Nowoczesne sposoby na obniżenie awaryjności i poprawę bezpieczeństwa

Awarie maszyn, wypadki przy pracy, brak szybkiego dostępu do dokumentacji technicznej czy po prostu słaba komunikacja wewnętrzna – te problemy generują często wysokie i niespodziewane koszty. Nie dość, że procedury naprawcze są drogie, to (co najgorsze) przestój w parku maszynowym, powoduje opóźnienia i straty. A przecież każdy z branży wie – czas to pieniądz!

Z czego wynikają największe straty?

Kierownicy Utrzymania Ruchu wiedzą dobrze, że w momencie powstania awarii lub wypadku przy pracy, czynnikiem determinującym wysokość strat, jest czas. A dokładniej czas od zaistnienia sytuacji kryzysowej do jej zgłoszenia, a następnie czas procedur serwisowych. Powodów, dla których naprawa maszyny może się opóźniać jest kilka:

  • dezinformacja i błędy w komunikacji na etapie zgłoszenia
  • kilkukrotne podejście do naprawy ze względu na brak potrzebnych informacji
  • skomplikowane procedury
  • brak możliwości szybkiego zgłoszenia przez urządzenie mobilne.

Dodatkowo przestój w fabryce sprawia, że wiarygodność firmy spada, podobnie jak zaufanie kontrahentów.

Jak temu zapobiec?

Odpowiedzią na w.w. problemy jest digitalizacja przedsiębiorstwa i otwartość na rozwiązania charakterystyczne dla Przemysłu 4.0. Koncepcja Przemysłu 4.0 i nowoczesne rozwiązania IOT wdrażane są w najbardziej nowoczesnych przedsiębiorstwach, zwiększając ich zyski i przyczyniając się do sukcesu. Fabryka przyszłości to bezpieczne, oszczędne, przyjazne dla środowiska miejsce pracy, w którym zaangażowani i świadomi pracownicy dbają o bezpieczeństwo własne oraz współpracowników.

Jest to możliwe dzięki nowoczesnym aplikacjom mobilnym zaprojektowanym na smartfony dla przedsiębiorstw produkcyjnych. Są szybkie, proste w obsłudze i w pełni automatyzują procesy, które wymagają błyskawicznych reakcji pracowników – smartfona zawsze możemy mieć pod ręką. Gotowe aplikacje: AWARIE, BHP, HR czy INSTRUKCJE powstały w efekcie kilku lat współpracy z branżą przemysłową i odpowiadają na najważniejsze jej potrzeby: usprawnienie procedur awaryjnych, zgłaszanie wypadków przy pracy, komunikację wewnętrzną oraz stały dostęp do aktualnej dokumentacji technicznej.

Ze stworzonych przez ITgenerator systemów skorzystały już takie firmy jak BMW, Amazon, Amica, Dovista czy DB Cargo.

Aplikacje, które stworzyliśmy to sprawdzone, gotowe do wdrożenia nowoczesne systemy, rozwiązujące konkretne bolączki dużych przedsiębiorstw: problemy z komunikacją, bezpieczeństwem pracowników, prewencją wypadkową czy skomplikowanymi procedurami zgłaszania awarii i przestojami na liniach produkcyjnych – mówi Jacek Knaflewski, CEO ITgenerator, i dodaje: – Dobrze zaprojektowana, intuicyjna aplikacja, przyspiesza procedury, a tym samym przyczynia się do realnych oszczędności w przedsiębiorstwie. 

W jaki sposób działa aplikacja?

Aplikacja AWARIE umożliwia natychmiastowe zgłaszanie uszkodzeń i niedyspozycji urządzeń. Pracownicy mogą dodać informację o awarii skanując smartfonem kod QR na wybranej maszynie lub dodając ją ręcznie. Awaria automatycznie pojawia się w telefonie na głównej liście dostępnej dla serwisantów i liderów oraz w panelu webowym dla Kierownika Utrzymania Ruchu.

Każdy z serwisantów i liderów dostępnych na zmianie otrzyma natychmiast powiadomienie o nowym zgłoszeniu i może zarządzać ich statusem w momencie zeskanowania kodu maszyny. Wtedy też zacznie naliczać się czas. Dodatkowo każdy może zaprosić do naprawy innego serwisanta – pomocnika, aby przyspieszyć cały proces.

W panelu administracyjnym Kierownik Utrzymania Ruchu może zarządzać użytkownikami, nadawać im odpowiednie poziomy dostępu oraz przede wszystkim widzi listę awarii wraz ze wszystkimi szczegółami, historią zmian i statusami. 

Oprócz dostępu do aktualnych danych administrator systemu może generować raporty na podstawie filtrów, takich jak nazwa maszyny czy użytkownika. Dodatkowo system może automatycznie wysyłać raport dzienny z informacją o awariach, które mają status O, P i C oraz wyliczone wskaźniki MTTR, MTBF i całkowity czas awarii.

Jakie korzyści przynosi?

Inwestowanie w rozwój systemów bezpieczeństwa oraz produktów i rozwiązań stworzonych dla branży produkcyjnej w długoterminowej perspektywie zwiększa wydajność i może wyraźnie pomóc w zmniejszeniu rotacji pracowników. Co więcej, pracownicy poświęcają swój czas na prace serwisowe, mniej na administrację. Aplikacja AWARIE zapewnia:

  • krótszy czas zgłaszania usterek, a w konsekwencji krótszy czas naprawy awarii
  • krótszy czas niedyspozycji maszyn i urządzeń
  • zwiększenie wydajności procesów naprawczych i serwisowych
  • sprawną komunikację pracowników  
  • optymalizację procesów produkcyjnych w myśl rozwiązań Przemysłu 4.0
  • oszczędność czasu poświęcanego na sporządzanie raportów i analiz

Bezpieczeństwo, dostęp do danych, komunikacja

Nie zapominajmy o tym, że na efektywność pracy całego parku maszynowego wpływa również bezpieczeństwo pracy oraz sprawna komunikacja. Są to pola, na których także z pomocą przychodzą nam nowoczesne narzędzia. Odpowiednia prewencja wypadkowa oraz zaangażowanie i edukowanie pracowników wyraźnie poprawiają bezpieczeństwo.

Aplikacja BHP to kompleksowy system, który umożliwia każdemu pracownikowi zgłaszanie wypadków i innych zdarzeń BHP za pomocą smartfona. Zdarzenie wraz ze zdjęciem, automatycznie przekierowywane jest do odpowiedniego zespołu. Dział BHP obsługuje zlecenia za pośrednictwem aplikacji webowej, która umożliwia nadawanie priorytetów, dodawanie zaleceń, odpowiednią archiwizację zgłoszeń oraz generowanie raportów do analiz i kontroli. To jedyne tego typu rozwiązanie na rynku opracowane na bazie doświadczeń współpracy z przedsiębiorstwami produkcyjnymi. Po opracowaniu zgłoszeń BHP cały zespół produkcyjny otrzymuje aktualizację zaleceń – dzięki temu łatwo i szybko wdrażana jest procedura prewencyjna i wszyscy pracownicy są odpowiednio edukowani.

Aplikacja INSTRUKCJE to z kolei narzędzie, które usprawnia obieg dokumentacji technicznej i generuje spore oszczędności w zakresie kosztów wydruku.  Przewodniki produkcyjne, karty technologiczne czy instrukcje montażu – pracownik musi mieć stały dostęp do aktualnych wersji dokumentacji. Dzięki aplikacji na tablet – wszystkie dokumenty zebrane są w jednym miejscu, zawsze pod ręką, a gdy nastąpi ich aktualizacja manager ma pewność, że zespół korzysta z odpowiedniej wersji. Aktualizację przeprowadza się łatwo i szybko w panelu webowym na komputerze. Manager zespołu może dodawać pliki tekstowe, graficzne, a nawet filmy instruktażowe. Dodatkowo system automatycznie oblicza, ile zajmuje montaż wybranego produktu, a zebrane dane analityczne gromadzi w panelu administracyjnym.

Uzupełnieniem powyższych systemów jest Aplikacja HR dla działu produkcyjnego. Ten innowacyjny system w wersji mobilnej dla pracowników firmy oferuje również panel webowy dla administratora. Uzupełnienie komunikacji w firmie o aplikację HR zapewnia usprawnienie procesu rekrutacji, przyspieszenie zgłaszania zdarzeń, szybki obieg dokumentów, co w rezultacie przyczynia się do oszczędności firmy. Aplikacja do zarządzania firmą i komunikacji wewnętrznej umożliwia podjęcie grywalizacji między pracownikami czy publikacje ogłoszeń, co motywuje i integruje zespół.

Więcej informacji na temat usprawnienia procesów w firmie dzięki rozwiązaniom mobilnym znajdziecie Państwo na stronie  www.itgenerator.pl/produkty. Aplikacje można bezpłatnie przetestować i sprawdzić ich funkcjonalności.