Agnieszka Konopka-Lulek, specjalista ds. marketingu w firmie Albeco – dystrybutora produktów Permaglide oraz AMES
Dobór materiałów zastosowanych do produkcji łożysk ślizgowych ma ogromne znaczenie dla takich parametrów, jak nośność i dopuszczalna prędkość obrotowa. Samosmarne tuleje ze spieków brązu lub żelaza są przykładem łożysk, w których zastosowany materiał pozwolił całkowicie wyeliminować potrzebę dosmarowania przy jednoczesnym zachowaniu wysokich parametrów obciążalności i prędkości. Tuleje samosmarne ze spieków są wyrobami o wysokiej porowatości (20–25%), wytwarzanymi z brązu lub żelaza. Łożyska te są impregnowane specjalnymi olejami smarowniczymi, które zawarte w porach, zapewniają stałe smarowanie pomiędzy łożyskiem a wałem. Cały system nie wymaga dodatkowego zewnętrznego smarowania. Rozwiązanie to zapewnia bardzo niski współczynnik tarcia, a stała obecność smaru eliminuje ryzyko zakleszczenia i pozwala na bezawaryjną pracę łożyska przez długi czas. Jednocześnie zastosowany materiał nie ogranicza znacząco nośności i dopuszczalnej prędkości obrotowej. Współczynnik PV, dopuszczalny iloczyn obciążenia i prędkości, wynosi 5 MPa × m/s. Dodatkowo łożyska ze spieków charakteryzują się bardzo wysoką dokładnością wymiarową i cichobieżnością, co czyni je doskonałym rozwiązaniem stosowanym powszechnie w motoryzacji i przemyśle.