u tych, które już współpracują ze spółką Volkswagen Poznań) co przełoży się na wzrost zatrudnienia w branży.
źródło: AutomotiveSuppliers.p/WNP