Delphi Automotive właśnie ukończyło rozbudowę swojego Centrum Technicznego w Krakowie. W ciągu ostatnich 3 lat koncern rozbudował swoje centrum badawczo-rozwojowe o 2 tys. m2 przestrzeni laboratoryjnej – zwiększając jednocześnie możliwości w zakresie testów wytrzymałościowych, środowiskowych i wibracyjnych.
Dzięki rozbudowie laboratoriów i możliwości testowych, krakowski ośrodek Delphi jest największym wielodywizyjnym centrum technicznym koncernu w Europie. W celu wsparcia ciągłego wzrostu, w zeszłym roku firma stworzyła w Krakowie ponad 200 miejsc pracy – zarówno w działach inżynieryjnych, jak też w zakresie usług wspólnych.
Otwarte w 26 lipca 2000 r. Centrum Techniczne Delphi w Krakowie stało się znanym ośrodkiem badawczo-rozwojowym branży motoryzacyjnej w regionie. Obecnie krakowski oddział Delphi zatrudnia ok. 1 300 osób i jest zlokalizowany w dwóch siedzibach, włączając w to ostatnio rozbudowane ostatnio laboratoria. Projekt rozbudowy Centrum Technicznego Delphi w Krakowie był zrealizowany w latach 2013-2015 przy wsparciu funduszy Unii Europejskiej. W ciągu 15 lat krakowskie zespoły Delphi rozwijały technologie dla pojazdów na całym świecie, a obecnie pracują nad technologiami przyszłości branży.
Krakowskie centrum badawczo-rozwojowe wspiera wszystkich kluczowych klientów Delphi w zakresie elektroniki i bezpieczeństwa, architektury elektryczno-elektronicznej oraz systemów kontroli emisji. Doświadczenie obejmuje testy oraz walidację produktów oraz rozwój tych technologii, w tym multimediów, przełączników i sterowników. Wiodącym profilem krakowskiego centrum badawczo-rozwojowego Delphi stała się zaawansowana elektronika, w tym także systemy aktywnego bezpieczeństwa, stanowiące podwaliny dalszego rozwoju centrum, które są dziedziną rozwoju w przyszłości.
Nie byłoby rozwoju Delphi w Krakowie, bez pracowników, którzy w wielu przypadkach rozpoczęli swoją przygodę z branżą motoryzacyjną jeszcze podczas studiów – kontynuując swoją karierę przez lata właśnie w Delphi. Oprócz badań i rozwoju, Delphi w Krakowie rozwija swoje centrum usług wspólnych (funkcje korporacyjne), które zapewniają wsparcie organizacji na poziomie regionalnym oraz światowym. Obecnie, zlokalizowane w Krakowie grupy inżynieryjne poszukują nowych pracowników. Także centrum usług wspólnych rośnie i stale rekrutuje.
Delphi Automotive jest globalnym dostawcą technologii dla pojazdów osobowych i ciężarowych. Firma ma siedzibę główną w Gillingham, w Wlk.Brytanii i prowadzi główne centra techniczne, zakłady produkcyjne i centra obsługi klienta w 33 krajach.
Delphi jest jednym z największych koncernów wytwarzającym komponenty do produkcji samochodów. Dostarcza je 25 wielkim, globalnym producentom pojazdów. Zaopatruje 18 z 20 największych producentów samochodów w Europie.
Delphi Poland jest jednym z kluczowych pracodawców i dostawców komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego w Europie Środkowej i Wschodniej. Firma działa w Polsce od 1994 r. i prowadzi tutaj 4 zakłady produkcyjne (w Jeleśni, Błoniu, Gdańsku i Ostrowie Wielkopolskim) oraz dwa centra badawczo rozwojowe (w Krakowie i Ostrowie). Łącznie Delphi zatrudnia w Polsce ponad 4 800 osób.
W krakowskim Centrum Technicznym Delphi, 900 inżynierów pracuje nad rozwojem nowoczesnych technologii dla motobranży. Kryteria inwestowania Delphi w Polsce, tak jak w przypadku innych regionów, to pójście śladem klientów (producentów samochodów), pozyskanie dobrze wykwalifikowanej kadry, wykorzystanie istniejącej infrastruktury oraz pozyskanie wsparcia lokalnych władz. Dostrzeżono, że Polska oferuje dobre warunki do prowadzenia biznesu, dla rozwoju i produkcji wysoko wyspecjalizowanych komponentów dla motoprzemysłu. Delphi stworzyło sieć dostawców dla swoich zakładów w kraju, zwracając szczególną uwagę na wykorzystanie lokalnie dostępnych produktów i usług.
Delphi nadal inwestuje w nowatorskie rozwiązania, które będą wykorzystywane w przyszłości. W 2014 r. firma zainwestowała ok. 1,7 mld USD w inżynierię i badania.
Portfolio produktów Delphi koncentruje się na obecnych trendach: bezpieczeństwo, dbałość o środowisko naturalne i łączność.
Bezpieczeństwo: Delphi uznaje że mimo tego, iż ogólna liczba osób zabitych w wypadkach samochodowych na świecie spada w ostatnich latach, trzeba nadal wprowadzać innowacyjne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo jazdy i umożliwiające uniknięcie wypadku. Kluczem do celu jest o 0,5 sekundy wcześniejsze ostrzeżenie kierowcy i uniknięcia zderzenia. Firma uważa, że dzisiejsze systemy aktywnego bezpieczeństwa, jak układ ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, system hamowania, zatrzymujący samochód jeśli kolizja jest nieunikniona oraz system rozpoznawania znaków drogowych będą miały niezwykłe znaczenie przy osiaganiu celu, jakim jest całkowita eliminacja wypadków drogowych.
Dbałość o środowisko naturalne jest kluczowym mega trendem – splata się tutaj kilka zagadnień: zmiany klimatyczne, wyższe ceny ropy naftowej, zwiększona troska wynikająca z oparcia większości przemysłu motoryzacyjnego o paliwa kopalne i przepisy dotyczące ekonomiki spalania oraz poziomów emisji dwutlenku węgla. Delphi przekonuje, że swoją ofertę opiera na technologiach mających na celu obniżenie poziomów emisji i zminimalizowanie wpływu pojazdów na środowisko naturalne. Niektóre z nich mają bezpośredni wpływ na poziom emisji szkodliwych substancji, np. systemy bezpośredniego wtrysku benzyny czy oleju napędowego, podczas gdy inne mają za zadanie zredukowanie ogólnej masy pojazdu, np. aluminiowe przewody, czy optymalizacja czasu jazdy przy wykorzystaniu nawigacji.
Łączność: pomysł zapewnienia łączności pojawił się, kiedy ilość komponentów wymagających tego, a instalowanych w pojazdach zaczęła szybko rosnąć zgodnie z oczekiwaniami użytkowników. Kierowcy i pasażerowie domagali się zwiększonego bezpieczeństwa jazdy, możliwości personalizacji rozwiązań, zapewnienia informacji i rozrywki, lepszej wydajności i wygody podczas jazdy samochodem. Ponadto, w miarę jak liczba użytkowników smartfonów rosła, rosła także potrzeba zapewnienia łączności w pojazdach przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa.
Działanie firmy w ramach trendu „Łączność” odpowiada na wszystkie te potrzeby. Portfolio produktów ma integrować innowacyjne rozwiązania w dziedzinie zapewnienia łączności – takie jak system informacji i rozrywki, wykorzystujący doświadczenie użytkownika, systemy aktywnego bezpieczeństwa i systemy zabezpieczające sam pojazd – tworząc intuicyjny, skoordynowany system, zapewniający bezpieczeństwo wymagane przez kierujących i coraz częściej także przez obowiązujące przepisy.
Delphi wspiera producentów samochodów w pracach nad wdrożeniami pojazdów autonomicznych. Takich konstrukcji można się spodziewać na drogach dopiero za jakiś czas. Obecnie auta wyposażane są w takie technologie Delphi jak: zautomatyzowane systemy sterowania układami napędowym, kierowniczym i hamulcowym.
Technologie i systemy Delphi – przykłady
- radar, system kamer wizyjnych oraz zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS);
- wielodomenowy sterownik: zaawansowany technologicznie mikroprocesorowy system umożliwiający integrowanie różnych obszarów (domen) sterowania i funkcji;
- V2V/V2X: technologia bezprzewodowej komunikacji z pojazdem i infrastrukturą rozszerzająca zakres i zasięg działania istniejących systemów ADAS;
- inteligentne oprogramowanie sterujące, umożliwiające pojazdowi „podejmowanie” skomplikowanych decyzji podczas jazdy po ulicach wśród innych użytkowników ruchu;
- system wsparcia w przypadku korków na drodze;
- automatyczny pilot autostradowy wraz z systemem zmiany pasa ruchu (pilotujący pojazd pomiędzy wjazdem a zjazdem z autostrady);
- automatyczny pilot działający w terenie zabudowanym;
- system automatycznego parkowania i wspomagania parkowania.
Delphi jest pierwszą firmą oferującą zintegrowany system łączący radar i kamerę wizyjną. Firma wspiera Volvo Cars, umożliwiając w standardzie montaż kompleksowego pakietu bezpieczeństwa. Volvo XC90 to pierwszy na świecie samochód, wyposażony w system umożliwiający jego pełne, automatyczne zatrzymanie na skrzyżowaniu.
System wykorzystuje opracowany przez Delphi system bazujący na fuzji danych z czujników radarowych i kamer wizyjnych (RACam). Integrując zebrane dane w jednym module, system wykorzystuje czujniki radarowe i wizyjne oraz system fuzji danych, umożliwiając działanie takich systemów jak: aktywny tempomat, system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu, system ostrzegania przed zderzeniem z pojazdem jadącym z przodu, czy system autonomicznego hamowania, pozwalający uniknąć zderzenia z pieszymi, innymi pojazdami, zwierzętami czy obiektami znajdującymi się w pobliżu drogi. Volvo XC90 zostało również wyposażone w radar krótkiego zasięgu Delphi drugiej generacji, działający na częstotliwości 76GHz, który umożliwia wykrycie obiektów znajdujących się w martwym polu, wspomaga kierowcę podczas zmiany pasa ruchu oraz ostrzega go przed pojazdami i innymi obiektami zbliżającymi się z kierunków prostopadłych do kierunku jazdy.
źródło: Delphi/WNP