Ok. 50-60 inżynierów chce zatrudnić firma Bombardier Transportation (ZWUS) Polska. Planuje ona zwiększyć moce wytwórcze, by produkowane w Polsce urządzenia automatyki kolejowej sprzedawać na całym świecie.
Jak poinformował prezes Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sławomir Nalewajka, jest to część strategii sprywatyzowanego w ub.r. przedsiębiorstwa. W lutym 2011 r. Bombardier Transportation kupił od PKP S.A. 60 proc. udziałów w spółce i stał się jej wyłącznym właścicielem. Po sfinalizowaniu transakcji koncern Bombardier zdecydował, że polska firma z siedzibą w Katowicach będzie obsługiwać nie tylko rodzimy rynek, ale także Ukrainę, Białoruś, Słowację i Czechy. Nalewajka nie wykluczył, że w przyszłości działalność firmy zostanie rozszerzona na wszystkie kraje Europy Środkowo-Wschodniej.
Obecnie spółka zatrudnia 487 pracowników. Prezes Nalewajka zaznaczył, że zwiększenie zatrudnienia ma się przełożyć na ulepszenie produktów. Firma produkuje m.in. systemy sterowania ruchem kolejowym na stacjach i szlakach, systemy sygnalizacji przejazdowej, systemy i urządzenia przytorowe jak napędy zwrotnicowe i rogatkowe, liczniki osi, obwody torowe oraz sygnalizatory świetlne. Bombardier Transportation (ZWUS) Polska oferuje także systemy kontroli prowadzenia pociągu ERTMS/ETCS – czyli części europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym, który obejmuje radiołączność pociągową i kontrolę jazdy pociągu.
Nalewajka zapowiedział, że jeszcze w tym roku firma chce wystartować w przetargach na Ukrainie i Słowacji. Czeka na rozstrzygnięcie przetargu w Czechach. Szykuje się też do walki o kontrakty na polskich torach – na początku marca PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę i wdrożenie systemu ERTMS na odcinku linii kolejowej E30 Legnica-Wrocław-Opole, planowane jest także zainstalowanie systemu na liniach E65 Warszawa-Gdynia i na trasie Warszawa-Łódź.
Nalewajka zauważył, że firma może mieć problem ze znalezieniem inżynierów w planowanej liczbie, szczególnie że w następnych latach chce ich zatrudnić jeszcze więcej. – W Polsce brakuje specjalistów interesujących nas specjalności – zaznaczył prezes. Dodał, że właśnie dlatego Bombardier rozważa dofinansowanie kształcenia inżynierów specjalizujących się w kolejnictwie. – Rozmawialiśmy na ten temat z politechnikami w Warszawie i Radomiu – dodał.
Bombardier to kanadyjski koncern, produkujący samoloty, pociągi, lokomotywy, tramwaje i pociągi metra, a także urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Koncern zatrudnia ok. 70 tys. pracowników na całym świecie. Skonsolidowane przychody koncernu za 2011 r. to 18,3 mld USD, w porównaniu do 17,9 mld USD rok wcześniej, a EBITDA to 1,5 mld USD wobec 1,6 mld rok wcześniej. Koncern nie ujawnia wyników finansowych poszczególnych firm wchodzących w jej skład – przedstawia tylko wyniki skonsolidowane.