Do 23 lutego Komisja Europejska powinna podjąć decyzję ws. zgody na przejęcie przez General Electric energetycznych aktywów Alstomu. W oczekiwaniu na wartą 12,35 mld euro transakcję francuski koncern chwali się poprawą wyników.
Alstom opublikował wyniki za trzeci kwartał roku obrachunkowego 2014/2015. Nie obejmują one biznesów energetycznych, które ma przejąć GE, a tylko działalność w sektorze transportu.
W trzecim kwartale grupa zanotowała w transporcie 1,5 mld euro przychodów wobec 1,34 mld euro przed rokiem. Słabiej przedstawiało się pozyskiwanie nowych zleceń – wyniosło 1,61 mld euro wobec 2,54 mld euro rok wcześniej.
Alstom podkreślił jednak, że w analogicznym okresie ubiegłego roku spółka pozyskała bardzo duży, warty 1,2 mld euro, kontrakt na metro w Rijadzie.
W sumie po dziewięciu miesiącach roku obrachunkowego 2014/2015 w sektorze transportu Alstom odnotował 8,02 mld euro przychodów oraz pozyskał zlecenia warte 4,55 mld euro. Rok wcześniej było to odpowiednio 5,28 mld euro przychodów i 4,05 mld euro pozyskanych zamówień. Na koniec 2014 r. portfel zleceń opiewał na 27 mld euro.
Patrick Kron, prezes Alstomu, komentując wyniki, podkreślił, że pozytywny trend będzie kontynuowany w kolejnych okresach. Przypomniał także, że 19 grudnia 2014 r. akcjonariusze Alstomu wyrazili niemal jednogłośne poparcie dla sojuszu z General Electric – głos „za” oddało 99,18 proc. uczestników walnego.
Wcześniej, w czerwcu 2014 r., rada nadzorcza Alstomu wydała jednogłośną, pozytywną rekomendację dla złożonej przez General Electric oferty przejęcia energetycznych aktywów grupy.
Oferta GE została uznana za korzystniejszą od tej, która została należała do konsorcjum Siemensa i Mitsubishi Heavy Industries – łącznie opiewała ona na ok. 8,4 mld euro.
Siemens chciał kupić 100 proc. udziałów działu Alstomu, odpowiedzialnego za turbiny gazowe za kwotę ponad 4,3 mld euro. Natomiast Mitsubishi miało przejąć za niemal 4 mld euro 40 proc. udziałów w dziale energetyki jądrowej oraz turbin parowych, a także po 40 proc. udziałów w działach odpowiedzialnych za elektrownie wodne oraz sieci przesyłowe.
Francuski rząd, wcześniej niechętny ofercie GE, zmienił zdanie po zmodyfikowaniu propozycji amerykańskiej grupy, która początkowo – według złożonej pod koniec kwietnia oferty – chciała za 12,35 mld euro przejąć całą część energetyczną Alstomu.
Według zmodyfikowanych ustaleń, GE oraz Alstom stworzą dwa joint venture w zakresie sieci przesyłowych oraz energetyki odnawialnej, w których będą mieć po 50 proc. udziałów.
Powstanie także joint venture z takim samym stosunkiem udziałów w energetyce jądrowej i konwencjonalnej, w którym francuski rząd będzie miał prawo weta w kwestiach dotyczących technologii jądrowych.
Do tego know-how związane z turbinami Alstomu dla elektrowni atomowych zostanie wydzielone do spółki specjalnego przeznaczenia, która w całości będzie kontrolowana przez francuski rząd.
GE zadeklarowało również, że w ciągu trzech lat stworzy we Francji 1000 nowych miejsc pracy, a wspólne biznesy energetyczne będą miały nad Sekwaną siedzibę i kluczową kadrę zarządzającą.
Jednocześnie Alstom kupi od GE za ok. 602 mln euro biznes związany z sygnalizacją kolejową. Koncerny mają podjąć także głębszą współpracę dotycząca transportu kolejowego w Stanach Zjednoczonych.
GE spodziewa się, że transakcja w ciągu pięciu od jej sfinalizowania będzie generować synergie na poziomie 1,2 mld dolarów rocznie i już w pierwszym roku przyniesie wzrost zysków koncernu.
W 2013 r. General Electric odnotował 146,04 mld USD przychodów oraz 26,26 mld USD zysku operacyjnego. Koncern zatrudnia ponad 300 tys. osób. GE było jednym z pierwszych dużych inwestorów, którzy weszli do krajów Europy Środkowo-Wschodniej po rozpoczęciu transformacji w 1989 r.
Na polski rynek firma weszła w 1992 r. i znajduje się wśród największych amerykańskich inwestorów i eksporterów działających w Polsce. Obecnie GE posiada w Polsce pięć zakładów produkcyjnych i duże centrum technologiczne (Engineering Design Center, EDC); jest także większościowym udziałowcem Banku BPH.
W zakresie lotnictwa działalność GE w Polsce obejmuje projektowanie silników lotniczych w warszawskim EDC, produkcję szerokiego asortymentu precyzyjnych komponentów dla sektora lotniczego w Dzierżoniowie, a także produkcję części silników lotniczych w niedawno przejętych zakładach Avio w Bielsko-Białej.
GE posiada także trzy zakłady Industrial Solutions: w Kłodzku, Łodzi i Bielsku-Białej. Większość produktów GE dla przemysłu trafia na rynki globalne.
GE zatrudnia w Polsce 10 tys. pracowników, a także posiada dużą liczbę kluczowych dostawców. Stanowisko dyrektora generalnego GE na Polskę i kraje bałtyckie sprawuje od listopada 2013 r. Beata Stelmach.
Na całym świecie grupa Alstom ma 93 tys. pracowników w prawie 100 krajach. Jej przychody w roku budżetowym 2013/14 wyniosły 21,5 mld euro, a zysk operacyjny 1,4 mld euro. Obecnie głównym akcjonariuszem Alstomu (29,4 proc.) jest Bouygues – trzeci co do wielkości koncern budowlany w Europie.
W Polsce Alstom zatrudnia ok. 3,2 tys. pracowników. Najważniejsze zakłady produkcyjne Alstom w Polsce znajdują się w Elblągu (Fabryka Turbin, Odlewnia Staliwa i Żeliwa), Wrocławiu (Fabryka Generatorów) i Chorzowie (Fabryka Taboru Szynowego Alstom Konstal). Prezesem Alstom w Polsce od początku 2013 r. jest Lesław Kuzaj.
Źródło: Tomasz Elżbieciak, WNP
Fot. Alstom