Mirosław Jaroszka, menedżer wsparcia technicznego Europa Centralna i Wschodnia w firmie NSK Polska
Łożyska w silnikach elektrycznych są projektowane tak, aby podtrzymywały wirnik i zapewniały stałą szczelinę powietrzną pomiędzy wirnikiem a stojanem, a także by przenosiły obciążenia z wału na obudowę silnika. Dobór właściwego łożyska gwarantuje zachowanie sprawności silnika dzięki minimalnemu tarciu i minimalnym stratom mocy.
W przypadku małych silników elektrycznych uszkodzenia łożysk i będące ich wynikiem awarie mogą być nieopłacalne w naprawie, w związku z czym pożądane jest instalowanie wysokiej jakości łożysk. Podobnie jest w większych silnikach, gdzie uszkodzenie łożyska może spowodować przestój, w związku z czym zasadnicze znaczenie ma dopasowanie budowy łożyska do jego zastosowania.
W ostatnich latach pojawiły się istotne innowacje w obszarze technologii materiałowej oraz w zakresie precyzji obróbki w procesach produkcyjnych łożysk. Poprawiając wykończenie powierzchni elementów tocznych i bieżni łożyska, zmniejszono poziom tarcia, co z kolei zmniejszyło zużycie energii i pozwoliło na redukcję szumu. Dodatkowo, w wyniku zastosowania tych ulepszeń wraz z nowymi sposobami smarowania uzyskano znaczące zwiększenie trwałości eksploatacyjnej łożysk.
Kluczem do optymalizacji budowy łożysk jest precyzyjne określenie ich zastosowania oraz środowiska ich pracy, przy jednoczesnym wykorzystaniu najwyższej jakości materiałów i kontroli ich jakości.